/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Gange med komma ,. :O
Fra : sumaiyya
Vist : 1254 gange
50 point
Dato : 02-06-06 20:15

Jeg skal have terminz prøve snart .

På onsdag .

Jeg kan godt gange ,.

Men kan ikk Gange med komma .

ALtså hvis der står komma imellem et tal ..

Sådan ,.

2,5 gange med 4,6

eller 2 gange med 4,6 ..

HJÆÆLP !! .

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-06 20:19

Du skal bare i første omgamg se helt væk fra kommaerne og regne stykket ud som om der ikke er nogen komma.

Kommaerne sætter du til sidst, og husk så, at når der er komma i begge tallene du ganger, skal der være 2 tal efter kommaet i facit.

altså:

2,5 x 4,6 = 11,50

eller 11,7 x 14,9 = 174,33

Hvis kun komma i et af dem f.eks

7 x 15,4 skal der kun være et tal efter kommaet i facit = 107,8

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-06 20:21

Og et eksempel mere

11,43 x 3,67 =41,9481

Altså her er der to tal efter hvert komma, og derfor skal de være 4 tal efter kommaet i facit.

mvh dova

Kommentar
Fra : sumaiyya

Dato : 02-06-06 20:26

..

Hmm .

Jeg forstår ikk RiiqtiiQT ! .

Skal jeg regne stykket ud og ignorerer kommaerne .?

Også lægge kommaerne ind bagefter .?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-06-06 20:30

lige præcis

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-06 20:31

Ja, nemlig.

du ganger bare

25 x 46 = 1150

Og så havde du kommaerne, altså 2,5 og 4,6 og der er 2 tal efter kommaerne, og derfor skal der være 2 tal efter kommaet i facit = 11,50

mvh dova

Kommentar
Fra : sumaiyya

Dato : 02-06-06 20:36

NååååRH ! ,.

oKaaaii .

TaaaK ! ,.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 25 point
Dato : 03-06-06 12:46

HOVSA, hovsa, hovsa. Joo, i princippet er det rigtig nok. Men der er altså noget med "nøjagtighed"... Hvis tallene i opgaven er med 2 decimaler efter kommaet, så må resultatet ikke have større nøjagtighed. Så når du ganger to tal, som f.eks.

2,5 gange 4,6 så får du resultatet 11,50 -Men, det skal så rundes af til 11,5

Og 11,43 gange 3,67 bliver 41,9481. Men det skal altså afrundes til 41,95

Slutresultatet må aldrig have flere tal efter kommaet end tallet med det laveste antal cifre efter kommaet.
Så hvis der står 11,43 gange 3,6 så må resultatet kun have ét tal efter kommaet: 41,148 skal så rundes af til 41,1...

Faktisk er det egentlig i visse situationer endnu vildere, -så er det det samlede antal af cifre, der er afgørende for resultatets samlede antal af cifre... --men det tror jeg, vi gemmer til en anden gang, da dette spørgsmål er stillet under "folkeskole"..

Godkendelse af svar
Fra : sumaiyya

Dato : 05-06-06 18:33

Tak for svaret Birgitta.

Men hvordan runder man egentliq ..

Er det bare de 2 næste tal .?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-06 18:44

Fem og derover rundes op, og alt hvad der ligger under rundes ned:

0,26 rundes op til 0,3
1,33456 rundes op til 1,3346..... Men pas på: Hvis du kun skal have to tal efter kommaet i det tilfælde, så må du IKKE først runde op til 1,335 og derefter til 1,34. Du skal med det samme runde tredie tal ned så resultatet bliver 1,33.

Fattet? Ellers spørger du bare igen.

Nåja... Det der med, hvor mange tal der skal være efter kommaet, -det finder du ud af ved at kikke på, hvor mange tal der er efter kommaet i de tal, der er opgivet i regnestykket.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-06 18:44

Og forresten: tak for accepten af mit svar..

Kommentar
Fra : sumaiyya

Dato : 06-06-06 19:27

hehe .. Okaaii ! .
TaaaK ..

Og var så LiiIDt ! ,.