/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
FTP server
Fra : twinkey
Vist : 605 gange
100 point
Dato : 03-06-06 23:04

Hej

Jeg har en ruter hvor der er mulighed for at lave en FTP server ved hjælp ad en usb hdd, men da jeg er rimelig ny på området er jeg lidt i tvivl om hvad der skal til af pogrammer, og hvordan! Er der evt. nogle bøger man kan læse, der forklare det lidt fra bunden og sådan. (Jeg kan god komme ind på drevet når jeg logger på ruteren som admin)

mvh Twinkey

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-06 23:41

Hvis hd med elektronik er forbundet direkte tiil routeren, og du får kontakt med et ftp program, så har du allerede en ftp server.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-06 23:44

hvis du vil læse om routere og ftp skal du have fat i en bog med en rigtig grundig forklaring om internettet. Langt de fleste populære og letlæste bøger når aldrig så dybt ind i emnet.

Kommentar
Fra : twinkey

Dato : 03-06-06 23:44

ok der kan man bare se hehe... men det jeg ønsker er at kunne logge på serveren fra nette el.

mvh twinkey

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-06-06 23:56

Hvis du benytter en FTP client så burde du kunne se hvad der er på routerens harddisken.

Prøv fx. WinCommander eller WinFTP eller... som FTP client på din pc.

Der er indbygget en FTP client i IE browseren.
Hvis du i IE i adresse linien skriver "ftp://192.168.1.254" eller hvad det ip nummer som din router har, så burde der åbnes en FTP forbindelse fra din browser til din router's FTP server.

Du kan nu kopiere filer til og fra FTP vinduet og stifinder.

mvh. Per F.

P.S. hvis du ikke har benyttet FTP før, så forsøg at finde en FTP server på nettet, hvor du kan downloade et par filer. Så ved du hvad du skal forvente at gøre

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-06-06 00:27

Jeg ved ikke om I her taler om to forskellige ting, idet der både tales om en USB-hdd og en netdisk koblet direkte til routeren; som jeg tror Per er inde på!

Jeg bruger selv begge dele. - Min netdisk er koblet direkte til routeren og er tilgængelig fra alle maskiner på hele netværket. - Det sker ved at der i stifinderen er oprettet en netværksdisk, som er navngivet og i hver maskine får tildelt et drevbogstave, som jeg selv har valgt.
Det er en Iomega disk, der har en indbygget serverfunktion, så den skulle kunne tilgås fra det ydre internet. Men det har jeg så ikke forsøgt. - Det ville så også betyde at man skal kende drevets IP-adresse for hver gang, da den køre DHCP. Her kunne jeg så vælge at give den en fast adresse, uden for det område som DHCP delen råder over.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-06-06 05:24

Aha! Jeg var også lidt overrasket over at man kunne koble en USB HD direkte til routeren, men de finder jo på så meget nyt i dag, så hvorfor ikke.

Så twinkey, har du et navn på den router som du benytter?

Hvis du gerne vil vide lidt mere om routere generelt, så er jeg sikker på at vi kan finde et par sider som du med fordel kan læse på nettet.

Og hvis du gerne vil vide noget generelt om at køre en FTP server, så er jeg også sikker på at vi kan finde noget mere information omkring det.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-06-06 08:04

Ja Per, man kan godt koble en USB harddisk til routeren. Den skal blot tilsluttes en adaptor. Den har tidligere være nævnt her på KANDU, hvorefter jeg skynsomt købte en sådan.
Det er LINKSYS der har en Network Storage Link der har en RJ45 tilslutning til netværk og 2 USB 2,0 porte, så der kan tilsluttes to enheder til den, hvoraf den ene skal være harddisk, medens den anden port kan bruges til andre USB enheder. Se
http://www.tomsnetworking.com/2004/07/06/linksys_network_storage_link_for_usb_2_nslu2/

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-06-06 21:20

Hej Severino,

jeg kender godt til Linksys's Network Storage Link. Det er en glimrende lille enhed. Men er der indbygget FTP server funktion i den enhed?
For mig ser det mest ud som om der er indbygget noget Windows Networking, og en HTTP (Web) server.

Generelt set, for at få en FTP server til at køre, så skal man på routeren pege port 20 og 21 til den lokale IP som har FTP serveren installeret.
På FTP serveren kan der så etableres anonym adgang eller adgang via brugernavn og passwords.

Hvis man vil tillade folk at uploade filer til sin FTP server så kan det HELT KLART anbefales at man benytter brugernavn og password- ellers så vil der ikke gå ret lang tid før din FTP sever vil blive hi-jacked, og den vil blive overdænget med illegale filkopieringer.

Hvis man vil tillade annonym adgang, så bør man kun gøre det til filer som er udvalgt til at andre skal kunne se. Fx. til distribution af ens egne filer (fotos etc.) eller linux distributioner o.lign.

Twinkey, hvis du kunne fortælle os model navnet på dit udstyr, så er det tænkeligt at vi bedre kan guide dig til en kortfattet forklaring af FTP servere.

Hvis FTP funktionen er indbygget i din router, så må der også være en opsætningsmenu til FTP serveren. Her skal du kunne oprette brugernavne og passwords. Findes der ikke sådan en side, så er det sandsynligt at der kun er upload rettigheder til admin kontoen, og alle andre får anonym adgang, og kan således kun downloade.

Du kunne fx. også eksperimentere med at have en FTP server kørende på din PC, og så pege port 20 og 21 i din router over til din PC.
Så vil du få lidt generel erfaring omkring brug og styring af en FTP server.
Jeg kender desværre ikke til nogne freeware FTP server som jeg kan anbefale, da kun har erfaring med Windows Server'es indbyggede FTP server og betalingsserveren Serv-U.
I "gamle dage" var Sambar en gratis FTP server, men idag så er det blevet en betalingsserver, hvor man kan få lov til at køre gratis udgaven mellem 9-5. Til læringsformål, så kan det måske imidlertid være godt nok.

Kommentar
Fra : twinkey

Dato : 04-06-06 21:46

Hej allesammen

Min ruter er en Asus WL-500g/WL-500b der er indbygget printhub og en usb port hvor man kan sidde en hdd til eller webcam, jeg kan bare ikke finde ud af hvordan man bruger det... der er funktioner til at tildele adgang men kan ikke få det til at virke, den smider mig total af (så sikkerhed er der masser af hehe) men har ikke så meget styr på det med port og sådan.

mvh twinkey

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-06-06 22:02

Ak Ja, alt er nemt når man kan det! - Indtil da, kan det godt være ret så besværligt!

Du bliver nok nød til at gennemlæse manualen mere end én gang. En gang imellem tænder der et lys, når man læser det igen igen igen.

Nu kan jeg godt se at det ikke er den store hjælp, men det kunne jo tænkes at der er en anden KANDU'er som har en router magen til. Så det må vi håbe!