/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tøj lugter skidt!
Fra : epidedymittis
Vist : 15138 gange
99 point
Dato : 05-06-06 13:47

Jeg har vasket en maskinfuld tøj, men gad ikke at hænge tøjet til tørre, da maskinen var færdig.

Nu, da tøjet er tørt, lugter det fælt af sved, - på en måde.

Er der nogen måde man kan få denne ubehagelige lugt væk på? Hjælper det at vaske igen? Min kæreste siger at tøjet er ødelagt for EVIGT, - er det sandt??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-06 14:05

Jeg er meget tilbøjelig til at gi' din kæreste ret.

Den lugt bliver meget svær at fjerne, men du kan prøve at vaske det i eddikevand, og hvis ikke det hjælper så ud med det.

Den lugt bliver hængende og bliver værre så snart du får tøjet på og det kommer i kontakt med kropsvarmen.

mvh dova

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-06-06 14:07

pis.. Hvem ku' da os vide, at tøj ta'r skade af at ligge lidt for længe i en vaskemaskine...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-06 14:12

Jamen det gør det

Og især hvis det er sådan en vaskemaskine hvor der sidder en masse ulækker belægning udvendig på tromlen (det kan man ikke se, men nogen gange kan man lugte det, og især hvis maskinen har stået i nogen dage uden at blive brugt og med lågen lukket.

mvh dova

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-06 14:27

Du kan også vakse det med lidt klorin. Når du så har vasket det hæner du tøjet op uden for så det får masser af frisk luft.

Du skal lige huske at klorin også virker som blegemiddel så du skal lige læse dosering på flasen.

Jeg er ikke helt enig i at det er ødelagt for altid - men ved jo heller ikke noget om hvorlænge det har ligget....

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 109 point
Dato : 05-06-06 14:28

Du skal vaske det i Rodalon, som bl.a. kan købes i Matas. Det lugter, fordi det er "jordslået", også selvom du ikke kan s det.

Nogle gange glemmer børnene deres våde gynmastiktøj i tasken og efter 4-6 dage lugter det grimt. Lugten forsvinder ved vask med Rodalon.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-06 14:32

been there - done it - vask det tøj igen og lad det tørre udendørs hvis det er muligt

Ingen problemer med lugt bagefter her

ps... lidt eddike i mens du vasker er ingen god ide men men du skyller.

Prøvede med et udendørs tæppe der var næsten jordslået og gav det en lille smule rodalon - dufter igen helt frisk - pletterne fjernede jeg med en børste(neglebørste) før vask - de forsvand ikke før jeg havde vasket det.

Hvidvask kan tåle en smule klorin der også fjerne dårlig lugt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-06 14:33

ps.. aldrig klorin i farvet tøj

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-06-06 15:06

Smid det i en stor balje med en Rodalon oipløsning. Lad det ligge i et par timer. Skyl det derefter, men hvis du gør det i maskinen, så hold øje med den, da Rodalon kan få det til at skumme kraftigt. Hvis/inden du smider tøjet i maskinen, så lad den køre et kogeprogram uden tøj. Så forsvinder lugten også fra den. For at få alt Rodalonen ud af tøjet, kan det være en god idé at vaske det på en kort vask igen med en lille smule sæbe.

Tøj kan godt tåle at ligge i maskinen op til et døgn, men det kræver at tøjet er fuldstændig rent. (kogt). En vask på fx. 40 grader slår ikke alle bakterierne ihjel, og de formerer sig mindst lige så hurtigt som rotter. Derfor kommer tøjet til at lugte.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-06-06 17:02

Det lyder somom jeg skal prøve det omtalte Rodalon.

Tøjet lå i maskinen i en uges tid.. Det er sikkert også helt uhørt at lade sit tøj ligge så længe, men jeg er (endnu) ikke så erfaren på området.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-06-06 17:44

Ja, prøv det. Du skal også huske, at når du ikke vasker, skal lågen til vaskemaskinen stå på klem, så den får luft. Ellers lugter den også, og det sætter sig i alt det tøj du vasker. (det ved jeg af erfaring ) Hvis det er rigtig varmt, og du kun vasker med en uge eller to's mellemrum, er det en god idé at tømme vaskemaskinen helt for vand. Det gør du gennen den lille sikkerhedsslange, der (normalt) sidder under et ca. 10 cm. bredt "panel" nederst foran på maskinen. Held og lykke med dine vaskeerfaringer.
Hilsen Jette

PS: husk at sortere tøjet både efter temperatur og farver. En rød sok kan ødelægge en hvid vask for evigt. Og hvis du vasker vidt med andre farver (med undtagelse af lyseblåt), så bliver tøjet helt gråt.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-06-06 18:52

Jeg troede bare at man proppede tøjet i maskinen og trykkede på START!

- Det er åbenbart meget mere kompliceret end det..

Hvad mener du med dette Jernlady? :

Citat
Du skal også huske, at når du ikke vasker, skal lågen til vaskemaskinen stå på klem, så den får luft.

Man kan da ikke vaske hvis lågen er åben?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 20:45

epidedymittis

Er du nu sikker på at du har vasket dit tøj

Læg dit tøj i maskinen igen, husk vaskepulver evt. skyllemiddel. Tænd for maskinen, når du har lukket lågen. Vær sikker på at der kommer vand til, så dit tøj kan blive vasket.Har du prøvet at vaske dit tøj (det, der lugtede) i dag.

At det har ligget i vaskemaskinen i en uge skulle ikke kunne ødelægge det.

Det kan være at din vaskemaskine skal "renses"

Her er et råd http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad034/

Jeg vil da ikke håbe, at dit tøj er blevet ødelagt.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-06-06 20:57

Jeg kan simpelthen ikke overskue det!! Det ender med at jeg bli'r nødt til at ringe til min mor, eller ta' tøjet med hjem til hende!

Jeg har vasket tøjet, med BÅDE skyllemiddel og vaskepulver IGEN, lugten er lidt bedre end før, - men den er der stadig. Tror jeg prøver det dér Rodalon-trick, - hvis ikke lugten på mirakuløs vis er væk imorgen!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-06-06 23:26

Vaskepulver og skyllemiddel kan ikke tage lugten. Det er kun Rodalon, der kan det. Rodalon er et desinfektionsmiddel, derfor kan det dræbe bakterierne, der lugter.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 06-06-06 00:11

Ok. Jeg prøver Rodalon imorgen!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-06-06 01:26

Ja, gør det. Men vær omhyggelig med at få det hele vakset/skyllet af igen. Ellers får i nok udslet og eller en afsindig kløe. Det kan godt være svært at få ud, hvis man kun skyller tøjet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-06-06 12:35

Ja det var da også en dum ting. Tøjet kommer til at lugte af mug fordi det tørrer derinde. Prøv at vaske det igen, plejer at virke

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-06-06 12:40

Hehe lågen skal du lade stå påklem efter vask ;)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-06-06 15:19

epidedymittis, Det er ikke MENS du vasker, lågen skal stå åben. Det er bagefter. Vandet i bunden af maskinen rådner, hvis det står længe. Når lågen er åben, fordamper det i stedet. Specielt, hvis man har tømt vand af gennem den lille slange.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-06-06 11:19

Vi har lige afkalket vores vaskemaskine indvendig igår, for den lugtede også lidt. Nu dufter det hele frisk igen, også tøj oj det hele...

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 23-06-06 13:46

Tak for svaret jkrjk2.