/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Problem med mikrobølgeovn
Fra : klodomir
Vist : 5719 gange
200 point
Dato : 02-06-06 17:17

Inden jeg sender min mikrobølgeovn til en uden tvivl langvarig reparation, vil jeg lige høre, om der er nogen her, der kan sige mig, hvad der er galt med den.

Jeg har en Whirlpool mikrobølgeovn, som er knap et år gammel. Jeg har altid holdt den pænt ren, men pludselig en dag, da en bekendt varmede en sutteflaske i den, begyndte den at lave store gnister.

Jeg tror, at der på en eller anden måde går overgang i magnetronen, for der kommer en ca. 5 cm. lang bue nede i bunden af den dimmer, som jeg har fundet ud af hedder "wave guide cover" på engelsk. Altså den plade i siden, der ligner en papskive.

Alt hvad jeg kan finde på nettet siger, at den slags sker, når der er metal eller madrester i ovnen, men det er der altså ikke. Derudover er det mystisk, at ovnen virker fint ved de fleste ting, og at gnisterne kun kommer ved uoverdækkede madvarer eller meget tørre ting.

Varmer jeg f.eks. boller i karry (færdigret), hvor der ligger ris uden sovs i den ene side, slår det gnister, men stiller jeg en lille lukket beholder med lidt vand ovenpå retten, virker ovnen fint.

I undrer jer nok over, hvorfor jeg ikke bare har sendt den til reparation, men jeg er lige nu meget afhængig af at kunne lave babymad i den, og jeg har dårlige erfaringer med, hvor længe reparationer af el-apparater tager, så jeg har et spinkelt håb om, at der er et eller andet genialt, jeg ikke har tænkt på.

(Ikke at jeg agter at reparere den selv, bare et skud i tågen)

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 02-06-06 19:50

heh! lyder mærkeligt.... kommer de hvis du kører den tom? (ikke for lang tid, det kan den heller ikke tåle)

ellers køb en anden til 200,- mens den dyre? er til rep

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 03-06-06 01:18

Ja, en ny koster næsten ingenting...man kan altså stadig varme sutteflasker i vandbad .

Jeg tror også at det er sundere at gøre det på den måde. <Jeg tror altså ikke de der stråler er så skie gode for os...slet ikke vores babyer...de skal bruges i nødstilfælde.
Det var bare min mening..take it or leave it

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 03-06-06 09:44

mangorossa, jeg går ud fra, at du er science fiction fan, grundet din fascination med dødsstråler? Jeg kan berolige dig med, at jeg ammer mit barn og ikke bruger sutteflasker. Men jo, jeg tilbereder og optør babymad i mikrobølgeovnen. De er jo utålmodige, de små, og jeg har ikke lige en, der kan underholde den lille, mens jeg hiver gulerødder op af jorden, slagter en kylling og knuser det hele i min morter. Hvilke "nødstilfælde" mener du kan retfærdiggøre brugen af mikrobølgeovn?

zomp, jeg tør faktisk ikke køre den tom. Er det ikke en stor mikrobølge-no-no? Men det sker, hvis jeg sætter en lille kop vand in. Dækker jeg vandet til med låg, fungerer den fint.

Jeg har godt set meget billige mikrobølgeovne, men budgettet er desværre alligevel ikke til en sådan "låneovn". Det er heller ikke aktuelt at udskifte den helt, da den kan ting, de billige ikke kan, og derudover er meget lille (jeg har ikke plads til en almindelig). Men tak fordi du prøvede at hjælpe!

Jeg må nok gå den tunge gang til reparatøren... forhåbentlig tager det ikke flere måneder.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 03-06-06 11:41

naahh...dødsstråler og nej jeg er ikke SF- fan...
Jeg mener bare at så længe vores børn er så små, vil jeg selv gerne putte ting i munden på dem som er så fri for kunstige ting så muligt..også bestrålet mad...
Men som jeg skrev: take it or leave it!

Accepteret svar
Fra : zomp

Modtaget 200 point
Dato : 03-06-06 14:11

1. det er bare radiobølger, de er 100% væk det sekund du slukker ovnen (til mangorossa)

2. der sker ikke noget ved at køre den kort tid tom (problemet ved længere tid er varmeoverskud der i sidste ende ødelægger ovnen, som også sker hvis du kører den meget lang tid med små mængder mad/sokker/andet der skal varmes)

3. køb en "låner" i dba for 50,- og sælg den til 100,- bagefter, det kan da ikke smadre noget budget!!

4. de gnister du oplever er 110% ufarlige så længe resten af ovnen er intakt!

mvh

Godkendelse af svar
Fra : klodomir

Dato : 03-06-06 23:13

Tak for svaret zomp.

Jeg har sendt den til reparation i dag. De siger 3 uger max, så jeg håber, at det passer. God idë med dba, det vil jeg forsøge, hvis det trækker ud.

Og så lige for god ordens skyld (vedrørende førnævnte "dødsstråler" - okay, jeg jokede lidt der):

Citat
Fødevaredirektoratet har ikke konstateret skadelige virkninger på levnedsmidler tilberedt i mikrobølgeovn.

Bebsebarnet får næsten 100% økologisk mad efter alle kunstens regler, men mikrobølger er jeg altså ikke bekymret over.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-06-06 20:58

Oki, det er dejligt at få at vide...så vil jeg da med god samvittighed bruge min microovn