/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rødt eller blåt skjold til sølvbryllup?
Fra : tinehl
Vist : 6887 gange
40 point
Dato : 13-12-02 20:32

Jeg skal have lavet en æresport til mine forældres sølvbryllup. Jeg har hele tiden troet, at skjoldet/skiltet skulle være rødt, men nu har jeg læst flere steder på nettet, at det skal være blåt!? Hvad gør man normalt? Jeg har forhørt mig flere steder og der er pt. ingen, der har set et blåt skjold (eller i hvert fald kan huske, at de har set et!).

Hvad er 'almindeligt'?

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig - om ikke andet så til at blive mere forvirret

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-02 20:37

Det korrekte er:
Sølvbryllup: blå bund, sølvbånd med dato og årstal, navne og 25 år, tillykke i hvid.

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 13-12-02 21:02

http://www.sitecenter.dk/jc-reklame/slvguldbryllup/

...
Skjoldet er en personlig gave til brudeparret som et synligt bevis på dagen. Der ses mange variationer i udformning og dekoration, oftes ud fra skaberens egen mening om hvordan et bryllupsskjold skal se ud. Tidligere skrev man således parrets initialer på skjoldet, men de sidste mange år er det mest almindelige, at man skriver parrets fornavne. Og selvfølgelig dato og begge årstal. Skjoldet kan være designet personligt efter parrets arbejde eller fritidsinteresser, både i udformning, materiale og dekoration. JC bruger som standard følgende farver: Til bryllup: rødt hjerte med hvid tekst. Kobberbryllup: halvt skjold med rød bund, kobberbånd med dato og navne i hvid. Sølvbryllup: blå bund, sølvbånd med dato og årstal, navne og 25 år/ tillykke i hvid. Guldbryllup: rød bund, guldbånd med dato og årstal, navne og 50 år/ tillykke i hvid. Diamant og krondiamant: rød bund, hvidt bånd og navne i hvid. Andre farvekombinationer leveres efter ønske, ligesom specielle ønsker til skrift og ....

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 13-12-02 21:27

Smag og behag. Jeg kører nok ikke så meget efter, hvad der er korrekt, men mere, hvad jeg synes er pænt. Har lavet skjolde til både sølv- og guldbrudepar. Valgte rød til bundfarven på skjoldet i begge tilfælde, og dekorerede så kun med sølv eller guld. En smal kandt rundt på skjoldet, årstal på skrå og så initialerne. Det hele med en pæn skrift.

Mvh
Grethe

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 13-12-02 22:32

enig med grethes - går osse ud fra hvad jeg synes det er pænt - og jeg synes blå/sølv passer bedst sammen og rød/guld passer fint og deraf har jeg så valgt førstnævnte til sølvbryllupper og sidstnævnte til guldbryllupper *S

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 14-12-02 16:48

Hej tihnel

Iflg. dette link, skal det være blå/sølv.

http://www.kkb.bib.dk/infotek/traditioner/soelvbryllup.htm

Venlig hilsen
Mone
God fornøjelse

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 20:46

On Fri, 13 Dec 2002 19:29:24 GMT, "tinehl" <tinehl.news@kandu.dk>
skrev:

>Jeg skal have lavet en æresport til mine forældres sølvbryllup. Jeg har
>hele tiden troet, at skjoldet/skiltet skulle være rødt, men nu har jeg
>læst flere steder på nettet, at det skal være blåt!? Hvad gør man
>

Jeg har kun set røde, Jeg aner ikke hvor det blå skal bruges

Vh Per

Glædelig jul

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 20:55

>Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig - om ikke andet så til at
>blive mere forvirret

Hej Tine

Jeg har lavet en del skjolde, og været med ved flere lejligheder til
at sætte æresporte op. Helt ubetinget og uden nogen form for tvivl,
ville jeg lave sølvbrudeparets skjold i blå med sølv. Måske er der
lands-dels-traditioner (jeg kender til midt og nordjylland) spørg de
ældre mennesker i området - de ved ofte en hel masse om traditioner i
området, og ved også tit - hvorfor det nu engen "er sådan og sådan" -
hvad vi der er lidt yngere desværre ikke "får med". Under alle
omstændigheder er det naturligt at tale med naboerne, da det er dem og
bekendtskabskredsen der sørger for porten ( det jeg kender til) der er
i nogle lokalsamfund endda lysranker til brug på porten, hvis det er i
den mørke tid af året ! Held og lykke med projektet - det er sjov og
spændende !
--
Kærligst June

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 21:00

On Fri, 13 Dec 2002 19:55:19 GMT, Junelast@hotmail.com (June Last)
wrote:

>
>>Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig - om ikke andet så til at
>>blive mere forvirret
>
Hej Trine - lige en tilføjelse - kiggede mig lige lidt omkring -
prøv dette link http://www.sitecenter.dk/jc-reklame/slvguldbryllup/
de er "enige" med mig om rød/blå og ligeledes sølv/guld - de virker
prof. der er en hel masse at læse - jeg gemmer lige selv linket -
måske kunne jeg få brug for det en anden gang !

--
Kærligst June

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 09:17

"June Last" <Junelast@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3dfa3bb9.50935252@news.tele.dk...
> On Fri, 13 Dec 2002 19:55:19 GMT, Junelast@hotmail.com (June Last)
> wrote:
>
> >
> >>Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig - om ikke andet så til at
> >>blive mere forvirret
> >
> Hej Trine - lige en tilføjelse - kiggede mig lige lidt omkring -
> prøv dette link http://www.sitecenter.dk/jc-reklame/slvguldbryllup/
> de er "enige" med mig om rød/blå og ligeledes sølv/guld - de virker
> prof. der er en hel masse at læse - jeg gemmer lige selv linket -
> måske kunne jeg få brug for det en anden gang !
>
> --
> Kærligst June

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 09:19

"June Last" <Junelast@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3dfa3bb9.50935252@news.tele.dk...
> On Fri, 13 Dec 2002 19:55:19 GMT, Junelast@hotmail.com (June Last)
> wrote:
>
> >
> >>Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig - om ikke andet så til at
> >>blive mere forvirret

Hej

Reglerne er:

Blåt og sølv til sølvbryllup
Rødt og guld til guldbryllup

VH Birgitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-01-03 11:25

Hej

Jeg vil give Birgitte ret!

Bål og sølv til sølvbryllup
Rødt og guld til guldbryllup

Gå evt ind til en malerforretning, jeg ved at de maler sådanne skjolde.

Hilsen Louise
"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3dfae8d9$0$35814$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "June Last" <Junelast@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3dfa3bb9.50935252@news.tele.dk...
> > On Fri, 13 Dec 2002 19:55:19 GMT, Junelast@hotmail.com (June Last)
> > wrote:
> >
> > >
> > >>Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig - om ikke andet så til at
> > >>blive mere forvirret
>
> Hej
>
> Reglerne er:
>
> Blåt og sølv til sølvbryllup
> Rødt og guld til guldbryllup
>
> VH Birgitte
>