/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
3:4 16:9 fjernsyn, dvd...
Fra : ps080171
Vist : 534 gange
38 point
Dato : 04-06-06 17:20

Jeg har brug for lidt afklaring mht. de forskellige formater, foranlediget af følgende:

Jeg har et gammelt 3:4- fjernsyn og en alm. dvd-afspiller. Når jeg har set f.eks. Titanic på det system, har jeg fået en bredversion (vist på 3:4-skærmen med 2 sorte bjælker foroven, og de danske tekster i den nederste sorte bjælke).

Så forleden fik jeg en bærbar pc med bredskærm, og satte en dvd i den, og forventede at bredformatet fra filmen ville fylde hele pc-skæremen. I stedet blev der skåret en ramme af skærmnen svarende til 3:4-formatet, og heri vistes så samme billede som på tv'et (altså med bjælker foroven og forneden).

Jeg havde forestillet mig at billedet automatisk tog den plads som var til rådighed, og så blev teksterne placeret bagefter? Men 3:4-formatet er måske indkodet på dvd´en? Eller har det noget at gøre med det codec jeg bruger?

... og så forøvrigt mht. opløsning: Hvad er de forskellige opløsninger på hhv. 3:4, 16:9 og HDTV?

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 48 point
Dato : 04-06-06 18:06

Det må være din player, software dvd afspiller i den bærbare, der skal stilles til at vise 16:9. Men det kan selvfølgelig også være:

I biografversionen af Titanic er det ikke almindelig 16:9 format, det er som regel bredere i biffen, og i dette tilfælde 2,35:1 eller 21,15:9 eller 7,05: 3 for at holde os til gængs formatbetegnelse. Det er jo næsten dobbelt så bredt som dit 4:3 tv.

Opløsning, eller antal linjer der vises ved almindeligt tvsignal er 625 (PAL (Europa)) og 525 (NTSC (USA)) både på smalle og brede tv apparater.

HDTV er med 1080 linjer, af en højere opløsning - deraf navnet High Definition.

Men ser skuespillerne "normale" og ikke "kompakte" ud når du spiller filmen på PC, er det fordi filmformatet netop er bredere. Ellers er det fordi du skal ændre indstillinger på afspilleren.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-06 18:09

Har lige fundet ud af, at alt over 720 linjer betegnes som HDTV...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-06 19:15

Hernedenfor er et link til en forklaring på hdtv fra danmarks radio.
Forklaringen er god, selv om de er kommet til at bytte om på horiental og vertical opløsning.
Billedet er opbygget af horisentale linier, så linieantallet tælles verticalt . Det er jo svært at holde rede på, og nemt at skrive forkert.
Emnet er svært og der skrives meget forkert, især i anononcer for diverse produkter. Det er mere værd at lægge mærke til hvad, hvad et apparat ikke har.

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Elektronik/20060515111908.htm

Godkendelse af svar
Fra : ps080171

Dato : 04-06-06 23:32

Tak for svaret IceCap.

Jeg bruger Windows Media PLayer, og en gratis codec som jeg ikke kan huske hvad hedder... har det noget at gøre med codec'et, eller er det udelukkende WMP jeg skal stille på (for det er ikke udelukkende Titanic der er problemer med)?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-06 23:48

Vil det sige, at billedet bliver komprimeret? Jeg har selv lige prøvet at kigge efter i WMP, men kan ikke umiddelbart finde nogen steder, hvor man kan angive sin skærmstørrelse. Jeg bruger ikke den afspiller, men har en alm. 4:3 fladskærm til monitor... Jeg må være dig svar skyldig.