/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dansk Svensk gårdhund og Katte
Fra : Vix1
Vist : 2873 gange
50 point
Dato : 04-06-06 21:42

Er der nogen der har erfaringer med denne hunderace og katte sammen ? Vi overvejer at få en 4 mdr gammel hvalp - i øvrigt har vi også en baby men de skulle være rimlig børnevenlige..
Er vant til at have hund men har haft en pause og er slet ikke vant til de små hunderacer- derfor spørgsmålet.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 04-06-06 21:52

Hej

Jeg har ikke selv haft Den Svenske gårdhund, men min nabo har to af racen, og de har det begge fint med alle både mennesker og dyr.

Hvordan kan det være du vil have en på 4 måneder fremfor en hvalp på 8 uger?

Held og lykke med det nye familiemedlem

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-06-06 21:57

Det kan godt kombimeres blot skal du være klar til at gå til træning med den, søg for at den ikke bliver stresset, hvad de har let til at blive og med hensyn til kat og hund skal hunden lære at respektere katten under afslappede forhold, der er ingen jagt på kat hvis i lærer hunden at den ikke må gøre det.
Så hvis i er klar til at lære den jeres måde at være hund på, sammen med den øvrige familie så kan i få et godt forhold til jeres lille ny. Træning skal påregnes, daglige stimulation og ingen jagen efter hverken hund eller kat, tager i alt roligt i et roligt tempo får i en god følgesvend for resten af dens levetid, som godt kan blive mere end 15 år. Så god fornøjelse med jeres lille ny.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 04-06-06 22:01

Grunden til vi vil have en 4 mdr er at den er på et internat og virker til at være "ok"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-06 22:44

Nu er det her nok lidt farvet af, at jeg ikke bryder mig om racen efter at have set utallige uheldige eksemplarer af dem, og jeg vil ikke anbefale racen til nogen som helst, medmindre det er som gårdhund hos en der hader rotter og katte

De er småskøre, svære at opdrage (hvorfor er den allerede på internat ?.har de tidligere ejere allerede opgivet den). Katte?? Ja, hvis du er heldig kan du opdrage hunden så den ikke afliver dem ved at knække nakken på dem og i stedet nøjes med at jage kattene hver gang den ser dem.

Jeg vil ikke påstå de er gode sammen med små børn, men velopdraqgne eksemplarer kan godt trives med børn der forstår og accepterer en temperamentfuld hunds luner.

Men okay...de erd søøøøjjjjeee så længe de er små

mvh dova

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 04-06-06 22:50

Hej igen

Jeg syntes bestemt du skal tale med internatet om hvofror hunden søger et nyt hjem, det kan der være mange gode grunde til, og så er det godt nogle vælger at give en hund et hjem, hellere det end de mange der vælger at aflive deres hund, selv om den er sund og rask.

Jeg syntes du skal henvende dig til en af landets hundeklubber, og høre om der er en specialklub for racen, ellers kan du hos mange hundeklubber få gode råd.

På nettet kan du prøve under følgende

Danske Hundeejers Landsforening
Den Danske Hundeforening
Dansk Racehunde Club
Dansk Kennelklub

Alle klubberne har gode hjemmesider, og der kan du måske finde en specialklub som kan give dig gode råd, som er mere nuancereet end en af de kommentarer der er kommet på dit spørgsmål.

Held og lykke med din nye hund

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 50 point
Dato : 05-06-06 00:43

Grrrrr Dova....men OK, vi har vel alle nogle racer vi ikke brydre os om

Hej Vix1.

Som du kan se på mit profilbillede, så har jeg sådan en lille Dansk Svensk på nærmeste hold

Det er, helt uden sammenligning, den dejligste hund jeg nogensinde har mødt!! /ja - det kræver 2 !!.

Det er vores datteer og svigersøm der har beriget familien med denne dejlige størrelse. Ohhh skræk - vi har to misser, endda to rigtige misser = egenrådige og snot forkælede.

Jeg var rædselsslagen for at skulle introducere de tre for hinanden og derfor gik jeg på vores dyrehospital og talte med dem om sagen. Jeg tror de faldt for min overpyldrede 'kommende bedstemor' bekymring, for de gik meget op i at dette skulle gøre på den helt rigtige måde.

Alt hvad dyrlægerne foreslog, har vi brugt når/hvis det blev aktuelt pånær een ting - nemlig at de sagde at 'hun vil have godt af at få en enkelt lille en på tæven af kattene, så lærer den der hurtigere - I skal bare passe på dens øjne og osse snuden. Détte vil jeg ikke være med til og hunden har endnu ikke fået 'tæv' af vores misser!

MEN - da de første gang skulle være i samme rum, sørgede vi for at de, på intet tidslunkt, var alene (dyrlægeråd) - jeg vil sige at det ikke var kattene vi skulle passe på men derimod den totalt frygtløse hvalp!
Desuden sørgede vi for (det gør vi stadig) - at kattene har en flugtmulighed - enten op i vindueskarme eller ud, på den måde tager kattene der meget roligere.

Nu, hvor hvalpen er godt 5 måneder, går det ok - de elsker ikke hinanden og kattene holder pænt afstand men de kan være i stue sammen.
Vi har, fra første sekund, stoppet hunden med et bestemt 'nej' når den ville lege 'hvalpen efter missen'.

Denne hvalp er helt utrolig nem at opdrage, allerede som kun ca. 9 uger gammel, blev den siddende på måtten når den havde været ude, indtil den havde fået tørt poterne, den rejser sig først når den får lov. Fra samme alder har den ligget i sin kurv mens vi spiser - osse her hos os, hvor den altså IKKE bor men kun er på besøg - dog meget tit. Den bevæger sig ikke uden for sin kurv mens vi spiser (dét er jeg imponeret over).
Den kommer når vi kalder men har en smule dårligere hørelse når det er os andre der kalder - lystrer dog sin 'far' og 'mor'.

