/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hvorfor skal routeren genst...
Fra : rolandkorg
Vist : 2425 gange
100 point
Dato : 03-06-06 22:11

Hvorfor går min trådløse router død ca. en gang om dagen? Netværk samt internet forsvinder, men kommer igen når man hiver stikket ud af routeren og sætter det i igen

Jeg har en Linksys router...

Er et trådløst netværk mest til pynt efter som det ikke kan tåle at blive brugt, eller er den en eller anden indstilling der er forkert?

Er der noget at gøre ved problemet, evt at den genstarter ad sig selv?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 03-06-06 22:25

Jeg har samme problem med mit trådløse net, og det er da irriterende, at man
skal gå frem og tilbage imellem comp og router, for at få det til at virke.

Men jeg tror det skyldes, at forbindelsen imellem din computer og router er dårlig.
Hvor langt er der imellem dem? Er der evt. nogle betonmure, døre eller andet signal-svækkende imellem?

//Kettedk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-06 22:31

Samme problem her, det er ikke afstanden. Ca 2 meter mellem
pc og router. Den stationære mister også forbindelsen.
Her logger vi på routeren med Ip nr. klikker på connect og det kører igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-06-06 22:31

Hvis de routere skal genstartes en gang i døgnet, kunne man evt. bruge et billigt tænd/sluk-ur.
Men det lyder da irriterende. Vores "Hawking" fra Computer city skal ikke genstartes.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 03-06-06 22:44

Det kunne jo også skyldes noget helt andet:
Sådan en router skal jo behandle mange "pakker" hver dag,
så det kan da godt være, at den ryger af pga. overbelastning?

//Kettedk

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-06-06 22:49

Ak ja Linksys!!! ???
Har du opdateret den firmware der er i routeren?
Hvordan kobler du op til routeren?
Her mener jeg om du har låst dig fast til routerens SSID eller blot hægter dig på den. Hvad med sikkerheden?
Hvad køre du som time-out i routeren?

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 04-06-06 00:24

Rækkevidden er ikke problemet, her er der osse max 2 meter ind til routeren, adskildt af gipsvæg...
Har osse tænkt på tænd/sluk-urs løsningen, men det virker da lidt forkert

Firmanetværk og privat netværk er koblet sammen og det er derfor krypteret bedst muligt (WPA-PSK)
Det er en IT-mand til 1000,- i timen der har lavet det, så jeg aner ikke noget om indstillingerne i routeren... Desuden er det IT-manden der har anbefalet Linksys og det har virket upåklageligt bortset fra dette, men HP routere og access points har også dette problem.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 05-06-06 07:18

Hej med jer
man kunne jo tro det er forbindelsen fre routeren og til internettet der er problemet.
da du jo skriver et du godt nok logger på routerens web interface når fejlen er der.
altså se på de tider der er indstillet til at holde internet forbindelsen.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 05-06-06 08:54

I starten gjorde min Asus router det samme, men efter at jeg har opdateret firmwaren er problemet næsten væk.

Vi har 7 PC'ere koblet på, i 3 forskellige bygninger, så det kunne godt være et stykke vej at gå når routeren afskar os vejen til internettet.

Jeg fandt dog hurtigt ud af at routeren let og elegant kunne genstartes via brugerinterfacet, så jeg kunne gøre det mens jeg sad ved computeren.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 18-10-06 08:17

Har selv haft et lign. problem, se mit indlæg under "begrænset eller ingen adgang"
Selv om det måske virker fjollet har jeg sat et tænd/sluk ur på. Dette slukker modem og router et par timer hver nat. Mit problem blev løst.
Jeg er dog fra flere sider blevet opfordret til at opdatere firmwaren i routeren, så det råd vil jeg i tråd med Dansende_T give videre..
mvh
peter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-10-06 18:08

Når man køber en router af et mærke som har været i handlen igennem længere tid, så er der som regel en forældet firmware i den.
Opdateret firmware bliver lavet, fordi man har fundet ud af at der er problemer med den udgave man lavede tidligere, alene af den grund bør man opdatere. Senere kan det så vise sig, at der er andre problemer, som man ikke lige havde stødt på, så er det at man opdatere endnu en gang.
En opdatering kan også være tilføjelse af nye funktioner til routeren.
Så der er mange gode grunde til, at man altid sørger for at kontrollere om der skulle være kommet nye firmware.

Husk altid at gemme et link i fortrukne til den side hvor du henter opdateringer, og check den en gang imellem, hvis der evt. skulle være kommet nye opdateringer.