/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Billedmappens placering
Fra : akle
Vist : 569 gange
100 point
Dato : 06-06-06 10:47

1) Hvor er det bedst at placere mappen med de billeder jeg vil bruge på min kommende hjemmeside? Alle fotos har jeg på en ekstern harddisk, men programmet til at lave hjemmesidenen med, er på pc-ens C-drev. Jeg tænker her på uploading og senere rettelser, tilføjelser og ændringer, uden at det vil adstedkomme et rødt X i stedet for et billed. Personligt vil jeg helst have "hj.s.billedmappen" på det eksterne HDD (er dog klar over denne skal være aktiveret hver gang).
2) Hvad er max-opløsning for et billede, uden at det tager altfor lang tid for besøgende (flere og flere får jo bredbåndsforbindelse). Mit ønske er at uploade så skarpe billeder som muligt.
MVH Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-06 11:20

Jeg opbevarer altid billederne i billedmappen i "dokumenter".
Der er det nemt at finde dem, hente dem ind i fotobehandlingsprogrammet o.s.v., men derfor kan du jo beholde mappen som backup på den eksterne og nøjes med at kopiere den over i dokumenter.

M.h.t. opløsning, bør de ikke være nær så store som de billeder man gemmer til eget brug og evt. udprint.

Hvis du f.eks. kigger på en side som www.fotokritik.dk der er en grænse for hvert billede på 150 kb, og det giver kun en mindre forringelse af nogen af billederne, selv om de ofte er komprimeret ned fra mellem 1 og 2 megabyte.

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-06-06 12:15

For nemheds skyld har jeg lavet navigationsmenuen på webhotellet (eller hvor du har din hjemmside) identisk på min hjemmePC. Det gør det noget nemmere at manøvrere rundt i.

Jeg har kun een mappe, der hedder billeder, hvor disse hentes fra.
Tricket er - selvfølgelig - at navngive billederne efter motivet (f.eks. svigermoriregnvejrjun06), så bliver man herligt fri for at zappe rundt i billede 1, 2, 3, osv.

Der er mange forskellige meninger om billedformat og størrelse. Jeg har altid brugt .jpg (rgb) med godt resultat og er iøvrigt tilbøjelig til at give Dova ret med hensyn til en størrelse på max 150 k, hvilket skulle være alt rigeligt.

Jeg gemmer kun de vigtigste filer på et back-up drev.

Rigtige mænd tager ikke back-up
Rigtige mænd græder

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-06 12:18

Grundlæggende skal du jo have alle de billeder liggende på dit webhotels server som du vil vise i browseren. Når du først har uploadet dine billeder er det i princippet lige meget hvor de ligger på dit arbejdsdrev. Du kan i princippet slette dem fra dit arbejdsdrev når først de befinder sig på serveren...det er selvfølgelig bare ikke særlig hensigtsmæssigt
For du skal huske at de så ikke må overskrive de mapper på serveren med de "tomme mapper" på dit arbejdsdrev...men det siger jo sig selv

Så du kan altså sagtens have dine billeder liggende på din eksterne harddisk. Faktisk "belaster" du ikke dine arbejdsfiler unødigt når de befinder sig eksternt...det er en fordel ved store mængder billeder.

Hvis du har USB II forbindelse til din Eks. HD er der heller ikke de store problemer med overførsel af råfiler og færdigbehandlede filer/billeder

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-06 15:37

Hvis du skal "køre" din hjemmeside på din egen comp. skal billedfilerne ligge i en mappe i roden af den hjemmesiden.
De kommer også til at ligge i en mappe i roden ude hos udbyderen.
Men du kan da henvise til et andet sted hvor billederne ligger............men det kan give lidt rod.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-06-06 23:08

Som alle så klogt skriver, ?
Men tag en KOPI, og gem den, hvor det passer dig.
Kopien skal bestå af alt, hvad du har lagt på nettet.
Respektive mapper, hvis du F.eks bruger FrontPage
Gem det på et drev, der ikke er udsat for terror/24timer,,,vittighed.
Eller´s lad din server lave Backup Dagligt.
Men disse kan blive FJERNET uden varsel fra din udbyder.

Ellers skal du bare have et program, der henter dine filer ned.

Kan kun anbefale CuteFTP, da gratis programmer laver for meget lort med dine downloads.
Og ikke gemmer det det ordentligt.
Det sidste jeg havde var SmartFTP, kunne ikke hente mere få mb, før det gik galt.
Men kan JO være det var andet der var galt med.

Tvivler.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-06-06 11:17

Hej! Jeg har været bortrejst nogle dage, men er nu klar på hjemmefronten igen.
Tak for alle kommentarer!
Min påtænkte hjemmeside er ikke påbegyndt endnu!!! - Dog NU skal det være!
Jeg har Webhotel klar, og har Stones Webwriter 4 som jeg vil bruge til formålet. Dette program ligger på (den bærbare) pc og alle billeder ligger på den eksterne harddisk, som er forbundet med USB2.
Prøver mig frem med de gode råd, og vender tilbage.
MVH Akle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-06-06 12:00

Så har du vel dette hæfte:
http://www.idgforlag.dk
IT/WEB
Web-konstruktion
Rul ned til lidt over midten.

Hjemmeside på en weekend - (det tager altså lidt længere tid)
med Stone's WebWriter 4
Palle Bruselius

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-06-06 12:18

Nej, men jeg har forsøgsvis tidligere "arbejdet" med Stones WebWriter, uden at bruge dette, fordi situationen er ændret mht. det aktuelle indhold af hvad hjemmesiden skal bestå af. Men tak for linket.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-06-06 11:26

Hej til alle, - det var mange GULDKORN !

Vedr. backup; jeg har tidligere lagt alle mine billeder + backup af hele c-drevs mapper på min eksterne Maxtor harddisk, bare for at være garderet. Pludselig stod denne eksterne harddisk af (brugt 55 GB af 160 GB), så jeg måtte kontakte et komputer firma, og fik for dyre penge , heldigvis gendannet det hele og lagt over på en ny ekstern harddisk (One Technologies AluDisk), hvilken jeg bruger nu.
Mon ikke det så er bedst at brænde de billeder der skal bruges på hjemmesiden, over på en cd-rw eller dvd-rw, - og ellers også det samme med backup´er, bare for en sikkerheds skyld?! Er hundeangst for at den eksterne igen kan "stå af"! Troede ellers at harddiske var det sikreste at gemme på.
MVH Akle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-06 11:36

Brænder du billeder på CD/DVD så afslut og luk dit medie så det kan læses på alle CD/DVD læsere.
-RW skiver kan i sjældne tilfælde give problemer.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-06-06 13:07

Hej e.c.
Kan du ikke uddybe din kommentar lidt nærmere, da jeg ikke helt forstår dét med luk dit medie så det kan læses ....
MVH Akle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-06 17:18

Når man brænder i programmet NERO eller EASY CD er der mulighed for at brænde flere gange på samme CD / DVD, men der spørges også om du vil lukke så der ikke kan skrives mere.
Den mulighed bruger jeg altid selvom skiven ikke er fyldt helt op.
En skiver der kan genbrændes kan være svær at læse fra andre CD/DVD læsere.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-06-06 17:39

OK, du mener Multisession. Dét bruger jeg så godt som aldrig.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-06-06 17:43

Det er svært at afgøre hvem der skal tildeles point, da der var mange gode råd. Tror derfor jeg vil tildele lidt point til et par stykker mere.
Tak for hjælpen til alle!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 10-06-06 17:46

Tak for svaret pallenoc.
MVH Akle