/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ladning af batterier
Fra : Sandvad261
Vist : 1072 gange
100 point
Dato : 05-06-06 21:12

Da' jeg har et lille firma der laver film til forskellige formål, har jeg i bilen fået indsat et ekstra batteri på 12 / 65 A så langt så godt.
Jeg har lavet en kasse så jeg kan se at der bliver ladet på mit batt.det virker fint, og udgangen til fjernsynet kører også fint.
Men til mit kamera har jeg to andre batterier, det er tørbatterier på størrelse med et Batt. til en motorcykel og på 12 / 6A det er nogle jeg bruger dels til kameraet, dels til lys. deisse to batterier har jeg så tilkoblet min KASSE, men kassen lader kun med 80 milliamp, hvis jeg sætter et alm, ladeapperat til de der små batt. så lades der med 2 - 3 A.
Er der nogen der har en god ide.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 21:21

Lader du alle 3 ekstra batterier når du kører med motoren.
Eller er det ekstra batteriet på 65A som du bruger til at "opfylde" med.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 21:24

Ps. Du har to enslydende spørgsmål og det er nemt at slette det andet - bare gå ind i spørgsmålet og anullere

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 05-06-06 22:48

Ja jeg lader på alle batterier på samme tid.
det er forbundet således, at jeg har trukket et kabel fra generatoren og til min KASSE, og så snart jeg starter motoren, så kan jeg se at der lades på 65 batt. som står inde i bilen, det der er i motorrummet taler vi slet ikke om.
Men så lades der med ca 4 - 5 A på det store batt ( 65 A )
De to batt. som er tilsluttet KASSEN lades der kun de her ca. 80 milliamp.
Når jeg tænder fjernsynet, så kan jeg se at det bruger 5 A.
Der gik ged i det da' jeg skrev spørgsmålet, så derfor står det 2 gange, men jeg vil prøve nu om jeg kan slette det ene.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 22:57

Det er jo batteriet som "sutter strøm i sig" og jo størrer og jo mere afladet batteriet er vil der hentes mere. Dine "små" batterier vil ikke lades så kraftigt.
Men det kan jo også være fordelingen som gør det. Det store batteri vil trække mest.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 05-06-06 23:20

Det svar der gav stof til eftertanke, vil det sige, at hvis jeg fjerner kablet fra + polen på det store batt. så vil der blive knald på til de små batt.
De små batt. kan jo godt lades med en ca. 3 A med en god gammeldags lader.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 23:27

Det ville jeg da prøve - og virker det, så skal der skydes en tyristor ind og lidt styring så der skiftes.
Men husk lige, at hvis begge de store batterier er næsten flade og du starter motoren med nærlys, så er din generator tæmmelig meget på overarbejde, og kan risikere at knalde en eller flere indbyggede dioder. ( Det samme som at lade sin motor køre når der starthjælpes).

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 05-06-06 23:32

Nu er det jo lidt sent på aftenen, så i morgen vil jeg prøve at tage det store batt. fra, og så sætte et af de små til istedet for.
Hvad er en ( tyristor)?????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 23:43

Tyristor er en meget kraftig transistor.
Men her er en Kandu-bruger som ved meget mere om det end jeg gør.
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=20367
Du kan evt. sende en privat besked til ham, ved at klikke på hans navn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-06 02:45

Sikke meget svært forståeligt der står her.
en thyristor er ikke en transistor og har ikke noget med sagen at gøre. et batteri kan ikke være 12/ 6 A . Du mener formentlig 12 V og 6 Ah

sådan som jeg forstår det forsøger du at lade tre forskellige batterier samtididig i parallel. så længe det er præcis samme type batterier kan det i princippet godt lade sig gøre. De vil så trække strøm i forhold til eres ladetilstand og størrelse.

Men dine batterier er ikke af samme type. du fortæller ikke meget om dem så jeg må gætte mig frem.
Du har et startbatteri i bilen. Det er et blybatteri med høj syrestyrke og beregnet til at kunne levere en høj strøm kortvarigt. Når bilen er startet tager genratoren over og batteriet skal ikke levere noget; kun virke stabiliserende.

Dit fjernsynsbatteri er formentlig også et blybatteri,men af en type der er beregnet til at kunne levere meget mere strøm, ( totalt set ) i forhold til størrelsen, og over længere tid. Den type har en mindre ladespænding og vil derfor tage en "overdosis" når det eri parallel med startbatteriet, og styres fra generatorens spændingsregulator, som er beregnet for startbatterier.

