/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Reducer
Fra : sumaiyya
Vist : 12372 gange
50 point
Dato : 05-06-06 18:34

Hvordan er det lige man reducer .?

Kan ikk rigtig huske ,. :S

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-06 18:42

reducer finde de laves tal der har samme værdi f.eks i Brøker

9/12 kan reduceres til 3/4

2/8 kan reduceres til 1/4

ressten giver sig vel selv eller ?
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sumaiyya

Dato : 05-06-06 18:45

jamen det ikk det .

Det som du lige har fortalt . er forkortes ..

Reducer . som feks .. 3b+6a(7 ... O.s.v. !

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 18:50

Når Benjamin.Hansen giver et eksempel på at 9/12 dele kan reduceres til 3/4 dele skal du finde et tal, der kan "gå op i" både 9 og 12

I dette tilfælde er det tallet 3 der kan "gå op i" både 9 og 12

Citat
· reducere ngt (matematik) omskrive en brøk til den enklest mulige form ved at dividere tæller og nævner med samme tal. · reducere ngt (matematik) dividere med samme tal på begge sider af lighedstegnet i en ligning

Kommentar
Fra : sumaiyya

Dato : 05-06-06 18:58

Hmm ..
oKaii .
Det forstod jeg ikk ..
Men jeg mener de her regne stykker -- > (a + b) + (12a + b) + (7a + 5b)

Som man får i færdighedsregning ..
bliver det ikke .. 20a+7b .?

De her er meget enkelte . Men hvad med de der gange regnestykker .?:S

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-06 19:34

Ok det handler om at at reduceres ligninger.
Det handler om at samle alle "a" og alle "b" så disse ikek står flere forskellige steder.

Række følgen er at man gange parantser ud og derefter talne på hver sin side at "=" tegnet.

den letteste måde for mig var i tidernes morgen af erstatte b og b med æbler og pære. så giver det mening at man er nød til at reuceres for at finde frem til det mest simple udtryk. Da det er rent fyld hvis der f.eks står 2a=2a dette kan jo fjernes da det er rent fyld at skrive det samme på begge sider af "="
Håber det giver lidt mening..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : sumaiyya

Dato : 05-06-06 19:38

Undskyld men . det fattede jeg ikke ,.

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 05-06-06 22:15

Du kunne jo godt finde ud af det i dit eget eksempel, men det er når der er gange med eller hvad, at det kniber?

prøver lige med et eksempel: 4a+6(5b-2a)-3b sådan et fx?

Hvis det er det her du mener, så ganger du først ind i parantesen:

4a + 6*5b - 6*2a - 3b <-- det giver - 6*2a, da minus 2a gange plus 6 giver minus.. du ved minus gange plus = minus.. siger det dig noget?

Men herefter samler du bare a'er og b'er:

4a + 30b - 12a - 3b = -8a + 27b

Hjalp det?

Kommentar
Fra : sumaiyya

Dato : 06-06-06 19:21

TaaK ..
Det forstod jeg godt ,.
Men det der plus og minus ,. er lige med minus ..
men SKAL man bruge det inde i reducer .?

altså også hvis der står .
6b+7b-8b

så skal jeg sige .. 6b minus 7b og minus 8b .?

fordi plus og minus giver minus .???

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 06-06-06 20:43

Nej, nej... det er kun hvis et minus/plus står ved siden af hinanden. Fx hvis du har 5 og -7, og du vil trække dem fra hinanden, så kommer der til at stå 5-(-7) = 5+7 = 12

Er glad for at kunne hjælpe, sig endelig til igen, hvis du ikek forstår det! =)