/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gøende hunde
Fra : kissan
Vist : 621 gange
100 point
Dato : 06-06-06 21:37

Min datter har 2 små hunde der gør af naboerne når hun lukker dem ud.
God råd ønskes?????

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 06-06-06 21:44

Kender hundene naboerne godt? For hvis nej, så var det vel en go' idé at få dem til at lære hinanden at kende. For hvis de så stadig gør, så kan naboerne jo lige sige hej til de små, og så vil mit gæt da være at de er lidt mere stille....

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-06-06 21:52

Datteren kan give naboerne nogle godbidder, som de skal give hundene. Efter et stykke tid, skulle hundene blive så glade for godbidderne (og naboerne), at de er holdt op med at gø.

Hvis naboerne gerne vil slippe for gøen, går de helt sikkert med på ideen/opgaven.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 06-06-06 21:54

Hej Carina.
Sjovt nok hedder du det samme som min datter
Lader dit råd gå videre,lyder meget fornuftigt.
Sjovt nok har du mange af mine interesser.
Knus fra kissan

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-06-06 22:01

underligt med folk der ikke kan tåle hunde der reagerer normalt - kan du ikke lære din datters vovser at miawe ??

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 06-06-06 22:30

Gå med hundene ud i stedet for bare at lukke dem ud. Når alle - folk og fæ - er i haven, har man bedre mulighed for at styre begivenheden. I løbet af kort tid lærer hundene, at de ikke skal gø, når naboen er der. Man kan f.eks. gå rundt i haven og give godbidder - det er sikkert mere morsomt for hundene end at gå ad naboen.

Jeg har lært min ene hanhund at sætte sig på afstand, så nu kan jeg stå inde i stuen og sige "sit", og så glemmer han at gø, når han skal sætte sig.

Det handler om lederskab - din datter skal have kontakt med hundene, så de ikke farer rundt uden mål eller med. I starten kan det evt. hjælpe at lave en lyd, hundene ikke kender, så de ser på hende, og så har hun kontakten og kan styre hundene bedre.

Venlig hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 06-06-06 23:14

Jeg er da enormt glad for at høre at du ikke synes det lød helt tåbeligt

Ja, det lyder da som lidt af et sammentræf! Sjovt! Hehe! Det er da nu også meget rart at have lidt til fælles med folk! Så ser da frem til nogle hyggelige snakke fremover!

V. H.
Carina

Kommentar
Fra : hellegudme

Dato : 07-06-06 08:29

Hej Kissan.
Jeg har samme problem med min beagle. Havde ellers fået den lært ikke at gø, hver gang, der gik nogen forbi haven. Jeg brugte en af de der store pump-gun, og så fik den et sprøjt vand og et "FØJ" hver gang den gøede efter folk. Det gik fint lige indtil kort før jul sidste år. Vi bor tæt på en skole, og der var et par af de store elever, som var så "venlige" at smide et stk. fyrværkeri ind i haven til hunden. Den blevi sagens natur bange og nu gør den igen.
Så jeg skal på den igen med vandpistolen.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 07-06-06 09:43

Det handler om, at hundende tror, at de skal passe på ejeren. Som før nævnt er det et udtryk for, at der er lidt rod i hundenes opfattelse af, hvem der er leder. Der er er kommet nogle gode råd om at adfærdsregulere - nogen med det søde, andre med det sure. Disse er rigtig gode i en snæver vending, men det eneste, der forebyggerandre lignende situationer er, at lydighedstræne og få lederskabet sat helt på plads.

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-06 14:18

Vores hund gør også af naboenerne, i starten overså naboerne hunden, men så kæftede den endnu mere op, nu hilser de så lige på kræet, ikke sådan med at sidde og nusse ham, men bare et hej Nikki, hvorefter jeg så kalder ham til mig, og siger det var godt han lige kunne fortælle mig at de
var der, og roser ham for at komme.....

He he miritdk, miawe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-06 14:19

Små hunde gøer næsten altid mere end store hunde. Sådan er det bare.

Store hunde er man NØDT TIL at bruge en masse tid på at gå i snor og at komme når der bliver kaldt og ikke at springe op, for ellers er de bare ikke til at holde ud.

Små hunde må man så bruge en masse tid på at lære at lade være med at gø. Og -ja- det ER et spørgsmål om lederskab. De skal ikke bare lukkes ud i haven. Når der er et problem, så må man gå med dem ud.

De små hunde gøer af 2 årsager. De gøer for at gøre opmærksom på et eller andet, så lederen kan komme og "ordne sagerne", hvis der er noget galt.
Og så gøer de hele tiden som et forsvar for at holde alt, der er større end dem selv på afstand. Det er simpelthen nødvendigt for at overleve som lille.

Problemet med naboerne hører til "kategori 1". Så hvis I respekterer jeres hunde, så reagerer I korrekt på deres gøen ved at gå ud og se, hvad de gøer af, -takke dem -og få en lille snak med naboen.
Så er hundenes gøen blevet et vigtigt stykke arbejde, som de udfører. De fortæller jer, hvornår naboerne er i nærheden, så I kan snakke med dem. --Hvis de fortsætter med at gø under samtalen, så tror jeg, at jeg stille og roligt ville sætte dem indenfor og gå ud og snakke videre med naboen. Samtalen må IKKE slutte på grund af hundenes gøen.
Når hundene har lært, at det er helt fint, at de siger til når naboen er i nærheden, men derefter skal de tie stille, -ja så kan man efterhånden lære dem, at det er fint at de siger til, -og nu har vi set naboen- men vi skal ikke snakke med ham lige nu... Bliv endelig ved med at takke hundene for at fortælle at naboen er der. Men kræv også, at de derefter tier stille.

Hvem siger, at det absolut skal være nemmere med små hunde end med store?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-06 14:21

Hov glemte at sige, at jeg ikke syntes om ideen, med at rose med godbidder, det kan nemt udarte sig til en gang tiggeri fra hundens side, en gang ros kan virke lige så godt

Godkendelse af svar
Fra : kissan

Dato : 07-06-06 14:23

Tak for svaret vaxen.Hun har nu snakket om at gå til træning med dem.
Også tak til jer andre for gode forslag.
MVH.
KISSAN

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 07-06-06 16:00

Undskyld kissan, Nordsted1 og alle jer andre - jeg har nok ikke fået forklaret godt nok, hvad jeg mente med at give godbidder ude i haven.

Det er ikke så meget for at rose. Det er mere for at være mere interessant end naboen (lederskab).

Det er også en lederskabsøvelse, fordi man samtidig kan smide nogle godbidder på jorden/græsset, og så er man lederen, fordi man har fundet "noget spændende". Så siger man (ned i jorden): Nej, hvor er det spændende, det smager sikkert godt, så glemmer hundene naboen og kommer og spiser det, som lederen har fundet - om alt går vel.

Nu håber jeg, at det er forklaret godt nok.

vesterbo