/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Matematik hjælp?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 796 gange
90 point
Dato : 05-06-06 17:34

Hej..

Jeg sidder og repeterer til eksamen.. Og falder over et regnestykke der ser således ud..

Nogle der kan hjælpe mig med at få lavet en udregning til den?
Og evt. lidt forklaring..

Redusér:

X+4...................................2x+8
------- DIVIDERET MED ---------
..2........................................6

(Det er altså to brøker der skal divideres) (Punktumerne er fordi kandu ikke vil lave så mange mellemrum efter hinanden.. det er altså bare for synets skyld.. Intet med regnestykket at gøre)

Mvh Simon

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 05-06-06 17:34

------- = Brøks stregen :)

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-06 18:09

-- (X+4) =

X
-- + 2
______________________________________________________________
-- (2x+8) =

2X
--- + 8/6

Håber det kommer til at se ordentligt ud

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-06 18:12

2X
--- = X/3

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 05-06-06 18:33

Der står i min facit liste det skal være:

-

Men kan bare ik' få det til dét :S

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-06 19:00

Ok hvad er det der skal være 3/2 ?

Jeg kan se 2 brøker, men skal de 2 brøker være lig med noget - evt. en konstant så du til sidst skal finde værdien for X ?

Eller skal den anden brøk divideres med den første brøk ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-06 19:05

HiHiHi... det bliver det osse...

Man starter med at lave 2x+8 om til 2(x+4)

Og så reducerer du udtrykket ved at "gange med den omvendte":

(x+4)6
-------- =
(x+4)4

Undskyld, jeg ikke har "skåret det ud i pap", -jeg orker ikke alle de prikker, og jeg vil gerne lige se tv-avis... Men hvis du ikke forstår det, så sig til... Så laver jeg det med prikker og del hele...

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 05-06-06 22:28

Når man dividerer to brøker ganger man med den omvendte som man siger, altså:

x+4 6
---- * -----
2 2x+8

Og når man så ganger to brøker med hinanden, ganger man tæller med tæller og nævner med nævner:

6*(x+4) 6(x+4) 6 3
--------- = ----------- = --- = ----
2*(2x+8) 2*2(x+4) 4 2

Hjalp det? =) og forstod du det? med forklaring nok?

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 05-06-06 22:30

Arh.. det er jeg ked af... den gad ikke lave alle mellemrummene.. :S ups... skal jeg gøre det igen med "..." ? eller forstår du det god alligevel?