/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kandu'ers paratviden?
Fra : dabj
Vist : 1981 gange
10 point
Dato : 05-06-06 08:19

Noget skal ”påængerne” jo bruges til, så der er 500 stærke til et rigtigt svar.
Kun 1 svar pr. person, og jeg forbeholder mig ret til at belønne efter egen overbevisning
http://www.kandu.dk/Spg79123.aspx
Svarene sættes op i nummerorden.

11. Hvad laver man glas af ?
12. Hvad er en polonæse ?
13. Hvem skrev "Historien om en moder" ?
14. Hvad er en Klakør ?
15. Hvad er et piktogram ?
16. Hvem komponerede den såkaldte "Skæbnesymfoni" ?
17. Hvor mange mennesker skal der til en oktet ?
18. I hvilken dyreart findes racerne yorkshire og hampshire ?
19. Hvilken popgruppe dannede Howard Donald, Jason Orange, Mark Owen og Robbie Williams i 1990 ?
20. Hvilken søfarer regnes som den første verdensomsejler ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-06 08:45

Har ikke tid, spørg wikipedia.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-06 08:56

Her er svar uden at søge eller slå op nogen steder
11 Glas er sammensmeltede karbonater , silikater, borater og lignende. Det kan f.eks være sand og soda.
12 noget fra polen. Ofte menes en dans, march

13 H. C. A.

14 ved ikke

15 lile tegning til skilt som beskriver en situation . f. eks mand/ kvinde på en toiletdør

16 Ludwig v. B.

17 otte

18 hund

19 ved ikke

20 Wasco . d. G

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 05-06-06 10:09

14. klakør er det ikke "kortskraberen" ved et spillebord?
ellers følger jeg transors opskrift ... ikke noget med at slå op
19. minus

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 05-06-06 11:08

Tilslutter mig transor bortset fra:

14. Betalt klapper i et teater

18. Grise (eller høns måske)

19. Take that

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 05-06-06 11:17

Næsten uden opslag – 14 & 19 havde jeg ingen bud til:

11. Kvarts
12. Polsk (folke)dans
13. HC Andersen
14. Honoreret klapper blandt publikum
15. Tegnet forklaring
16. Beethoven
17. Otte
18. Svinerace
19. Take That
20. Sebastian del Cano

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-06-06 13:31

Hø-hø-hø
Nogle rigtige--nogle forkerte
Hvis det ikke kan gøres bedre, får jeg problemer med at fordele point
Vender tilbage i aften.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 10 point
Dato : 05-06-06 14:01

11. Hvad laver man glas af ?
Silicium(sand) og soda

12. Hvad er en polonæse ?
Musik til en formationsmarch

13. Hvem skrev "Historien om en moder" ?
H. C. Andersen

14. Hvad er en Klakør ?
En person , en publikum der er lejet til at klappe på de "rigtige tidspunkter"

15. Hvad er et piktogram ?
Skrift der kan læses ud fra et billedsymbol

16. Hvem komponerede den såkaldte "Skæbnesymfoni" ?
Ludvig van Beethoven

17. Hvor mange mennesker skal der til en oktet ?
Otte

18. I hvilken dyreart findes racerne yorkshire og hampshire ?
Svineracer

19. Hvilken popgruppe dannede Howard Donald, Jason Orange, Mark Owen og Robbie Williams i 1990 ?
Take That

20. Hvilken søfarer regnes som den første verdensomsejler
Magellan

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-06 15:20

Svarene kan jo findes på Google

11: glas

Citat
Glas laves af siliciumoxid tilsat kiselsyre i form af kvartssand, såkaldt glassand el. flint, og forskellige metaloxider. Glasset bearbejdes ved en temperatur omkring 1000 °C. Kunsten at fremstille glas blev sandsynligvis opfundet i Egypten hvor den var kendt omkring 2500 f.Kr. I Europa har man fremstillet glas fra tidlig middelalder, især i Venedig.

Fra Nudansk Leksikon

15; piktogram

Citat
piktogram [ pigto—grŒm’ ] subst. -met, -mer, -merne
1. et meget enkelt billede som symboliserer et begreb el. en meddelelse, og som bruges i skiltning, fx en overstreget cigaret til angivelse af rygeforbud. ! nydannet af latin pictus 'malet' perf.ptc. af pingere 'male' + -gram

Nudansk Leksikon

Men i spørgsmål 20 er der ikke enighed.

Citat
Magalhaes, Fernao de (1480-1521): Hernando de Magallanes; portugisisk søfarer. Begyndte 1519 i den spanske konges tjeneste den først kendte jordomsejling med 5 skibe og 240 mand; nåede 1520 gennem strædet mellem S-Amerika og Ildlandet, der efter ham kaldes Magallanesstrædet, ud i Stillehavet; blev dræbt på Filippinerne. Rejsen S om Afrika fuldendtes under ledelse af Juan Sebastian del Cano (død 1526), der dermed foretog den første verdensomsejling; kun et skib og 18 mand var tilbage, da de nåede til Spanien 1522.

http://www.nordsider.dk/Skolebib/emner.htm

Jeg deltager ikke om point, men synes det er meget sjovt at finde resultatet. Jeg vidste ikke det hele uden at skulle slå det op.

Resten vil jeg ikke svare på, det var svar jeg kendte uden at skulle slå dem op.

Så jeg er hermed ude af paratviden da jeg ikke har svaret på alle spørgsmål

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-06 15:27

11 - grundlæggende sand med for eks soda (lærte vi i skolen )
12 - polonæse (polonaise) musikstykke - forbindes med dans
13 - h.c.andersen ( æuww den er sørgelig)
14 - klakør - husker ikke det originale franske ord - måske claqeur ?? - betalt person/eller flere der klapper for at få resten af publikun med og bliver betalt for det i teater eller lign - for eks shows
15 - piktogram er et vejledende billede - et symbol der indikerer at her er for eks et toilet - osv
16 - bethoven
17 - otte
18 - ved ikke
19 - take that
20 - ved det ikke men gætter på marco polo

hyggelig tråd

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 05-06-06 19:09

Tak for svaret dova.
Lige i øjet.
Smider 500 ekstra til dig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 19:10

11. Kvarts er det bedste råmateriale (google )
12. Musik af chopin (google )
13. HC Andersen (google )
14. Operette i 1 Akt af Crémieux og Blum (google )
15. Et piktogram er et symbol (google )
16. Bethoven
17. 8
18. Hunde
19. take that (google )
20. Colombus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-06 23:10

Selv tak.

Der var for øvrigt kun et spørgsmål hvor jeg måtte "kigge ved sidemanden", jeg er ikke Robbie Williams fan

mvh dova