/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Grafikkort køler
Fra : Pjevser
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 03-06-06 00:40

Ja jeg er efterhånden lidt træt af at mit grafikkort larmer en del.

Så nu skal jeg ud og købe en ny køler :)

Så jeg ville da lige høre om i kender nogen gode kølere som ikke larmer og som gerne kan køle en del, lige pt med standard køler er den 50 Grader og ja det er jo alt for meget, så den skulle jo gerne komme lidt ned med den nye :)

Mit grafikkort er et Gefore 6600GT/TD PCI-E (Mere info: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104917)

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 03-06-06 00:42

I skal så lige fjerne ) i linket ellers virker den ikke :)

Men jeg havde regnet med at købe sådan en her: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=179900

Men jeg ved ikke om den er god og om den kan køle godt og jeg aner så heller ikke hvor meget den larmer da det ikke står med.

Men i er velkommen til at komme med nogle gode bud

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 03-06-06 01:04

Mht. larmen, så tror jeg ikke, at den larmer ret meget.
Du kan jo se, at den kører 1500 omdrejninger/minut, og min CPU-køler kører normalt
omkring de 4000, og jeg kan faktisk nærmest ikke høre den.

//Kettedk

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 03-06-06 01:07

Ja men spørgsmålet er så om den kan køle :)

jeg vil da gerne have mine grader under 50 på graffikkortet :)

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 03-06-06 02:01

Hej.

Har selv nøjagtigt samme problem som dig, derfor har jeg også kigge en del på grafikkort kølere de sidste dag.
Jeg fandt også den du beskriver først, men så faldt jeg over denne i stedet:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118435
http://www.thermaltake.com/2005/coolers/chipset/cl-g0009schooner/cl-g0009.htm
Den er HELT uden støj, da det er en passiv køler, altså uden blæser.
Der er en test af den her, og den ser rigtig god ud:
http://www.tweakup.dk/article/602/dk/
Jeg har godt set at der skal stikke nogle kølerplader ud af PC'en, men det skræmmer nu ikke mig.
De laver også en model som ikke stikker ud, men den kan jeg ikke finde nogen test af.:
http://www.thermaltake.com/product/cooler/vganchipnmem/cl-g0003/cl-g0003.asp
Jeg er ikke i tvivl om at jeg skal ud og have fat i en Thermaltake schooner.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 03-06-06 22:47

Hvis dit grafikkort bliver over 50 grader varmt, så forlanger du godt nok også for meget af det!

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 03-06-06 22:50

PrivateDK -> Der er jo godt nok to fordele ved passive kølere, den ene er, som du jo siger, at den ikke larmer, og den anden er at de bliver ikke slidt. Til gengæld køler de ikke nær så meget som aktive kølere. Hvis hans grafikkort kan blive op imod 50 grader varmt, bør han nok vælge en aktiv køler.

//Kettedk

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 04-06-06 00:21

Mit grafikkort kører som den altid har gjort den er ikke blevet overclocket eller noget andet :)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-06-06 14:35

Dit grafikkort er et godt kort.
Jeg har selv haftt et magen til og jo, det larmer lidt.
Jeg moterede Zalman CNPS7000B al-cu på det, og satte det på 5 volt.
koster ca. 200,-
Der er den lydløs, og køler stadig rigtig godt.

Du må IKKE sætte passiv køling på et GF6600 GT. altså køling uden blæser.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 04-06-06 20:35

Jeg har ikke købt min køler endnu og er selv nysgerrig. Man kan jo altid blive klogere.
Hvorfor må man ikke sætte en passiv køler på det kort? Kan det kortslutte? Er der noget bestem ved det kort der stikker meget ud, eller er det fordi du mener at noget passivt ikke kan køle så godt som noget aktivt. Er det noget du ved, eller bare noget du slynger ud, som det umiddelbart ser ud til. Så hjælper det i hvert fald ikke AT RÅBE. En forklaring ville være god, eller en lille anekdote der fortæller om dine egne oplevelser.
Hvad med vand køling, kan det bruges? Det er vel også køling uden blæser, som du skrive man ikke må bruge.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 05-06-06 02:04

Som jeg tidligere har forklaret, så køler passive kølere ikke ret godt.
Derfor bør du vælge en aktiv køler, altså en blæser, der kan køle kortet
ordenligt ned.