Det er en rigtig rigtig dejlig hund, jeg er som sagt, meget overrasket, jeg havde forventet noget andet. Alene det at når man giver den et eller andet - den sluger det ikke, den tager det med hen og ligger for sig selv og nyder det, jeg troede den ville sluge en godbid med øjnene hæftet på den næste, men sådan er det ikke.

Der hvor den bor, hos vores datter og svigersøn, har alle naboerne børn - både små og store, hunden elsker dem allesammen, den bliver ellevild så snart et af børnene er i nærheden - og kærligheden er gensidig.

Det er en rigtig Matador Kvik

Ja - jeg er osse 'farvet' - jeg elsker set lille dejlige kræ

Held og lykke med det I nu beslutter Jer for

Det er dejligt at I overvejer en internat vovse men få den nu dyrlægetjecket først, det er altid en god ting.

Venlig hilsen fra Dorthe.

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 05-06-06 09:33

Kan kun bekræfte indlæget fra Dorte - har en foxterrier 17 år nu og har aldrig haft problemer - mht katte har vi også fulgt ovenstående dyrlæge råd og den har fået en over snuden én gang som hvalp - der er ikke problemer siden når vi besøger venner med kat - han er simpelthen ikke interesseret, han er utroligt mild og god ved børn og har altid været det -

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 05-06-06 09:36

Ps - som barn havde vi også Foxterrier - den blev 16 år og vi havde samme gode oplevelser med den - så hvis Dova har uheldige oplevelser med rasen - så prøv lige at se på ejeren (kender også til en forvirret lille en af arten, men den opdrages også med at ruskes i nakkeskindet og smæk, og meget skæld ud )

Kommentar
Fra : magnusmis

Dato : 09-06-06 10:48

Dansk/svensk er simpelt hen den dejligste, og nemmeste hund at ha' med at gøre.
Min Magnus lærte at fortælle mig om telefonen havde ringet,når jeg havde været i byen.Når jeg kom hjem og spurgte ham om der var nogen der havde ringet, var svaret : en pote på telefonen var ja, ingen reaktion betød nej.Jeg havde en nummerviser så det kunne efterkontrolleres.
Jeg havde været væk et par timer en eftermiddag, og da jeg kom hjem sad Magnus på slagbænken sammen med en ung hankat,
som han havde inviteret til at komme indenfor(via en åben altandør). Katten har været omkring 4-5 mdr..og den endte med at blive fastboende, efter at have været fremlyst i en månedstid.
De blev så glade for hinanden, at da missen kom hjem efter sin kastration, var det Magnus den søgte og ikke mig.
Mvh.Karin

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-06-06 12:00

Hej igen.

I morgen skal vores datter og svigersøn hente en lille misser, den skal så bo sammen med Frida (vovsen) så nu får vi se hvordan det går, vi er selvfølgelig alle meget spændte på det men vi er optimistiske idet vi endnu ikke har set nogen som helst dårlige egenskaber hos Frida (vovsen på billedet heroppe til venstre ).

De henter selvfølgelig det nye familiemedlem op til en weekend og den kommende 'missemor' har vist endda fridag på mandag osse, så der skulle være banet vej for en vellykket 'familiesammenføring'

Magnusmis/Karin - dejlig historie, din vaps lyder lige så skøn som Frida

Godkendelse af svar
Fra : Vix1

Dato : 11-06-06 16:05

Tak for svaret vil.du. Nu skal vi bare finde hunden- vi nåede ikke internathunden.. men det bliver altså spændende

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-06-06 17:13

Ja vel gør det så - og ved du hvad....vores datter og svigersøn hentede en lille killing i sidste uge, den lille misser er kun 12 uger gammel og Frida og den er allerede venner

Jamen - nu har jeg så to 'børnebørn' og vi storknuselsker dem begge to - vu står faktisk og skal ud ad døren lige nu, skal spise sammen med den lille familie (og forældrene tager selvfølgelig maden med ).

Så ja - rigtig god fornøjelse med jeres kommende nye familiemedlem og hvis du vil vide hvor Frida er købt, så skriver du bare en privat hilsen til mig, så skal jeg fortælle det, for det er en godt sted hvor vovserne har det dejligt. (Det er sjælland).

Og selvfølgelig - selv tak

Sommerhilsener fra Dorthe.

Kommentar
Fra : Nanokdy

Dato : 28-10-06 14:28

Jeg ved, at kennelklubben (ikke foxterrier klubben) og Poul Thomsen har dummet sig endda flere gange sidst i Politikkens hundebog, men Lise Nørgaard har i Tv sagt, at Kvik er en glathåret engelsk foxterrier, Poul har også i en udsendelse i oktober 1993 sagt at han havde lavet en fejl. Hvis I rigtigt følger med i genudsendelserne, er det mange steder klart, at Kvik har den lange snude, og ikke er en Dansk svensk gårdhund.
se iøvrigt
http://www.sandrewmetronome.dk/matadoronline/tidende/021211_kvik.htm

Kommentar
Fra : Nanokdy

Dato : 28-10-06 14:35

NB: til mit første indlæg
Jeg har selv haft foxterrier i 21 år og katte, og det har ikke været noget problem. Nu hvor vi ikke selv har kat mere, har jeg nogle gange passet en kat, et par huse herfra, pludselig stod den i vort hus, vi havde stadig kattelemmen, og den sover af og til på den ene af hundens 2 sengepuder de 2 kat og hund har det fint sammen, også selvom den er fremmed.