/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmtvandsbeholder -Størrelse?
Fra : LARS.ANDERSEN
Vist : 9235 gange
100 point
Dato : 06-06-06 10:02

Hej

Jeg er ved at indhente tilbud på et nyt naturgasfyr og skal i den forbindelse bl.a. finde ud af, hvor stor vores varmvandsbeholder skal være. Vi er en familie på 2 voksne og 3 børn (0-5 år), desuden har vi badekar, som vi bruger en gang i mellem.

Den første blikkenslager, som jeg havde på besøg mente, at vi skulle bruge en varmtvandsbeholder på omkring 100 liter.

Den anden blikkenslager mente, at en varmtvandsbeholder på 60 liter ville være stor nok pga. den indbyggede varmtvandsprioritering, så der er ekstra høj ydelse, når der produceres varmt vand.

Jeg er meget i tvivl, om hvad man bør vælge, så jeg vil meget gerne have lidt hjælp fra jer?
Desuden er jeg også i tvivl om, hvorvidt det er dyrerer i drift med en stor varmtvandsbeholder fremfor en mindre?

Venlig hilsen
Lars

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-06 10:09

Varmetabet fra en større beholder er en smule større end fra en lille. Men med de topisolerede beholdere man anvender idag, er forskellen forsvindnende lille. Desuden kan du anvende varmetabet fra beholderen et par hundrede dage om året, i fald fyr og beholder er placeret inden for bygningens klimaskærm.

Med 5 mennesker + kar, ville jeg klart vælge 100 liter beholderen. 60 liter er for lidt, selv med prioritering.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-06-06 10:30

Jeg har en gl. 110 liter VVB - og det rækker lige akkurat til at fylde et alm. badekar - og så går der en god times tid før der er ordentligt varmt vand igen.

Ved alm. badning, kan 2 voksne og 2 (halvstore) børn netop nå et varmt bad med de 110 liter, hvis man er lidt hurtig ~ så ikke noget med at "svømme hen" under de varme stråler under morgenbadningen...

Jeg skal omlægge hele min varmeinstallation, og i den forbindelse opsætter jeg en 160 liter VVB.

...sååå, 60 liter - no way - 100 liter - bedre.....

/berpox

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 06-06-06 10:43

Alt afhængig af hvilkent gaskedel du vælger, plejer der normalt være en vvb. der svarer til kedlen.
Men med Jeres forbrug vil jeg anse en 110 l med varmtvandspriotering for at være passende.
De beholdere om henholdsvis Vailant og Bosch levere lever op til kravende sammen med kedlen.
Held og lykke med det
Mvh
joeson (olie-og gas)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-06 11:44

Dine små børn bliver jo større og der kommer en dag da du sætter pris på at der er en grænse for hvormeget varmt vand de kan bruge.

På den anden side er omkring 200l mere passende når man har et badekar.
Varmetabet fra den større kedel er minimalt. I sommerperioden vil du endda kunne spare en lille smule, ved at kunne køre med en lavere kedeltemperatur.
En lille beholder vil tvinge dig til en højere beholdertemperatur, for at have vand nok til badekarret, efter blanding med koldt.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 06-06-06 17:31

Nu skal der gang i matematikken.
Du skal kun tænke på én ting, er der nok varmt vand til at fylde badekaret op med badevand til en behagelig temperatur (38° ? ). Det er selvfølgelig afhængig af dels badekarets størrelse, vvb. størrelse og hvilken temperatur ønsker man vvb. skal have.
Hvis vi forudsætter dit badekar er 1900mm langt, skal det bruge ca 200l v.v., hvis der ligger en voksen i det og det skal fyldes op til kanten.
Vi forudsætter at dit v.v. er 50°, den temp. vælger jeg fordi det er den mest ideelle, der er flere hensyn at tage, tilkalkning, overfladetab, legionella osv., men det kan jeg måske forsvare i en anden tråd.
Vi forudsætter at dit kolde vand er 10°.
Og så skal vi i gang med matemetikken, det er ikke min stærke side, jeg prøver alligevel.
Skal vi bruge mine forudsætninger vil vi skulle bruge en vvb. på 140l. Regnestykket vil se således ud:
((140l*50°)+(60l*10°))/200l=38°.
Vi kan så vælge at sætte vvb. temp. op til 65°, så vil regnestykket se således ud:
((100l*65°)+(100l*10°))/200l=37,5°.
Summa sumarum: Man kan under ikke nogle omstændigheder, hvis badekaret er 1900 mm. langt, bruge en vvb. mindre end 100l., den er endog i underkanten. Jeg vil gøre som berpox; 160l. og så evt. en lavere temp.
Der er flere usikkerhedsfaktorer i regnestykket bl.a.; er hele vvb. 65° og vil vvb. ikke varme op mens vi tapper, ja til begge dele, men det har jeg flot lade gå ud mod hinanden.
Hvorfor jeg siger at det eneste vi behøver bekymrer os om er badekaret, er fordi som flere har gjort opmærksom på, der er varmtvandsprioritering,og det betyder i praksis at hvis der kun er tale om brusebad, vil der konstant være v.v. tilrådighed, også med en 60l., i den tid det tager en at tørre sig og overlade bruseren til næste, er beholderen varmet op igen.
Hvad så hvis man har flere badeværelser......... nej jeg tror jeg stopper nu.

alma

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 10-06-06 23:52

Hejsa

Jeg mener enten Viessmann eller Weisshaupt laver en 140 liters varmtvandsbeholder der sparker røv. Du kan ikke tømme den for varmet vand, så stor er ydelsen.

Som de andre så rigtigt siger. Du må under ingen omstændigheder spise familien af med en 60 liters beholder. Den kan ikke følge med. Og hvis i bruger badekarret til at forkæle de små engle med i ny og næ, er det godt med noget kapacitet.

Dette skal ikke betragtes som et svar, bare en lille sidebemærkning :)

Godkendelse af svar
Fra : LARS.ANDERSEN

Dato : 12-06-06 11:02

Tak for svaret 3773.