/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat kan ikke li min kærest
Fra : BaileyPige
Vist : 2438 gange
40 point
Dato : 01-06-06 22:51

min kat kan ikke li min kæreste, han har aldrig gjort ham noget, men næsten lige fra vi fik vores kat (da han var 3 måneder og han er 1 år nu) har den ikke kunne lide min kæreste ( han har aldrig haft oplevet noget ubehageligt med mænd) da ha er en siameser blanding er han meget reserveret og kan ikke så godt lide fremmede mennesker, men da min kæreste er sammen med ham dagligt synes jeg det er mærkeligt at han ikke kan lide ham.
det skal siges at han sagtens kan lege ved siden af min kæreste og nogle gange ligger han og sover ved min kærestes fødder når han sidder ved computeren, men det at han hvæser af ham når han kommer gående bliver værre og værre.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre det bliver værre og værre, han hvæser når bar min kæreste kommer gående, nogle dage er værre end andre, og somme tider kan han sagtens give ham godbidder og lig nusse ham lidt men ikke meget, jeg forstår det virkelig ikke og er dybt ulykkelig da jeg elsker min kat over alt på jorden, min kæreste er også ked af at katten ikke kan lide ham, men da min kat er så reserveret og utryg ved fremmede mennesker, vil det være synd at give ham væk til nogle andre, for jeg tror ikke han vil kunne vænne sig til et nyt sted og nye mennesker, men hvis jeg ikk snart finder ud af hvad der gør at han ikk kan lide ham ser jeg næsten ikk nogen anden mulighed :( og det ville jeg være meget ked af.

jeg håber virkelig i kan give mig nogle gode råd, synes snart jeg har prøvet alt og jeg vil for alt i verden ikke af med min lille dreng.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-06-06 23:13

Smid kæresten ud, så er problemet løst...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-06-06 23:22

Uden at være dyre psykolog,

Det første jeg bed mærke i i dit indlæg er at du skriver: "min kat kan ikke li min kæreste", du skriver ikke "vores kat kan ikke li min kæreste", dvs katten er din, ikke jeres? Havde du katten inden kæresten?

Selv katte kan være jaloux, katten synes måske at du bruger for meget tid på kæresten og for lidt på den?

Der er nok ikke nogen let løsning, andet end at beslutte hvem der skal bestemme i huset, katten eller dig og kæresten. Hvis I beslutter jer for at det er jer og ikke katten der bestemmer er der ikke andet for end at opdrage på den, og fortælle den at det er jer der bestemmer og at det ikke er ok at den hvæser af folk.

Held og lykke med projektet, jeg er sikker på at det nok skal lykkes.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-06-06 23:26

Hmm... Nej - ud med kæresten! Katten var der først...

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 01-06-06 23:27

Din kat kan ikke lid din kæreste,og din kæreste kan ikke ikke lide katten,så nem er det

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-06-06 23:27

Dette er ikke pent tænkt af mig, men det slog mig alligevel da jeg læste dit indlæg, - hvad gør din kæreste ved katten når du ikke er hjemme?
Ellers vil jeg mene det eneste for jer er at acceptere katten som den er, også i forhold til din kæreste. At give den til andre, gør ikke situationen bedre for katten, og andre mennesker vil vel neppe være interesseret i sådan en sky kat.
Du skriver:
Citat
jeg vil for alt i verden ikke af med min lille dreng.
, ja, så er sagen vel afgjort? Behold den! Din kat er åbenbart en "énmandskat" og er muligvis jalou på din partner.
MVH Akle

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 01-06-06 23:34

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-06-06 23:35

>flash 77<
Nej, ud med katten behold kæresten!
Jeg tror såmen kæresten var der først! (Nærlæs; ... lige siden vi fik katten...).

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 01-06-06 23:38

Min kat elsker min steen,det er lige før at Jeg blir

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-06-06 23:44

kissan, dét skal du bare være stolt og glad over, for det beviser i to har lige god smag!
MVH Akle

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-06-06 23:52

Hej Bailypige.

De aller fleste dyr kan 'købes' med mad. Hvis JERES kat er glad for f.eks. rejer, så prøv at gøre det til en rutine at din kæreste hver aften, går i køkkenet, åbner køleskabet, tager en skål med rejer ud, tager en desserttallerken frem, kommer 4-5 rejer på tallerkenen og sætter den ned på gulvet mens han kalder på missen og taler 'blødt' med den.
Jeg er næsten sikker på at når I når til tredie - fjerde aften, så kommer missen luntende allerede når din kæreste åbner køleskabet. Lad den ikke få for mange rejer ad gangen, den skal bevare iveren for at få mere

Rejerne kan godt holde sig i køleskabet nogle dage.

Ellers må jeg nok sige at min første tanke var den forbudte tanke som akle beskriver ovenover, da kattens reaktion jo indikerer at der er et eller andet ved din kæreste som den forbinder med noget ubehageligt. Men du er vel helt sikker på at din kæreste gerne vil være venner med katten

