/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
rimlig død pc
Fra : laurenzio
Vist : 549 gange
300 point
Dato : 06-06-06 19:32

Hjælp mig please, aner ikke hva jeg ska stille op.
Pludselig vil min hjemme PC ikke finde mit operativsystem, der var intet i vejen imorges...
Det er en hjemmebygget pc jeg har købt så nogen egenlig manual har jeg ikke, kun over div. dele osv.
Når jeg starter den op ser det normalt ud, ligefrem, til hvor XP`en skal dukke op med den besked at der er en fejl ved indlæsning af operativsystemet. Ingen muligheder og ingen reaktioner. Har prøvet samlige F knapper under reboot for at se om den ville starte i fejlsikret tilstand, heller ikke.
Jeg kan komme ind i bios, men dèt har jeg ikke en meter forstand på. Det er en velbygget maskine, 2 år gl. Jeg har 2 X 80 GB harddisk, alt er opdateret på den (antivirus,spy osv)

Sig endelig til hvis jeg har udelukket noget særligt.

Kan nogen hjælpe mig videre?
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 06-06-06 20:04

Mens computeren starter op, så tryk F8 og BLIV ved med at trykke på den under hele opstartsfasen (ikke hold den inde, men tryk gentagende gange på den)

Nu skulle der komme en menu op hvor du kan vælge forskellige ting, bla. at starte op med de sidste kendte konfigurationsindstillinger...

Kan du komme ind til den menu?

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 06-06-06 20:16

Hej,
Jeg kommer ind i "select first boot device" med mulighederne
1) IDE-0
2) IDE-1
3) CD/DVD 0
4) CD/DVD 1
5) Network

Men ingen giver mig valgmuligheder "fejl ved indlæsniong af OS"

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 06-06-06 20:33

Hmmm... Hvis du ikke trykker, men bare lader den starte op, viser den så load-skærmen for windows? Altså billedet med den lille "bar" forneden som kører fra venstre mod højre i bunden af logoet? Hvis den når til det, er det DER du skal starte med at trykke på F8... Det lyder nemlig som om din BIOS har et bootvalg ved tryk på F8... Det kan vi muligvis godt bruge, men dog som "last resort!"

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 06-06-06 20:45

Hej,
Nej jeg når aldrig så langt ind i opstart til den bar.
Ska tilføjes, den startede normalt første gang men låste sig fast så jeg blev nød til at slukke på "den hårde måde" derefter havde jeg problemet. Kan bios barte ændre sine indstillinger sådan??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-06 20:45

Det er DEL du trykker på under opstart, så du er kommet ind i bios.
Den skal boote first fra en af disse to
1) IDE-0
2) IDE-1
Men når den så begynder at boote på windows klikker du på F8 klik klik klik
(som ostemanden siger)
indtil du ser nogle muligheder bl.a. start i fejlsikret tilstand.

Prøv lige det.........................

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 06-06-06 20:50

Tag batteriet ud fra bundkortet i 30 minutter og sæt det i igen. Det resetter bios og skulle hjælpe.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 06-06-06 21:11

Prøver lige e.c forslag først. Den med batteriet kender jeg godt, og vil helst undgå den mulighed.
Men jeg er bange for at der ikke vil ske noget nyt. Tjekker det lige og vender tilbage

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-06 21:13

Vent lige med at tage det batteri ud, og lad os prøve lidt forskelligt først.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 06-06-06 21:25

Yes, kom da derind, men ingen ændringer...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-06 22:11

First boot er det
IDE 0
eller
IDE 1

Og så afslutter du bios med ESC og F10 og Y eller hvad
så startes comp op igen og du kommer ind til muligheden for
"start fejlsikret tilstand"
ville den det.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 06-06-06 22:20

first boot står til IDE-0.
Men som du siger kommer jeg ind i bios ved at trykke DEL, og får så ikke samme skærmbillede som beskrevet ovenfor - og rent faktisk har jeg ikke en pind forstand på bios, men har kigget lidt rundt men finder ikke et sted hvor jeg kan boote i IDE-0 el.IDE-1 fra.
Når jeg prøver i det andet skærmbillede, sker der somsagt ingenting.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-06 22:42

First boot IDE 0 ................. det er ok
Så skal den harddisk som har styresystemet sidde på IDE 0 kablet og være master.
Men det sidder nok rigtigt.
Er alle kabler inde i comp ordentlig på plads.