Dit såkaldte tørbatteri( som er vådt indeni) gætter jeg på er en Nikkel cadmium, eller nikkel metalhydrid type. Hver celle har en helt andenspænding og et helt andet ladespændingsbehov end blybatterierne. At det har et antal celler så den nominelle spænding tilfældigvis også er 12V betyder ikke at det opfører sig som et 12V blybatteri. Det er rent hazard at lade sådan et direkte fra en bil. Du har været heldig at resultatet ikke gik den anden vej, så batteriet blev ødelagt af for kraftig ladestrøm. Det har slet ikke den robusthed som blybatterierne med hensyn til lademetoden.
Hvis du lader konstant med 3 A på et 6Ah nikkel batteri holder det ikke længe, og revner måske med en eksplosion. Det går kun godt med specielle hurtigladere som kan stoppe automatist i tide.

Brug kun den originale lader til "tørbatterierne", hvis du kun har den rigtige til 220v kan det være en løsning at købe en 12V til 220 V omsætter. Harald Nyborg har dem for tiden til en fornuftig pris. Det kan synes lidt mærkeligt at gå fra 12v til 220V og tilbage til 12V men i praksis er det en nem billigere metode end at købe den specielle lader fra bil, som måske fås til dit udstyr.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-06 06:38

Der er mange ting i denne "sag". Meget har transor forklaret, og er det er helt rigtigt. En ting mangler jeg dog, at vide: Hvor stor er din ladespændning ved det store extra batteri?????
For at være perfekt skal den være 13,8 Volt. Hvis det er en forholdsvis tynd ledning, du har trukket over i bagagerummet, kan denne sagtens være noget lavere!!!. Så bliver det sværet at "hælde" noget strøm på div. 12 volts batterier.
Det er altså ikke "bare lige" at sætte extra batterier til i en bil, og så kører alt perfekt!!!
Det kan lade sig gøre, men ofte må der noget regulering til.

MVH

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 06-06-06 08:07

Til Transor
Bilens Startbatt. er på 12 V 100Ah
Batt. inde i bilen er på 12 V 65 Ah er et alm startbatteri
De to små batterier er på 12 V 6 Ah
Der står ikke på batteriet hvad slags det er, men de er ret tunge, når man tænker på deres størrelse.

Du har et startbatteri i bilen. Det er et blybatteri med høj syrestyrke og beregnet til at kunne levere en høj strøm kortvarigt. Når bilen er startet tager genratoren over og batteriet skal ikke levere noget; kun virke stabiliserende.

Ja, dette batteri bruges kun til at starte med, og har intet med alt det andet og gøre.

Dit fjernsynsbatteri er formentlig også et blybatteri,men af en type der er beregnet til at kunne levere meget mere strøm, ( totalt set ) i forhold til størrelsen, og over længere tid. Den type har en mindre ladespænding og vil derfor tage en "overdosis" når det eri parallel med startbatteriet, og styres fra generatorens spændingsregulator, som er beregnet for startbatterier.

Fjernsynsbatteriet er et alm Startbatteri på de der 12 V 65 Ah

Dit såkaldte tørbatteri( som er vådt indeni) gætter jeg på er en Nikkel cadmium, eller nikkel metalhydrid type. Hver celle har en helt andenspænding og et helt andet ladespændingsbehov end blybatterierne. At det har et antal celler så den nominelle spænding tilfældigvis også er 12V betyder ikke at det opfører sig som et 12V blybatteri. Det er rent hazard at lade sådan et direkte fra en bil.

Der står ikke på andet end 12 V 6 Ah, og at de er genopladelige.

Jeg har en omsætter til 220 V i bilen, som bliver brugt til Fjernsynet.

Det kan synes lidt mærkeligt at gå fra 12v til 220V og tilbage til 12V men i praksis er det en nem billigere metode end at købe den specielle lader fra bil, som måske fås til dit udstyr.

Ja, de er ret dyre, jeg har lige fået brændt en lader af, af den slags der sættes i cigartænder stikket, den kostede 1500 kr. og jeg kan se at en ny koster 2200 kr.

Men alså i det store hele kan jeg godt droppe det med at prøve at lade på de små batt. på den måde.???

