/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gamle spil på Windows XP
Fra : dreyer
Vist : 1742 gange
50 point
Dato : 13-12-02 23:41

Hvordan får jeg de gode gamle spil til at virke på Windows XP?
Jeg ved godt at man kan indstille kompatibilitet og lignende for spillene, men jeg ved også at det ofte ikke virker. Så findes der et program eller et andet vidunder-middel til at genoplive de gamle klassikere?

Accepteret svar
Fra : luffe10

Modtaget 60 point
Dato : 14-12-02 00:35

http://www.mame.dk/ er en hjemmeside der beskriver hvordan man spiller de gamle spil.... men er det dos spil kan de ikke spilles på xp for der er ikke dos i xp....

Kommentar
Fra : cRacKya

Dato : 14-12-02 01:26

Jo der er dos i xp...autoexec.bat og config.sys er erstattet at henholdsvis autoexec.nt og config.nt og ligger i system32 biblioteket..

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 14-12-02 03:07

Højre "klik" på "exe" filen og vælg derefter hvad den skal køre som "eks. dos program" tror jeg det hedder i den dansk version, ellers så er der måske mulighed at down-clocke din procesor i bios.

ps. hvilket motherbord har du "+bios version"

Jeg har hvertfald fået en god gammel version af "PacMan" til at virke ved down-clocking!!!

vh. dr_scooter

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 14-12-02 12:13

Mit motherboard og bios er underordnet. Det skal helst være en løsning der også virker i fremtiden.

Kommentar
Fra : ferling

Dato : 14-12-02 13:50

Bare til opklaring: Det er på én måde rigtigt at der ikke er DOS i windowsNT-familien (NT4, w2k, wXP osv.), men MS tilbyder en emulering. Der er imidlertid ikke mange muligheder for at indstille hvordan denne emulering foregår. Man kan f.eks. ikke opnå at programmer får direkte adgang til hardware. Det vil for spil ofte være grafikken der er problemet og jeg har selv et problem med et program der kræver direkte adgang til harddisken, så det kan ikke køre under winNT, men sgatens under de dosbaserede windows'er 3.1, 95, 98, me.
Mvh.Søren

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 14-12-02 13:59

Hvis du vil køre dit gamle dos spil på XP, skal du lave en startdiskette fra en 98 maskine, gør dette på følgende måde:
1) Højreklik på det program der skal køres
2) Vælg 'Kompabilitet'
3) Sæt den til 'Windows 98'
4) Kør spillet som intet var hændt...

Dette virker hvertfald med "Oswald" og "Hugo" på min maskine (2.8 ghz, 2 gb ram, Xp pro osv.)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 09:24

"dreyer" <dreyer.news@kandu.dk> wrote in news:rltK9.65624$HU.5050068
@news010.worldonline.dk:

> Hvordan får jeg de gode gamle spil til at virke på Windows XP?
> Jeg ved godt at man kan indstille kompatibilitet og lignende for
> spillene, men jeg ved også at det ofte ikke virker. Så findes der et
> program eller et andet vidunder-middel til at genoplive de gamle
> klassikere?
>

Højreclick på programmets .exe fil, vælg "egenskaber", vælg fanebladet
"kombatibilitet", vælg "win 95/98", genstart, - så skulle det køre.
/zloke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 15:24

"Gert Christensen" <zloke@yahoo.dk>

> Højreclick på programmets .exe fil, vælg "egenskaber", vælg fanebladet
> "kombatibilitet", vælg "win 95/98", genstart, - så skulle det køre.

Gjorde det så det ??

Torben Brøndum

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 07:51

Hej vi har et gl. pinball spil til at ligge på en pc maskine med win 98
se. og har prøvet at installere det på vores den anden med xp , også efter
de vejl. der er forslået her , men intet af det virker , så er der en der
har en bedre løsning , det spil der ikke vil her er, Devils Island Pinball.
hej.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 18-12-02 22:43

Nej, den slags virker sjældent (det er jo Microsoft der har lavet det). Det var det der stod i det indledende spørgsmål.