/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Loftseng med høj belastning?
Fra : ostemanden
Vist : 11029 gange
300 point
Dato : 05-06-06 10:53

Jeg er på udkig efter en loftseng til min 1værelses lejlighed... Men den skal kunne bære noget, dels fordi vi er to personer som skal sove deroppe, og dels fordi den vil blive brugt som obervaringsdepot! Men de senge jeg kan finde med minimumsmålene 140x200cm, har alle en max belastning på 140kg... Det er alt for lidt, den skal minimum have en max. belastning på 250kg... Er der nogen som ved hvor man kan finde sådan en loftseng med en høj belastning henne??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-06 15:20

Jeg forstår det sådan, at du vil have sat en seng op under loftet i din lille lejlighed.
Så er det ikke så meget sengens styrke, der er afgørende... selv om det da betyder noget.. Det er mere noget med at få sat "sengen" ordentlig fast i væggene. --Først og fremmest skal den jo have mål, der svarer nøjagtigt til det sted, hvor den skal sættes op.
Den skal sættes fast i tre vægge, -altså den ene langside, og hoved- og fodende.

Hvis du får lavet en hylde, som du kan placere sengen på, så er der faktisk ikke så meget på sengen, der skal "holde".. Den skal jo ikke have ben. Det er højest lamellerne i sengebunden, der ikke må være for spinkle. Evt kan du nøjes med sengerammen og så selv lave nogle lameller af kraftigere træ eller stærkere træ end det fyrretræ, de tit er lavet af.

---Så du skal snarere se på at få lavet en solid -og solidt opsat- hylde i de mål, der passer til rummet.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 05-06-06 19:29

Nej, jeg vil ikke sætte en seng under loftet som sådan... Loftseng er måske også et forkert ord at bruge... De kaldes vidst også for højsenge... Det er en slags køjeseng, hvor den nederste køje er fjernet, og i stedet for den nederste køje kan man fx. have et skrivebord eller en sofa... Den skal ikke sættes fast til væggen, men stå frit, så den kan flyttes...

Men ellers tak for svaret!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-06 19:56

Den seng, du tænker på er vist til børn... Det er da sjældent, den er så bred, som du ønsker..

Måske kunne du finde to smalle børnesenge 200x70 og sætte ved siden af hinanden.. men så er der selvfølgelig noget rækværk i vejen. Det kunne muligvis fjernes?

Jeg tror nu, at det kunne betale sig at lave den delvist selv. Køb en stor sengebund, der kan sættes ben under, og få lavet nogle kraftige ben i den længde, du ønsker. Hvis det er en sengebund til voksne i en god kvalitet, så kan du sikkert finde en, der kan klare den store vægt, du ønsker.

Jeg ligger selv i en seng med ekstra høje ben, -dog ikke SÅ høje, men høje nok til at min hund (golden retriever) bekvemt kan bo under min seng.

Ovenover min seng, -så jeg kun liiiige kan sidde op- har jeg sat en stor "hylde" -nærmest en lang bordplade, og ovenover den er der hyldeplads og bøjlestang til "lagerrum"... Og så er der forhæng for. --Jeg bor i en mikroskopisk lille lejlighed...

Hvis man ikke kan finde det, man ønsker i butikkerne, så må man lave det selv.....

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 05-06-06 21:33

Ikea har en TROMSÖ Loftseng, som kan fås i 140x200cm... Men igen, max belastning er 140kg... Jeg tror jeg vælger at gå til en tømrer og får ham til at lave det, med mindre der er andre som har flere gode foreslag... Kender en, så måske ikke han kunne gøre det for en vennepris

Men ellers var det måske en ide at have to senge... Men nu må vi se hvad det bringer!

Kommentar
Fra : swingpigen

Dato : 05-06-06 21:45

Kender tilfældigvis en som havde samme problem, hun skrev til byggekram om det og de svarede:

Hvis du opbygger din seng af plader, f.eks. 22 mm krydsfiner, i et kors med en plade oven på som sengebund samt en plade i gavlene, skulle konstruktionen være stabil og du behøver ikke at skrue den i noget som helst.

Håber det evt. kunne være til nogen hjælp.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 21:48

Spørgsmålet er så om det er selve sengen som har max belastning på 140 kg eller det bare er lamellerne/sengebunden (det kan jo evt forstærkes som Birgitta siger).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 21:48

Hvis du skal have en loftseng med max belastning på minimum 250 kg, så tror jeg, at den skal specialbygges.

Mine venner har købt en Tromsø seng til deres søn på 5 år. Den er så vakkelvoren, selv om den er rigtigt skruet sammen. Og den lille dreng vejer jo ikke så meget.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 21:54

En anden ting du skal være opmærksom på, det er det helvede, det er at komme igennem, når du skal skifte lagen.

Nu ved jeg jo ikke hvor højt, der er til loftet, men hvis du skal ligge og kravle rundt og støde hovedet mod loftet, så er det ikke ret meget sjovt, at skifte lagen

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 05-06-06 22:10

swingpigen
Det var muligvis en løsning... Tak for rådet!

ans
Der er temmelig højt til loftet... Jeg tror faktisk der er 2.40m eller deromkring... Jeg er i hvert fald tæt på 2 meter, og jeg har stadig masser af luft ledig når jeg står op...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 22:26

Jeg siger det også kun som en oplysning. Det er ikke nemt at skifte lagen i den højde.

Hvis vi nu tager den seng, som du selv omtalte, så kan du se målene her (håber jeg)

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15558&catalogId=10103&storeId=14&productId=11534&langId=-12&categoryId=15619&chosenPartNumber=10019952

til sengerammen er der ca. 164 cm, så skal du lægge tykkelsen på madrassen til.

Jeg forstår godt at du vil lave den løsning, men at købe den færdig, det tror jeg ikke du kan.

Måske kan du, men så bliver det en dyr seng, da løsningen mest af alt er beregnet til et børneværelse.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 05-06-06 22:29

Min søn havde sådan en tromsø seng (enkeltmands), han vejede vel omkring 50- 60 kilo da han holdt op med at sove i den og den virkede stabil nok, også selv om han kaster sig rundt i sengen når han vender sig. Men en anden ting du skal være opmærksom på og som gjorde at min søn ikke ville bruge sin seng, det er at der bliver MEGET varmt der oppe under loftet. Dette problem var selvfølgelig størst om sommeren, men selv om han aldrig har varme på om vinteren og altid sover med åbent vindue, selv i hård frost, så havde han det oftest for varmt om natten.

mvh Bente