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-06-06 08:30

Det var et lidt forvirrende indlæg!!!
Du tilføjer: Ja, dette batteri bruges kun til at starte med, og har intet med alt det andet og gøre.
Dette er kun delvis korrekt i teorien. Alle batterierne sidder jo i parallel, og der er en modstand (ledningerne) imellem, så det org. batterie i bilen har noget med det, at gøre.
Der findes ladere, der kan styre spændning og strøm, til de små batterier, men disse er forholdsvis dyre. Derfor er det nok lettest og billigst at lade disse fra 220 volt, selv om det er en "omvej"

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-06-06 10:22

Som der allerede er skrevet, så kan man ikke blande batterier på den måde.
Det eneste rigtige er at have 2 ens blybatterier koblet i parallel, altså et extra batteri indsat sammen med startbatteriet, så de begge er startbatterier og forbrugsbatterier.
Sådan gør man også på biler med lift eller andet extraudstyr.
Det handler nemlig om at batterier har forskellige indre modstande, og deres strømoptagelse fordeler sig derefter.
Så hvis et af de små batterier havde lav indre modstand og var godt af-ladet, så optog den nærmest hele generatorens strømleverance, og blev dermed så varm at pladerne bliver skæve og kassen bliver utæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-06 12:15

Nej palle!
Det med paralleldrift af batterier er lidt mere komplekst.

Så længe det er blybatterier af samme type (f.eks startbatterier), så går det meget godt i praksis. De behøver ikke være af samme størrelse eller fabrikat. En ledning imellem med lidt modstand kan gøre ladetiden længere, men slutresultatet er fuld opladning af alle de parallelforbundne.

Det hænger sammen med at denne batteritype er robust, tåler store strømme, og spændingen stiger markant under ladning. Derfor vil de dele ladestrømmen passende.
Man kan også sige det på den måde at startbatterier i biler lades til en bestemt spænding, som generatoren er indstillet til , ca 14,3V .og det bliver de uafhængig af om der er andre forbundet til samme generator.

Med for mange og afladede batterier kan generatoren tage skade af overbelastning. De fleste moderne generatorer har , så vidt jeg ved ikke strømbegrænsning. I den sammenhæng er det kun en fordel med lidt modstand i ledningen til ekstrabatteriet.

Til Sandvad

Behold dit ekstra startbatteri Sæt en afbryder i mellem det og bilen når du tapper til fjernsynet, så risikerer du ikke samtidig at aflade dit egentlige startbatteri.

OG SÅ DET VIGTIGSTE
Kortslutningsstrømme fra blybatterier er ganske voldsomme og kan føre til brand i bilen, og endda sprængning af batterikassen med syresprøjt og andre ubehageligheder. Derfor skal der være en sikring i ledningen til dit ekstrabatteri BÅDE hvor den tilsuttet bilen OG direkte ved batteriets plusklemme. To sikringer skal der til for ledningen kan jo trække strøm fra begge sider.
med 2mm2 ledning kan du bruge 30A sikringer. Brug solid ledning beregnet til bil, ikke almindelig 220v forlængerledning, som ikke er så mekanisk solidt.

Dine små gastætte batterier oplader du bedst via 220v og en egnet lader med strømbegrænser.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-06-06 15:19

Øh husk lige at den stakkels mand nok er ude i "marken" hvor der ikke er 230v

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 07-06-06 07:34

Alle disse gode og meget fornuftige svar, og mulige løsninger på problemet, har da' gjort mig helt rundtosset.
For som EC skriver, jeg er i marken har netop ikke denne mulighed for 220 V
men jeg gør det, at jeg her kl 10:00 kører ud til min mekanikker, og lader ham se på sagen, og lad os så se hvad han kommer frem til, hvor problemet ligger.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 08-06-06 00:24

Tak for svaret viskinge.
Det var i store træk hvad min gode mekanikker også sagde.
Han trak noget på smilebåndet, da' han så hvad jeg havde brygget sammen, så da' han forbandt det hele løseligt, så kørte det bare som det skulle, NÆSTEN
Og med NÆSTEN viste han mig det næste problem, og det var min INVERTER
alså den der laver de 12 V om til 220 V, den kobler fra når man kommer under 11, ?? volt.
Så jeg må på den igen med kandu.dk
Og til i andre tak skal i ha' for jeres gode svar, det har været helt spændende at læse om de mulige årsager til mit problem.