Prøv at læse dette: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Print det ud for du kan ikke huske det.
Kopier det over i word så er det nemmere at printe ud.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 06-06-06 22:53

Tak ska du ha e.c. Har lige skimtet det prøver det ud imorgen. Melder tilbage og hvis jeg får den op at køre med det her smider jeg sgu nogle x-tra point efterf dig
Laurenzio

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-06-06 23:25

Halløjsa!
Du har sansynligvis smadret enten nogle systemfiler. Da du knaldede maskinen ned.
Dette giver 2 muligheder.
1. Start maskinen med en bootdiskette og lav en chkdsk. Chkdsk kontrollerer HD'n for fysiske fejl.
2. Når maskinen er under strøm, åben cd'drevet, ilæg din Windows CD, genstart maskinen, når/hvis der kommer en lnie der skriver 'Tryk en tast for at starte fra cd.....' trykker du på en tast.
Herefter starter en geninstallation af windows. Du skal IKKE geninstallere Windows, men et stykke inde i processen, vælge en repair/reparere, dette bevirker at alle systemfiler bliver geninstalleret.
Dette skulle kunne få maskinen igang igen.

Hvis ikke du får mulighed for at starte op fra CD, skal du i BIOS sætte CD-drevte til at være First boot, og HD (IDE-0) til second. Gemme med F10, og genstarte maskinen, med din windows-CD i drevet.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 07-06-06 14:33

Hej,
Har prøvet jeres metoder step by step (tak for linket e.c) ca 17 gange men den køre bare i ring.
D.v.s (både under reperation og formatering) at når den skal kopiere til windows og genstarte, starter den det samme nr forfra. Der er dog 2 filer den ikke kan kopiere srv.sys og wmp.dll, måske kunne jeg finde dem på nettet men maskinen har ingen floppydrev. Det er en brændbar udgave af XP jeg har med gyldig keynumber, skal jeg have fat i den originale?
Håber på videre hjælp.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-06-06 15:00

Undskyld hvad er lige en brændbar udgave af Win-XP, det har jeg aldrig hørt om før.
Men det kan godt tyde på at din installations-CD er defekt.
Find en anden.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 07-06-06 15:40

Hvis den ikke kan klare turen som HCMA forklarer - så tror jeg ikke på den CD.
For lige at være sikker - den kan godt starte på den CD .......ikke
Altså " hvis du vil indstallere fra CD så tryk på en tast"...................
Og det er vigtigt at følge den anvisning nøje, for der er to slags reparation.
Og du skal bruge den hvor du først vælger ny indstallation..............og vælge rep.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 07-06-06 17:10

Brændbar CD, ja ordkløveri, mente at det er en brændt udgave af originalen, men det tror jeg du fik fat i ik`?
Ja, den kan godt starte fra CD`en, og jeg har prøvet den løsning du nævner på rep. Problemet opstår somsagt når den skal kopiere filer (med de 2 nævnte) og dernæst genstarte. Jeg følger anvisningen, men altså "fejl under indlæsning af OS"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-06-06 17:30

Jeg har prøvet med en sikkerhedskopi hvor den ikke ville læse en fil og så bare ignorere > videre
Men det ved jeg ikke om du kan med de filer der mangler.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-06-06 18:16

Find/lån en anden CD og prøv så igen. Du kan kun gennemtvinge en fortsat installation, hvis filerne ikke er vigtige. Det holder installationsprogrammet selv øje med. Jeg har selv prøvet et lignende tilfælde, hvor jeg under genstarten prøvede at fjerne CD'n, dette bevirkede bare at den ikke kunne finde en bootsektor på HD'n, og så kunne jeg blot starte installationen igen, og den blev ved med samme resultat. Du er nok nød til at finde en kopi af CD'n der virker.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 07-06-06 19:20

OK.
Jeg har prøvet at ignorere disse filer, men som i selv er inde på, er de sq nok vigtige. Jeg kan fremskaffe den originale XP imorgen så prøver jeg igen. Lar` spørgsmålet stå åbent indtil da ok? Det ku jo være jeg fik brug for jeres ekspertice igen
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-06-06 19:42

OK så håber vi lidt.

Godkendelse af svar
Fra : laurenzio

Dato : 11-06-06 20:41

Ja, så er den oppe at køre igen. Undskyld ventetiden, vi sku rimlig meget igennem først. Der sku et prg. "maxtor" til for at rense hele skidtet så den kunne genstarte uden problemer og begyndte at installere windows igen. Prg. hedder MaxBlast 3 hvis i ikke kender det.
Tak for indsatsen.
Laurenzio

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-06-06 20:47

Selv tak, men jeg bruger ikke Maxtor men Seagate, og den plejer jeg at kunne "nakke" hvis den er for genstridig. Jeg har hørt lidt om det program "MaxBlast 3"

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-06-06 20:51

Det er ik' for det da men der findes faktisk også en nyere version Maxblast 4.0
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=%2Fen_us%2FSupport%2FSoftware+Downloads%2FView+By+Category%2FDesktop+Storage%2FDiamondMax+Family%2FUtilities&downloadID=57
men det afhænger vist af hvilken mxtor disk du har blast 4 er til DIAMONDMAX HD'r.