/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
32 - 36mm overgang
Fra : bhermann
Vist : 792 gange
100 point
Dato : 06-06-06 18:43

Min vaskemaskineafløb går via 32mm plastrør ned i et jern afløbsrør med en indre diameter på 36mm. Når maskinen skyller ud, kan afløbet ikke trække hurtigt nok, og vandet fosser ud fra 2mm sprækken imellem rørene. Afløbet er renset med en split og bliver desværre ikke bedre. Kan man få en muffe, der klarer sagen, eller hvordan ville I fikse problemet?

Kommentar
Fra : macau

Dato : 06-06-06 18:54

der må være noget galt med det afløb,,,det skal kunne tage vandet selv med det lille smule forskel på rørene,,,,laver du noget fix fax får maskinen problemer med at komme af med vandet,hvilket nok skader din vandpumpe,samt at tøjet ik bliver skyllet ordentligt,,,,så gå dit afløb igemmen der er helt sikkert en prop et eller andet sted.prøv evt med afløbsrens eller kautisksoda (i værste tilfælde)

hilsen macau.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 06-06-06 19:11

Kan godt se din pointe, Macau, men jeg er sikker på, at afløbet ikke er tilstoppet. Røret har hidtil stukket 60cm over gulvhøjde, og det er fornylig ændret til 5cm i forbindelse med installation af nyt fyr. Derefter er problemet startet. Mit gæt er, at der er nogle skarpe drej på afløbet, som først er blevet problematiske efter afkortningen. Giver det mening?

Kommentar
Fra : macau

Dato : 06-06-06 19:19

hmmm, 5cm over gulvet er for lidt.det skal du nok ændre (står sikkert og i brugsforvirgenen over din vaskemaskine)men tror nu ik det har noget med afløbet af gøre,det tyder jo på at det ik kan klare vandet i det tempo som maskinen pumper det ud,og det bliver jo ik anderledes fordi man sætter et længere rør på,så hælder stadig til at der må være en prop eller noget i afløbet et eller andet sted.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-06 22:24

Lige under det jernrør sidder der en vandlås og det er den der "slår tilbage"
Det er altså noget skidt at korte det jernrør af. Afløbsslangen bør ikke sidde i et "tæt" samling til det rør. Du kan også risikere hævertvirkning så maskinen tømmes utilsigtet.
Med 40 m.m plastrør som monteres "omvendt" på jernrøret kan du dreje væk og op så du kan tilslutte det rigtigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-06-06 23:13

Det er rigtigt: Du må ikke have maskinslangen så lavt over gulvet; du risikerer, den tømmer sig selv ved hævertvirkning (det kommer dog an på lænsepumpens type). Ligeledes må du ikke have tæt forbindelse mellem slange og afløb; samme problem med hævert. Der SKAL være luft mellem slange og afløbsrør. Typisk skal knækket på slangen hæves op i 60 cm højde eller mere. Tag diu og gør som foreslået: Sæt en 60 cm forlænger oven på dit amputerede gulvrør.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 07-06-06 09:11

Sådan en forlænger har jeg allerede, men det er i samlingen 5cm over gulvet, at problemet opstår. I forlængereren sidder der yderligere et t-stykke, da afløbet også bruges af det kondenserende gasfyr.

Samlingen til vaskemaskineafløbsslangen sidder 60cm over gulvet. Den samling er lavet helt tæt, måske er det problemet ?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 07-06-06 09:19

Samlingen lige (5cm) over gulv kan tætnes med en speciel gummiring som passer ind i T-stykket eller med en overgangsmuffe 32 / til jernrøret. Tag den stump som du har savet af med hen til byggemarkedet eller til et VVS firma (hvis du er heldig vil de sælge sådan en til dig)

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 09-06-06 22:16

Tak for svaret e.c.