/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvorfor højtalerkabel ???
Fra : jesperbkskov
Vist : 2908 gange
100 point
Dato : 06-06-06 20:32

Hej,
Hvorkan skal man bruge højtalerkabler i bilen ?
Er det ikke muligt at bruge alm. strøm kabeler, det virker ellers fint hjemme i stuen.
Håber nogle kan forklare mig dette.
Tak tak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-06-06 20:36

Du kan bruge hvad slags ledninger du vil.Så længe du ikke har en forstærker på flere hundrede watt.
alimak

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 06-06-06 20:37

Hej jesperbkskov!

Jeg mener at når man bruger alm. strøm kabler i sin bil, så er der en større chance for at kablerne bliver for varme & smelter end hvis man bruger højtalerkabler.

Mvh. Tri

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 06-06-06 20:38

har forstærker på 2000w

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-06-06 21:21

2000W? Da må du montere tykke specialledninger.
alimak

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 06-06-06 21:25

Hmm de koster en krig. Men hvis det er det der skal til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-06 23:23

Der findes ikke noget som "almindelige strømkabler"

De er alle forskellige til forskellige formål.

I biler udsættes ledninge for mere vibration og mekanisk overlast end i en bygning. De skal derfor have en stærk og sej ydre kapppe, være fleksible og fastgøres med seje midler. som f.eks kabelbindere,

Ingen forstærker i en bil kan give 3000W . Det må være branchens sædvanlige frie fantasi , som troskyldige mennesker hopper på. Din bil kan slet ikke levere 3000 W , heller ikke i et brøkdel af et sekund.
Få nogle ca. 4mm2 autoledninger hos en autoelektrikker eller et værksted. Det er rigelig dimension. Alt det med specielle mærkelige højtalerledninger i dyre domme er værdiløst.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-06-06 00:13

Man skal ikke bruge højtalerkabler i biler ... Faktisk kan al slags ledning bruges (Og jeg tror faktisk ikke der findes ret mange ledningstyper tilbage jeg ikke har brugt til det)...

Hvis du har en forstærker på 2000W er det nok klogt at bruge tykkere kabler ... men ikke noget must ... fordi....:

2000 rigtige watt i en bil, til forstærkerbrug er ikke nogen option i virkeligheden, da denne ville optage 150 Ampere eller mere fra dit batteri ... Normalt kan man dele de wattantal der er opgivet på den slags forstærkere med ca 16 for at få et mere korrekt billede..

En almindelig flerkoret ledning (almindelig lampeledning) er iøvrigt ligeså modstandsdygtig overfor rystelser og vibrationer som selv den fineste højtalerledning. Det er iøvrigt også i princippet det der er anvendt til bilens øvrige elektriske system... lige bortset fra at det normalt ikke er godkent og isoleret godt nok til de 230 volt vi normalt har i stikkontakterne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-06 00:40

Der findes ikke noget som "almindelige strømkabler"

De er alle forskellige til forskellige formål.

I biler udsættes ledninge for mere vibration og mekanisk overlast end i en bygning. De skal derfor have en stærk og sej ydre kapppe, være fleksible og fastgøres med seje midler. som f.eks kabelbindere,

Ingen forstærker i en bil kan give 3000W . Det må være branchens sædvanlige frie fantasi , som troskyldige mennesker hopper på. Din bil kan slet ikke levere 3000 W , heller ikke i et brøkdel af et sekund.
Få nogle ca. 4mm2 autoledninger hos en autoelektrikker eller et værksted. Det er rigelig dimension. Alt det med specielle mærkelige højtalerledninger i dyre domme er værdiløst.

Kommentar
Fra : jesperbkskov

Dato : 07-06-06 07:51

Hvem siger 3000W ?
Kan i blive enige ?
Det vil derfor sige at jeg godt kan købe en "alm" ledning i et byggemarkede ?

Der står jo også en del info på de kabler, har noget liggende der hedder:

EL-Data: Max. spænding 300/300 volt
Leder: Mange trådet blank kobberkabel
Materiale: 10m rund plastkappeledning 2 x 0,75 mm2

Hvad skal der min. stå på dem, inden jeg kan bruge dem ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-06-06 08:32

Punkt 1 Er de forstærker en stor styg ting, der skal forsikres med et uhyrligt antal Ampere, skal du for det første få den strømforsynet ordentligt. Dvs tæske-tykke kabler der kan bære strømmen. 4mm2 er nødvendig ikke nok.

