/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
ny line
Fra : peter1215
Vist : 870 gange
100 point
Dato : 07-06-06 00:32

ny line til fastspolehjul
i 0,20 ca 200 meter
Hvad skal man købe ????

Kommentar
Fra : janing

Dato : 07-06-06 07:21

Hej peter1215

Det er næsten ligesom med øl, hvem kan bedst lide den ene eller den anden.

Men er du bare til en fisketur engang imellem, så køb ABULON top og skift den ofte, den er meget rimelig til pengene.

Ellers vil jeg gerne anbefale DRENNAN DOUBLE STRENGTH, hvis du virkelig kræver en god og stærk line, den har jeg nu brugt i 12 år, både som forfang til fluefiskeri og på fastspolehjul, den har aldrig svigtet, men koster også lidt ekstra.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 10-07-06 05:38

Som Jan skriver, kommer det lidt an på hvor ofte du fisker, og hvor meget du vil ofre på linen.

Fisker du kun lejlighedsvis, kan du måske godt købe en monofil line (nylon).

Vil du have en line som er mere end dobbelt så stærk, og mere holdbar kan du evt. investere i en fletline.

Berkley FireLine synes jeg er en god fletline, som fås til omkring 300 kr. for 270 meter.
Jeg har for nylig købt 2 x 110 meter for 199 kr. i Bilka.

Vil du spare lidt på den dyre fletline, kan du lægge en nylonline inderst på spolen og så fylde op med 100-150 meter fletline. Nylonlinen må ikke have mindre styrke end fletlinen.

Du kan godt gå ned i diameter med en fletline, da den er stærkere, og med en tyndere line vil du kunne få længere kast.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 16-10-06 07:08

håber du kan finde ud af det.

helge oplyser at du skal bruge berkley fleflyne -men dehar er ikke en fletline, men en
fireline som du kan købe billiger,vi sælger den fil 250 kr.
for 270 meter og 100 kr. for 110 meter.flet linen sælges noget billiger,men er lige så god en line.

endelig kan du bruge en billig monofilline nylonline, hvis du ikke fisker tit.
men der kan du ikke nøjes med en 020 men skal lidt op i kastevægt.

knæk og bræk.

Kommentar
Fra : janing

Dato : 16-10-06 08:52

Nu har jeg altså været test fisker siden 1977 og kun brugt 0,18 monofil line til kystfiskeri efter Havørred, makrel og hornfisk.

Selvfølgelig kan man ikke kaste med pirke med sådan en line.

Men jeg har da taget mange Ørred med den største på 7,4 kg. på et 18 grams blink og en 0,18 monofil line fra kysten, så det er kun et spørgsmå om at grejet passer sammen og at manden bag fiskestangen ikke tror, at man bare skal rive fisken ind på land med fuld kraft.

Sidder krogen lidt yderlig, så er det lige så farligt at bruge flet / fireline, for så er der stor chance for at krogen letter bliver revet ud af fisken, hvis du ikke har stillet bremsen på hjulet meget blødt

Hilsen Jan