/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kastration
Fra : nullerbullerpige
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 01-06-06 12:12

Hej!
Hvornår må man tidligst få en kat kastreret?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-06 12:18
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-06 12:20

Jeg syntes ikke jeg umiddelbart kan se hvor gammel den skal være??

http://www.netdyredoktor.dk/sw15305.asp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-06-06 12:20

hvor filan blev resten af ?????

nå men ville have skrevet at du skal lægge mærke til at det er det der anbefales - man kan faktisk godt kastrere før det - meeeeeeeen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-06 12:25

Ja ca ½ år, minkat blev sterriliseret som 7 mdr gammel.... Det var hvad min dyrlæde anbefalede.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-06 12:28

Det er der stor forskel på.
Nogen får kastreret 12 uger gamle killinger, nogen dyrlæger vil ikke på så små killinger.
Nogen har en vægtgrænse der siger at katten skal veje 2 kg o.s.v.

Og de fleste anbefaler når katten bliver kønsmoden, altså ca fra den er ½ år og fremefter.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-06-06 12:32

Vores katte er altid blevet neutraliseret når de har været 7 måneder gamle, dette efter dyrlægens anbefaling.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-06-06 12:37

Her bliver de neutraliseret når de er ca. 12/13 uger gamle. Vi har netop været igennem turen og så kunne hvor hurtigt killingerne var "oven på igen" efter narkosen,(vi snakker inden for 1 time) samt selve helling processen forløb fuldstændigt uden problemer. Hvor vi havde friske killingerne senere på dagen, ville en "voksen" kat stadig havde ligget brak helt til dagen efter.!! (læs:sundere)

Vi anbefaler herfra, at finde en dyrlæge der har kendskab til det at neutraliserer tidlig, da det kræver noget erfaring, som andre også er inde på.
Men i USA feks. har man gjort det(tidlig neutralisering) i de sidste 30 år. Så noget nyt fænomen er det ikke, andet end i DK. (Det kunne se ud som om den danske dyrlægestand hænger lidt i evolutions-bremsen.)

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 01-06-06 12:39

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-06-06 12:56

Interessant læsning fra Susan Little:
http://www.katteinfo.dk/tidlig_neu.htm

Kommentar
Fra : miritdk