Men rejesnyderiet, det tror jeg ikke den kan stå for

Held og lykke med det.
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 01-06-06 23:53

det har min kat heller ikke kunnet og er stadig lidt reserveret overfor ham..men hun kan sku ikke li nogen..
jeg har haft hende fra hun var 8 uger og der var vi alene hende og jeg...efter en tid kom der jo også venner på besøg, men dem ville hun ikke....hun er nu 2½ år....og kan sku stadig ikke li de andre..
min kæreste har nu været i vores liv i 7 mdr og hun er til stadighed jaloux....men tigger alligevel hos ham efter skinke om morgenen når hun ikke får hos mig eller om aftene ved bordet når der ikke hentes noget hos mig...så bytter hun plads.....og håber på godbidder hun alligevel ikke gider æde...
hun gnider sig op ad hans bukseben, men hvæser også af ham...holder øjemed hvad han laver og om han stadig ligger på hendes plads efter han er taget hjem til sig selv...
er dog begyndt at komme op til oos om morgenen og vil kæle... også af ham....
når han tar hende og lukker hende ude i køkkenet hvis vi skal hygge og uden hun kigger på, så blir hun meget fornærmet på ham og laver bevidst larm om natten, hvad hun ellers ikke gør normalt....
min gamle kat kunne heller ikke li alle og enhver der dukkede op i mit hjem, men var dog vant til fler personer kom rendende, da min søn dengang boede hjemme og havde sine venner på besøg ret ofte...
men daværende veninde var de 3 mdr om at acceptere.....
min lille prinsesse er vild med en af veninderne men hader andre....har dog efter meget lang tid accepteret at min kæreste har sin gang her og må altså finde sig i hans anderledes særheder end mine....hun er og blir mærkelig og det kan vi nu engang ikke lave om på..
så der er nok ikke andet at gøre end at vente på at kattenengang finder id af det, hvis den nogensinde gør det..
jeg lader min fodre af min kæreste, når han er her...mad er vejen til ethvert dyrs hjerte.....det hjælper lidt på tilliden.....men lave om på missers temperament...det er og blir sku' nok en umulighed...
held og lykke med begge dine dejlige venner.......og god sommer....
miss.j. miauuuuuuuuuu

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 01-06-06 23:55

til dig

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 01-06-06 23:59

I lige måde

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-06-06 01:13

Hvis du er helt sikker på, at din kæreste ikke gør katten noget, er bestikkelse en god idé som før beskrevet. Du kan også lade ham om at fodre katten, hver gang han er der. Specielt hvis det er noget katten synes er rigtig lækkert, vil hun hurtigere kunne acceptere ham. I kan også købe noget "Felifriend" og give din kæreste noget på hænderne. Du kan læse om det her:
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=443/sprog=1/item=yes/

Evt. også noget "Feliway" til at sætte i stikkontakten, så det afgiver duft. Feliway efterligner de specielle feromoner, som katten selv bruger for at afmærke sit territorium.
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=420/sprog=1/item=yes/
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-06 01:40

siameserblanding - jamen så er der vist ikke meget mere at sige end at den kat er og bliver en enmands/kvinde kat - jeg har levet med en siameser i nu 16 år - reserveret over for alle undtagen mig.

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 02-06-06 07:37

100000 tak for jeres gode råd dem er jeg rigtig glad for og vil straks prøve dem af.

som svar på nogle af spørgsmålene: så har min kæreste aldrig gjort vores kat noget og det er jeg 100% sikker på hehe han er meget ked af at han ikke kan lide ham, men som sagt tidligere er han en énmandskst altså min kat, og ja jeg tror måske også det er jalousi, synes bare det er mærkeligt når han fra starten har levet sammen med både mig og min kæreste.
og jeg vil hverken af med min kat eller min kæreste de betyder begge meget for mig
jeg bruger meget tid på at lege med min kat for han er er en rigtig lille krudtbanan hehe

men noget af det i skrev satte mine tanker igang og når jeg tænker over det er han mest sur på min kæreste når jeg kommer (jeg siger næsten altid hej til bailey "katten" som den første) hjem og og det var rigtig slemt i går aftes og fælte bar an nu var det altså på tide at få noget hjælp.

men igen tusind tak fordi i prøver at hjælpe mig det er jeg rigtig glad for

MVH BaileyPigen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-06-06 07:39

Hér er et link til en berømt meget anderkendt katteterapeut og linket skulle gerne føre til oplysninger om netop dette adfærdsproblem.
http://www.thecattherapist.com/behavior_problems/aggressive_cat.htm
Jeg fandt også noget i hendes bog "Kattens sprog". At katte reagere på anspændthed og stress hos deres menneskermed undvigelse eller fjendtlig/aggressiv adfærd. For at udstråle ro og possitivitet hjæper det at tænke positivt, selvklart.
Jeg håber meget at du vil arbejde videre indtil du/I får et resultat, da jeg tror det er rimeligt nemt med den rette knowhow, tålmodighed og kærlighed. At afskaffe siog katten hjælper nok ingen, I bliver kede af det og kattens problemer vil ligeledes forøges. Så kom i gennem det. Alternativt findes der danske terapeuter der kan komme til jeres hjem. I kan også lave en telefonkonsultation med Carol Wilbourn.

Held og lykke til
Dig Kat og Kæreste

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 40 point
Dato : 02-06-06 07:49

Jeg fik på et tidspunkt en gammel kat der var meget sky og blev aggressiv når man/alle nærmede sig.
Jeg var forberedt på at gøre en stor indsats og en af tingene var at lege forsigtigt med den i korte perioder 5min. ad gangen mange gange. Foruden godbider og alt hvad der kunne findes på for at skabe tillid og lære hinanden at kande.
Jeg læste at hvis det havde været en kat der modsat var meget voldsom og aggressiv, kunne den komme af med den oversklydende energi ved at blive leget med mindst 15 min ad gangen, Små perioder under 15.min. ville bare køre ham op i energi og ikke give mulighed for at falde ned igen, derfor de lange perioder til de voldsomme katte. Catnip er også godt.

Godkendelse af svar
Fra : BaileyPige

Dato : 02-06-06 07:55

Tak for svaret mulberry. jeg bruger selv catnip og det virker rigtig godt han bliver mere afslappet og rigtig legesyg

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-06-06 07:55

Uh, jeg føler mig heldig idag.
Dette er måske endnu mere præcist :
http://www.thecattherapist.com/behavior_problems/single_cat.htm