/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Spotlys og korrespondance m.m.
Fra : bigfool
Vist : 6013 gange
200 point
Dato : 06-06-06 13:15

Jeg har egentlig 2 spørgsmål - Derfor 200 point

1) Har i årevis haft korrespondance mellem en afbryder og en drejelysdæmper fra 80'erne (den slags man trykker ind og så drejer op for) - Disse har forsynet 3 almindelige 60 W pærer som jeg nu er i gang med at erstatte med halogenspots med elektronisk transformator (Nordlux Jubiter m/5x20W). Jeg har forbundet de 5 spots til transformatoren og tændte for lysdæmperen. I ca. 30 sekunder kunne jeg skru op og ned og alt funkede tilsyneladende men pludselig holdt spotsne op med at lyse. Den tilbageblevne 60W lyser stadig og det viser sig nu, at transformatoren må være brændt af, da den mildest talt stinker. En lysdæmper af omtalte slags kan vel ikke give mere end de 230v så hvorfor transformatoren nu er brændt af forstår jeg ikke en meter af

2) Har også købt en ny lysdæmper af modellen "LK - Fuga" med afbryder og skydepotentiometer men er nu i tvivl om den kan indgå i samarbejdet med korrespondanceafbryderen...? Sælgeren (byggemarked) var ikke helt sikker, men havde hørt at hvis en elektriker åbnede den, kunne man modificere den til at virke med korrespondance (der er 3 udtag på dæmperen og af typen "til lavvolt halogen forsynet fra elektronisk transformer og glødelamper).

Er der nogen her der kan kommentere på ét eller begge spørgsmålene?

På forhånd tak!

Bigfool

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-06 13:31

1)
Din trafo til dine spot var en elektronisk og denne kan ikke styres fra en lysdæmper da, grundet i at
lysdæmperen klipper vekselstrømmen i spidser....

2)
Det har jeg aldrig hørt om... Det vil teknisk ikke være muligt da den elektroniske "transformator" vil forsøge at holde 12V til den dør.. eller den ikke har spænding nok til at holde liv i lamperne...
Man må IKKE ændre på godkendt elmatteriel....

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 200 point
Dato : 06-06-06 15:30

Det er ikke noget problem at lysdæmpe på hverken en elektronisk eller en mekanisk (gammeldags) transformer. Det kræver bare den lysdæmper der passer til.

Lysdæmpere af typen CR; er beregnet til elektroniske trafoer og glødepærer

Lysdæmpere af typen LR; er beregnet til mekaniske trafoer og glødepærer.

Bytter man om risikerer man at nogen af delene går istykker, og det er ikke altid til at sige hvilken der går først.

Imidlertid er der ikke noget usædvanligt i at elektroniske transformere dør som ret nye, nogen gange endda helt nye. Dette har ikke noget som helst med lysdæmpere at gøre. Tag den med hen i butikken og få den byttet.

Skydelysdæmperen fra LK - fuga kan godt indgå i en slags korrespondance, forstået på den måde at den indeholder et elektronisk kip-relæ .. Det betyder at den hvis den bliver sat rigtigt på virker efter hensigten hvis du monterer en trykfjeder i afbryderen i den anden ende.

Drejelysdæmpere i dag kan KUN virke som stand - alone.

D_T

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 07-06-06 19:17

Hej,

Dansende_T har fuldstændig ret i det han skriver..

Du skal starte med at se hvad den lysdæmper du har købt hedder, det skal være den type der hedder MEK-S 300CR, som er en skydelysdæmper i afbryder størrelse.
Vær opmærksom på at det ikke er en type MEK-S 300LR, da denne ikke kan dæmpe på en elektronsik trafo.

Med hensyn til montering som ek korrespondance afbryder skal der ganske rigtigt en fjeder i de almindelige afbrydere og i det diagram der følger med lysdæmperen kan du se, hvordan den skal monteres.

MVH Michael

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 07-06-06 19:58

@Dansende_T og Michael Holm

Jeg skulle have haft besøg af en elektriker i dag men det bliver nu først i morgen.. Han sagde uopfordret i telefonen noget nær det samme som D_T siger ovenfor og jeg mener det er en type CR-model jeg stadig har liggende uudpakket indtil i morgen, så jeg er meget mere forhåbningsfuld nu

Kommer tilbage i morgen eller på fredag, når det hele forhåbentlig spiller - Foreløbig tak d'herrer

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-06-06 17:57

@Dansende_T og Michael Holm

Så er jeg her lige igen: Elektrikeren var forbi og måtte umiddelbart melde pas. Det viser sig, at den gamle eksisterende korrespondanceforbindelse er af A-typen, der ikke har en fase ved den ene afbryder og så kan det tilsyneladende ikke lade sig gøre umiddelbart.

Han siger at der skal trækkes en ny fase til den ene ende og det vil han forsøge at gøre nu på lørdag - Så burde det virke, siger han...?.

Jeg kommer retur når vi har resultatet.

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-06-06 18:01

@Dansende_T og Michael Holm

Så er jeg her lige igen: Elektrikeren var forbi og måtte umiddelbart melde pas. Det viser sig, at den gamle eksisterende korrespondanceforbindelse er af A-typen, der ikke har en fase ved den ene afbryder og så kan det tilsyneladende ikke lade sig gøre umiddelbart.

Han siger at der skal trækkes en ny fase til den ene ende og det vil han forsøge at gøre nu på lørdag - Så burde det virke, siger han...?.

Jeg kommer retur når vi har resultatet.

Bigfool

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-06-06 17:22

Hej,

Jamen det er da et ganske godt eksempel på at man kun burde lave B korrespondancer og aldrig A korrespondancer. Der ud over er det også meget nemmere at lave en B korrespondance.

MVH Michael

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 11-06-06 00:30

hej

Helt rigtigt at der kun burde laves B korrespondancer! Men det er vel bare at flytte en af mellemledningerne over på en fase i lampestedet eller afbryderen alt efter hvordan det er bygget op!

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 03-07-06 12:24

Tak for svaret Dansende_T (og øvrige der var med på denne tråd, men man kan jo kun give points'ne til én).

Efter flere uger med dårligt knæ var elektrikeren forbi i fredags og efter at have trukket en ny mellemledning (tror jeg nok) til afbryderen virker korrespondance og lysdæmper nu helt efter hensigten

Bigfool