/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
DANSK relater og perspektivere
Fra : etdye
Vist : 11460 gange
100 point
Dato : 05-06-06 16:05

er der nogle derude der kan fortælle mig hvad relater og perspektivere betyder.

og hvis i gør kender i så en hjemmeside hvor det står det må gerne være en lang forklaring
tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-06 17:30

Går ud fra du mener relatere.
Det vil sige, at sætte i forbindelse med, henføre til, angå.

og perspektivere betyder: at inddrage en ting i en større sammenhæng, betragtning af en række forhold hvor man ser dem fremtræde i deres rette sammenhæng.

mvh dova

Kommentar
Fra : etdye

Dato : 05-06-06 19:30

åhhhh. MANGE MANGE TAK for svaret, men jeg fatter minus kan du ikke sig det på lidt mere "normal" dansk det der professer sprog er ikke lige mig.

Accepteret svar
Fra : fjendsbo

Modtaget 100 point
Dato : 07-06-06 09:10

Går ud fra at du skal skrive dansk stil..... så held og lykke med det

relatere betyder at du laver en sammenligning med en lignende problemstilling, eller hvis du skal skrive om en tekst eller billede at du eksempelvis sammenligner det med en anden tekst/billede du har kendskab til. (noget du har set/læst der behandler det samme emne)
Relateringen er altså en neutral fremlæggelse af forskellige sider af samme sag, hvor du kan lægge vægt på ligheder og forskelle, men uden selv at tage stilling.

Perspektiveringen er at se emnet i en større sammenhæng. Hvilken betydning har emnet for samfundet. Hvis der henvises til en problemstilling, hvad er så denne problemstilling? Det er i perspektiveringen at du har mulighed for at komme med egen synspunkter/holdninger/meninger men husk at argumentet er det der skal lægges vægt på.

Godkendelse af svar
Fra : etdye

Dato : 07-06-06 13:23

Tak for svaret fjendsbo, og tak for at du gav en lidt mere forstålig svar. tak tak

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 08-06-06 14:05

Det var så lidt. nu må vi så håbe at din dansklærer er enig med mig