/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Video til PC til DVD
Fra : pirt03
Vist : 1307 gange
100 point
Dato : 05-06-06 23:36

Hej

Der er sikkert spurgt før - jeg kan bare ikke finde det præcise svar.

Jeg vil overføre nogle "nye" videofilm - egne optagelser fra videokamera (små bånd) - til PC og derefter redigere dem og overføre dem til DVD.
Jeg vil også overspille "gamle" videobånd til PC og redigere dem. Mere præcist; jeg har en stribe "gamle" VHS-bånd med optagelser fra TV, jeg for flertallets vedkommende sikkert aldrig får set. På enkelte bånd er der dog faktisk noget jeg vil gemme, fx egne videooptagelser.
Jeg magter ikke at sætte mig foran flimmeren og gennemse måske 20 bånd. Har en ide om at det må kunne gøres hurtigere på PC. Altså overspilning fra videoafspiller til PC??
Skal jeg have et specielt kort til PC og hvad koster sådan en størrelse.
Min PC har ikke just overvældende meget RAM. Er det nødvendigt. Jeg forestiller mig at det vil blive nogle kæmpe filer?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-06 03:03

Ja du skal have en enhed som kan digitalisere billede fra dine gamle vhs bånd. Der findes kort til pc fra omkring 500 kr, som kan gøre det rimeligt godt.
Nogle digitale videokameraer kan også.
Der er også eksterne enheder til pc.
Endelig er der selvstændige DVD optagere som kan.

Da rå videofilm fylder uhyggeligt meget i data ( mere end 10 MB pr sekund) må man i praksis altid bruge et komprimeret format. Dem er der så forvirrende mange af, og en hel del religion omkring. Hver sværger til sit. Nogle kort og ydre enheder kan selv komprimere og stiller kun små krav til compurerens ydeevne; andre komprimerer med computerens processor , og så skal der en rimelig moderne sag til.

Se det var en stærkt forkortet udgave af den fulde sandhed om et kompliceret emne.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 06-06-06 09:57

http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=113049
jeg kender en der her i vinter har købt en Grabster 4oo, virker fin
er dog ikke hel billig

Kommentar
Fra : bog

Dato : 07-06-06 10:25

pirt03: Det går lige så hurtig med ats e alle 20 bånd igennem med pcen da det foregår i realtime.
de tager 4 timer at spile et helt 4 timers bånd ind.

Ukomprimeret avi fylder som Transor skriver mega meget på harddisken og skal kun bruges hvis har et par hundrede gb diskplads i overskud.

Med optagning i avi bør der vælges et passende codec som for eksp. picvideo eller huffyou.
Skal du redigere i optagelsen fjerne støj og andre ting.
uden redigering kan du bare optage mpeg2 og bruge et program der ikke reencoder videoen når det skal ud på dvd.

Du skal bruge et tvkort eller et avcapture card.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 08-07-06 23:44

Ok - her er lige en opdatering: Jeg venter med de gamle store bånd og de ekstra enheder. Ville prøve følgende: Overspille små videobånd (fra nyere Sony kamera). Har overspillet fra kamera til dvd-optager (ikke PC). DVD-optageren kræver DVD+RW, så det har jeg brugt. Jeg ville så lave en kopi på PC med Nero. Efter at have gnavet sig igennem det meste af dvd'en (laver Image-fil) fik jeg en fejlmelding. Det var en splinterny DVD+RW, så fejlen kan vel ikke ligge her. Har gentaget seancen med en anden DVD+RW giver også fejlmelding. Den DVD jeg optager kan godt afspilles på DVD afspilleren - dog synes jeg der er enkelte udfald.
Altså kort sagt. Hvorfo kan jeg ikke kopiere en DVD+RW på PC'en??

Accepteret svar
Fra : bog

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-06 01:34

pirt03: Du skal rippe dvden ind på harddisken
Det kan du enten gøre med Dvdshrink eller Nero recode
Der er mange andre programmer de kan gøre det.

Du kan feks. bruge videoredo til let komprimering hvor der ikke reencodes.
Du kan så i Nero vision expres lave selve dvden men husk at slå Nero smart encodning til
Dog er Nero ikke det bedste til denne opgave.

Dvd mpeg2 filer er de er ikke velegnet tio redigering.
Skal du til fjerne støj vil det være bedst at capture i AVI med et højkvalitets codec eller en par hundrede GB diskplads på pcen, da ukomprimeret AVI fylder mega meget.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 09-07-06 18:26

Hej bog
Tak for din hjælp. Jeg har prøvet DVDShrink. Den giver ganske omgående en fejlmelding.
Jeg er nu ved at komme frem til at der må være en fejl på DVD-skiverne (to styks - mærkeligt!!) eller på DVD-optageren.
Prøvede forresten også at kopiere DVDens filer til en skrivebordsmappe og så brænde dem derfra med "Nero Brænd DVD filer". Det kunne lade sig gøre med de filer der ligger i Video TS, men ikke de der ligger i Video RM. I Nero skal der åbenbart være en Audio-mappe. Den mappe findes slet ikke på min DVD
I øvrigt hvad er de froskellie filer for nogen. Jeg kan jo se at den største fil må være selved DVD-filen. Men hvad er så IFO og BUP filer for noget - måske noget med menuen?

Godkendelse af svar
Fra : pirt03

Dato : 07-08-06 11:28

Tak for svaret bog.