/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hvad er cookies
Fra : nmsermus
Vist : 624 gange
100 point
Dato : 07-06-06 13:13

jeg har en mappe med noget der hedder cookies og min søster fik en dag af hvide at hun skulle slette sine sookies hvad er det og må man slette dem

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 07-06-06 13:30

SMÅ SPORT DU EFTERLADER PÅ NETTET, SOM FORTÆLLER HVAD DU BESØGER MM

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 07-06-06 13:33

små spor !!! De bruges også til at lagre oplysninger om din færden. Det kan både være godt og skidt. Når du f.eks logger på kandu.dk, lagres der en cookie der gør at du kan logge direkte ind næste gang du besøger, hvis du da ikke allerede har slettet dine cookies. Jeg vil anbefale, at du downloader: internet privacy keeper fra www.spywarefri.dk , det kan hjælpe dig med at slette alle cookies, undtagen dem du har gavn af

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-06 13:39

Cookies er små tekst filer, internetsiderne lægger cookies på computer, der kan for eksempel være gemt information om din login, blandt andet på denne side, andre tæller hvor mange gange du har besøgt siden og atter andre gemmer oplysninger om hvad du foretager dig på den side du besøger, eller alle 3 ting på en gang, der sker intet ved at slette dem, de kommer igen næste gang du besøger siden, du kan blokere for cookies men nogle sider, netbank for eksempel kræver at du tillader cookies

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-06-06 13:49

Cookies er små tekstfiler der kan lagres på din computer og læses af de/dem der har 'serveret' disse 'kager'for dig.

Disse tekst filer er de eneste filer der 'uden' din accept kan gemmes på ellr læses fra din harddisk. Alle andre filer: *.exe. *.com *.mp3 *. *.mpg *.html *.doc mv. kan kun gemmes på din harddisk hvis du aktivt beder om det.

For at lave/hente cookies fra din harddisk kræves det at der er givet tilladelse til dette i dine sikkerhedsindstillinger i browseren.

Cookies bruges til at genkende dine brugernavne, passwords mm. og derudover at lagre oplysninger om hvornår du sidst var logget ind på en side eller hvilke sider du har klikket videre til, hvilke reklamer du er blevet repræsenteret for og om du har klikket på disse og meget meget andet statistik.

For at bruge dette til 'noeget' skal oplysningerne gemmesi en database f.eks. MySQL således at man kan sammeholde oplysninger indhentet fra den 'nuværende' cookie med de tidligere. Dermed kan f.eks. målrette reklamer efter dine interesser eller dit sprog (=engelsk, tysk, serbo-kroatisk, kinesisk eller dansk osv. )

Cookies administreres og behandles vha. af serverside kode som Perl, ASP eller PHP. De kan også laves/læses med javascript. Her er et eksempel hvorledes du selv kan uddele/læse cookies hos dine besøgende fra din egen hjemmeside:

http://www.quirksmode.org/js/cookies.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-06 14:14

oplysninger om de forskellige cookies finde du på din maskine under start - hjælp og support

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-06-06 14:16

ps... din søster kan roligt slette midlertide filer og cookies - højreklik på internet explorer - egenskaber - her finder du knappen slet cookies

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 07-06-06 14:48

Ja, hvis din søster gerne vil rense computeren for de forskellige formularer og evt. adgangskoder, som mange synes er anvendelige, så skal hun selvfølgelig bare gøre det, men som jeg tidligere har skrevet, så findes der et lille smart program :

http://browsertools.net/downloads/IEPrivacyKeeperSetup.exe

med det, kan du definere hvilke cookies du vil beholde, det er let at sætte op.
Programmet rydder desuden op i dine midlertidige internetfiler, din oversigt, autofuldførelse m.m

Dog har du i alle tilfælde mulighed for at bede programmet om at beholde det du synes er vigtigt.

programmet er gratis !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-06-06 15:56

Når man går ind på en side eks. Kandu.dk så skal du lige skrive brugernavn og password og der er
en lille [] og er der [V] så husker Kandu at du har været der før og lukker dig automatisk ind.
Det er der mange steder man kan.
Hvis du sletter dine Cookies skal du igen skrive brugernavn og password og [V] så den husker igen.
En gang i mellem er det klogt at slette sine cookies.............men hvis du bruger det lille program som "laksepote" henviser til så kan du vælge hvilke cookies du vil beholde.
Du kunne også lige slette de midlertidige filer [Slet filer] når du er inde i egenskaber for internettet

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-06-06 16:12

syntes nu ccleaner er meget bedre end IE Privacy cleaner. IE konflikter med mange symantec produkter.

www.ccleaner.com

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-06-06 16:13

mere direkte link

tryk på

hent den nyeste version

http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-06-06 19:18

Hmmm... jeg synes nu stadig at jeg er den eneste der har givet en fyldelstgørende forklaring ( http://www.kandu.dk/spg89305.aspx#971601 ), selv om 'de andre' også har ret i deres betragtninger.

Hér er lidt 'extra' : http://da.wikipedia.org/wiki/Cookie

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-06-06 20:13

er du bange for ikke at få de 100 P molo??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-06-06 20:25

troldenesdhb -> Jepper !!!

</MOLOKYLE>