/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
backup af drivere
Fra : boro23
Vist : 442 gange
200 point
Dato : 06-06-06 12:44

Jeg har en nyere pc som virkelig trænger til en formatering, men jeg har forlagt de cd'er med div. drivere til pc'en. Har jeg mulighed for at tage en backup af driverne inden jeg formatere pc'en og hvordan gør jeg? Svar må gerne skæres ud i pap. Mit styresystem er XP - Home

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 06-06-06 13:25

Hej.

Hvis jeg var dig, så ville jeg skrive ned, hvilken hardware der sidder i din PC. D.v.s. bundkort, grafikkort, netkort, evt. lydkort o.s.v... Du kan altid downloade de nyeste drivere fra producenternes hjemmesider. Gør det inden du formatterer harddisken og gem driverne på et flytbart medie a la en CD, USB-disk eller lign.. På den måde får du også de nyeste drivere, som typisk også er de bedste.

Mvh.

Ulle

PS: HUSK at du ved geninstallation af Windows XP bliver afkrævet dels licensnummer (har du det endnu fra CD'en/pakken?) og så skal Windows godkendes via nettet før du kan bruge det!

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 06-06-06 13:31

Hej Ulle

Hvor kan jeg se hvad div. hardware hedder? Licensnumret til XP sidder på min pc, så den har jeg da

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 06-06-06 13:50

Du er nødt til at tage "kølerhjelmen" af din computer og kigge godt efter med en lommelygte... men du kan måske også slippe lettere. Idet Windows licensen sidder på din PC, så gætter jeg på, at din PC er en mærkevare-PC så som Dell, HP, Acer eller lign.? Står der et modelnummer på selve computeren? Hvis det er således, så kan du som regel gå ind på producentens hjemmeside og finde tekniske specifikationer for din computer. Prøv det først.
Ellers skal du som sagt have lirket skallen af computeren og se efter nogle produktkoder, som står trykt på diverse hardwaredele... Det er altså bundkortet (den store plade, som alt sidder fast på), og så indstikskortene (grafikkort m.v.) som sidder i nogle lange sokler vinkelret på bundkortet, og som giver dig tilslutningsmuligheder på bagsiden af computeren.

Mvh.

Ulle

Accepteret svar
Fra : jangchr

Modtaget 200 point
Dato : 06-06-06 15:29

Du kan download dette program(er gratis),programmet kan fortælle hvad du har i din computer

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-06-06 18:25

eller smut ind i enhedshåndtering og tjek hvad det hele hedder før du slettet

Start - højreklik Denne Computer - Egenskaber - Hardware - Enhedshåndtering

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 06-06-06 21:49

Hej jangchr og Ulle

Nu jeg jo ikke ligefrem en ørn til engelsk, er programmet nemt at finde udaf.

Er der virkelig ikke nogen måder, man kan tage en direkte kopi af driverne, de må vel ligge et eller anden sted på pc'en?

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 06-06-06 22:00

Problemer er, at de er spredt for vide vinde på harddisken... nogle er i forskellige mapper i Windows... andre dele i "programmer" eller "program files" eller andre igen... Og så har vi alle muligt registrerede indstillinger og værdier i Registreringsdatabasen. Du kommer ikke udenom at identificere din hardware og hente de nye drivere.... eller lede grundigt efter dine driver-CD'ere.

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-06-06 22:15

Hvis det er standard driverne til dit bundkort der er installeret er det en god ide at hente programmet som jangchr foreslog. Så kan du se hvilket bundkort du har i og gå ind på deres hjemmeside og hente alle driverne til de indbyggede enheder. Der er som regel en samling med alle driverne. Det er ikke sikkert det går så galt som du tror. XP genkender de fleste enheder og installerer dem automatisk.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 07-06-06 08:36

Programmet er ret nem at bruge,når du har hente det og startet den op og så trykker du på ikonet computerer og så summary og så står der alt om hvadfor et bundkort,grafikkort og lydkort du har og hvad de hedder,programmet kan selvføligt meget mere det er bare at prøve sig frem(du kan ikke ødelægge noget)

Godkendelse af svar
Fra : boro23

Dato : 07-06-06 17:16

Tak for svaret jangchr.

Nu da det ikke er mulig at lave en direkte kopi af driverne. Er det lille program rigtig godt. Tak for det.