/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Trøfler
Fra : upyoursmate
Vist : 2037 gange
100 point
Dato : 05-06-06 19:48

Hvordan smager trøfler (altså de dyre og ikke dem man køber hos bageren!)? Er det en svamp og hvordan tilbereder man dem?

Mvh. U.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 05-06-06 20:30

De bruges bl.a. andet i saucer...det smager fantastisk men svært at beskrive....

Kommentar
Fra : 888

Dato : 05-06-06 20:30

- andet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-06 20:31

Der har lige været et program i tv, hvor man kunne se at trøflen, en svamp, blev snittet og serveret
rå ovenpå tortellini (pasta med kødfyld)

Jeg kender ikke smagen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-06 20:32
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-06 20:33

Der står en hel masse her, som du kan blive trøffelklog af http://www.avino.dk/troefler.htm

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-06-06 20:36

Trøffelsmag er ligesom østerssmag, den er ikke til at definere.
Jeg synes det smager noget i retning af østershatte.
Jes

Kommentar
Fra : mvoigt

Dato : 07-06-06 17:47

en speciel smag, lidt af nødder og noget andet jeg ikk kan bestemme, jeg mener dog ikk at det smage af østershatte, faktisk mener jeg ikke der er en svamp der kan findes jer i danmark der smage som trøflen, en der kunne smage lidt derhen af mener jeg kunne være "Kruset Foldhat" http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=da&Searchtext=Helvella%20crispa&Category=Svampe

bemærk, at hvis det er en svamp du ønsker at give dig i kast med, altså kruset foldhat, så husk lige at dyp den i kogende vand i 30 sek. nogle mener den er giftig andre ikke, personligt har jeg spist mange af dem, og jeg mener at du ikke får en bedre spisesvamp fra de danske skove... men hvis du har tid til at gå i skoven så står den i løvskov på meget skrænter for det meste.

Tilberedning, som du også kan bruge til alle andre svampe incl. trøflen: steges i smør (lurpak, ikke kærgaarden) til de er gyldenbrune man kan snitte et fed hvidløg og putte det ved, men det er lidt synd til sådan en velsmagende svamp.. spis dem til et stykke ristet brød. Velbekommen!

vh Martin

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-06-06 21:09

Sån' lidt off topic!

Citat
Der står en hel masse her, som du kan blive trøffelklog af http://www.avino.dk/troefler.htm

hehe, er det bare mig, der synes denne passus er lidt sjov?!

Citat
Trøflers unikke duft og smag vejrsættes højt i madlavning

VEJRSÆTTES?!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-06 21:23

ihhhh din flue kne.......... En gastronom kan sgu da ikke både stave og lave mad LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-06 21:26

Hvis du har lidt trøffelolie stående, ( det ku jo være lool) så prøv denne... http://home6.inet.tele.dk/rimon/Anders/Mad/Opskrifter/supersalat.htm

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-06 21:31
Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-06-06 21:35

Fatter ikke lige hvorfor, og hvad jeg skal bruge det til, men jeg faktisk har sån' en tingest stående. Kan sådan noget olie blive for gammelt?! ...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-06 21:57

Tjaeeee - hvis du har åbnet den og den står lunt og godt... så blir den harsk, og smager ikke godt.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 21-07-06 15:09

Jeg syntes det smager af jord og lugter af gammel sok.

Så helt gastronomisk bliver jeg nok aldrig.
Jeg fik det engang for noget tid siden hos en veninde, hun havde lige afsluttet sin uddannelse som kok, så hun ville gøre lidt lækkert ud af det..

Og jeg må indrømme, ALDRIG mere skal jeg ha sådan noget.
Det er IKKE lige mig.