Punkt 2 Overvej strømforsyningen i bilen. Et batteri er nødvendigvis ikke nok. Hjælp batteriet med et par ordentlige lytter. De er noget hurtigere end batteriet til at aflevere strøm (omend ikke så længe af gangen). Anden og større generator kan være en nødvendig option.

Punkt 3: 0,75 mm2 lysnetledning er klart for klejn. Anvend rigtig højttalerkabel af fornuftig kvalitet og dimension. Almindelig er blød mange-koret kabel 4mm2 aldeles ok til de fleste subwooferinstallationer. I sidesystemer kan 1 eller 1,5 mm2 være vældig fint.

......Hvis det er 2000 Watt peak-ned-af-bakke-Thansen-Harald-Nyborg-effekt, skal vi nok lige have revurderet dimensionerne. Hvilken Amp snakker vi om?

Kommentar
Fra : jesperbkskov

Dato : 07-06-06 20:07

Har denne forstærker:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=710526208&n=1200266496&pn=1609320566

Hvilke kabler skal jeg bruge ?
På mit bilbatteri er der 44amp tror jeg nok.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-06-06 20:13

Det er en lorteforsterker, 2000 watt ha ha

alimak

Kommentar
Fra : jesperbkskov

Dato : 08-06-06 07:06

Fuck da af din bums !!!

Den virker udemærket. Vil ikke betale en krig for anlæg, da det bliver nakket alligevel.

Så hvilke kabler skal jeg bruge?

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-06 07:47

Jesper >

Hvis det var mig der skulle have sådan en svend siddende i min bil ville jeg bruge ganske almindelig ledning (pvt - typen) på 1,5 kvadrat, med undtagelse af ledninger til subwoofere, de må godt være tykkere. naturligvis kunne strømmen i ledningerne godt retfærdiggøre at man brugte tykkere ledninger, men ledninger generelt har den egenskab at jo tykkere den bliver jo mere undertrykker den diskanten, og jo tyndere den bliver jo mere undertrykker den bassen.

Hvis du gerne vil bruge tykkere kabler end 1,5 kvadrat vil jeg også anbefale at du bruger et rigtigt højtaler kabel, da disse typist indeholder flere tyndere ledere ved siden af hinanden, eller flere ledere af forskellig tykkelse, der dermed supplerer hinanden i hvad de lukker igennem af signaler.

Vist er det en stor og kraftig forstærker du har fået dig der, men de 4 x 500 watt den lover er en teoretisk værdi som sådan en forstærker aldrig vil ramme i praksis.. (Det skal du iøvrigt være glad for da den musikeffekt nemt ville kunne spille et middelstort forsamlingshus op til smertegrænsen)

Det vigtige kabel i forbindelse med opsætning af din forstærker er el-ledningen til strømmen. Min anbefaling lyder på at de skal trække 10 kvadrat ledninger DIREKTE fra dit batteris polsko og til forstærkeren. På + ledningen anbringer du en sikring der er mindst ligeså stor som den der sidder i indgangen på forstærkeren. Stel lednigen må IKKE afbrydes af noget undervejs, dvs. ingen sikringer, afbrydere eller unødvendige sammenføjninger. Årsagen til at stelledningen er så vigtig er at forstærkeren vil forsøge at trække minuspolen (stelforbindelsen) hvor den nu ellers kan komme til det i tilfælde af et brud på stelledningen. Det lugter ikke så godt i din bil efter at forstærkeren har prøvet at trække (i dit eksempel) 44 ampere igennem signalkablet til dit anlæg, og de tynde ledninger i dit instrumentbord (og delvist også antennekablet fra radioen)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-06 09:01

Oki, så er vi på den med skulder-Watt igen. Du har købt en forstærker opgivet - og antagelig nogenlunde istand til - at afgive 4 x 100 W. De to tusind er det rene pral, blær og lyv. 2000 W er en effekt den kan yde peak i to tusindedele af et sekund, på vej ned fra rundetårn, i medvind og med hjemve, umiddelbart inden den brænder af!

Forsyning til sådan en vil jeg lave med fire kvadrat direkte fra batteriet (husk en sikring). Din stelforbindelse skal du være særdeles omhyggelig med. Hent den allerhelst fra batteriet - også med et fire kvadrat kabel.

Højttalerkabler, tjaee - køb en rulle to en halv kvadrat hos Harald Nyborg. Det er nok der hvor du får mest value for money. Halvanden kvadrat er lige i underkanten til sådan en svend.

Godkendelse af svar
Fra : jesperbkskov

Dato : 08-06-06 19:08

Tak for svaret Dansende_T.