//Kettedk

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 05-06-06 12:46

Jeg vil ikke sige på nogen måder at du ikke har ret, men for mig er det stadig kun påstande, specielt når jeg har fundet en test der siger at den er rimelig OK. Nu spiller jeg ikke det helt vilde og mit ATI 9600 PRO 256 er vel heller ikke top of the line. Jeg aner ikke temp på den, eller hvordan man måler det. Jeg tænker bare at det mest optimale må vel være vandkøling, ellers ville der vel kun sidde en blæser på en bil motor. Et metal kan selvfølgelig ikke lede varmen så godt som vand der bevæger sig, men for pokker hvor kan kobber blive varmt hurtig hvis man varmer i den ene ende af et rør og holder i den anden ende.
Jeg vil meget gerne have en meget stille PC, så jeg bliver nok stadig nød til at prøve enten vandkøling eller Thermaltake Schooner. Så må det blive for egen regning hvis mit kort dør.
Hvordan måler man egentlig temp på kortet??

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-06-06 16:56

Jeg slynger ikke noger ud om ikke at bruge passiv køling til GF6600 GT.
Zalman som lave nogle rigtigt gode kølere skriver at man skal ha blæserkøling på kort som er hurtigere end radeon 9600.

Alle nyere og hurtigere kort bliver så varme at passiv køling ikke kan køle dem ned, og de derfor brænder af.

Der på måske kommet nye passive kølere på markedet som kan køle dem, men sats ikke dine penge på dem.

Vandkøling er rigtig effektivt, men det er bestemt ikke for nybegyndere.
Vandkøling er heller ikke lydløst.
Det kræver jo en pumpe, og den brummer.

Du bør købe en Zalman VF-700 cu.
Den køler rigtigt godt og den kan du ikke høre.
Jeg har den på mit asus X800XL 256, som er 30% hurtigere end et GF6600 GT.
Havde den også på mit winfast GF6600 GT

Den køler bedre end den køler som medfølger kortet, selv i silent mode (5 volt)

Du kan kun måle temp på dit kort hvis den har en føler, og har den det, så følger der oftest et program med til at måle den med.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-06-06 17:00

Fik vidst ikke lige læst den igennem for stave/trykfejl... :D

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 05-06-06 22:07

No prob. Efter at have kigget diverse test på Zalman køleren, er jeg meget tæt på at skifte mening og købe den i stedet. Jeg var bare så f...ing negativ på den blæser der sidder der nu, at jeg ville eliminere muligheden for at den næste køler kom til at støje, men det tror jeg ikke Zalman's kommer til.

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 06-06-06 05:50

Men den Zalman køler, er 18.5 DB ikke lige lovlig meget?? Eller er det bare mig?

Den skulle jo helst ikke larme for meget

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-06-06 21:06

18,5 DB kan du ikke høre, tro mig.

Jeg kan med garanti forsikre dig om at når du har skiftet køleren påå grafikkortet, så finder du en anden lille larm som du så bagefter vil af med, og inden du ser dig om så har du (ligsom mig) skiftet næsten samtlige kølere til:

Zalman CNPS7000B Al-Cu

Zalman ZM-NB47J (husk at sætte en lille blæser på 5volt på, ellers bliver den for varm, jeg brugte min gamle BOX køler fra min AMD64-3500+) de 5 volt får du fra strømfordeleren som følger med VF700

Zalman VF700-Cu

Efter det er din PC næsten helt lydløs.

Pris for ovenstående er ca 500,- men det er alle pengene værd. min PC er langt mere lydløs end min kærestes bærbar!!!