/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Aurora Larsens aner
Fra : CirkelineRap
Vist : 1231 gange
160 point
Dato : 31-05-06 20:41

Jeg har før fået hjælp til at finde min morfars aner. Nu kunne jeg tænke mig at" bygge ud " med min mormors aner.. Jeg har dåbsattest m. flg. opls. Født 24.11.1886, døbt 06.02.1887 i SCT.Matthæus kirke (København)blev døbt Aurora Vilhelma Johanne Larsen.Hun døde 10.08.1971.
Oldefars navn; Fritz Peder Larsen, oldemor; Frederikke Vilhelmine (pigenavn er svært at læse)
Jeg har fundet de samme opls.i kirkebøger,har også søgt under folketællinger, samt på mormonernes database,dog uden held.
Jeg ville blive glad hvis nogen kan hjælpe mig, evt. med nogle ideer hvor jeg kan lede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-06 23:53

Hed din oldemor Svingelbjerg? eller blot Jensen??
"
SVINGELBERG, Frederikke Vilhelmine    Birth Date:   5 Feb 1860
   Christening Date:   15 Jul 1860   Recorded in:   Kobenhavn,       Father:   Jens Christian SVINGELBERG
   Mother:   Marie Sophie ULSTED

JENSEN, Frederikke Vilhelmine Josephine   Birth Date:   21 Oct 1866
   Christening Date:   7 Apr 1867   Recorded in:   Kongens Lyngby, Kobenhavn,
   Father:   Georg Nicolai MATZES
   Mother:   Line MOLLER
"
Aurora er for ung til at jeg kan finde hende, Svend

Kommentar
Fra : CirkelineRap

Dato : 01-06-06 17:33

Hej Svend
Jeg ved ikke hvad min oldemors pigenavn var.Det er ret utydeligt på min mormors dåbsattest. Hvor har du fundet omtalte "dame" ,altså hende der hed Svingelberg?
Hvorfor er Aurora (altså min mormor ) for "ung" hun er dog født i 1886 ? min morfar fra 1881 ;ja, det gik jo som smurt!!

Hilsen CirkelineRap
Lis Petersen (Lykkes nabo)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-06-06 19:10

Er det dig Lis?

Jeg kan godt høre du ikke Alsinger men Østdansker...
(men vel ikke Muslim, selv om du gemmer dig bag slørede "pseudo navne")

Svingelbjerg damen fandt jeg i et uddrag af Family Search jeg har på CD,
men du kan sikkert også finde hende i Family Search på nettet??
Uddraget omfatter de fleste af mormonernes data fundet i Danmark frem til ca 1880,
og en stor fordel: Personerne er opdelt i Amter...

Hvad du ikke ved: min familie stammer fra Svingelbjerg,
en lille landsby i Himmerland vest for Aalestrup.

Måske er vi i familie??? Svend

Kommentar
Fra : CirkelineRap

Dato : 01-06-06 20:12

Ja, det er såmænd bare "Lille mig " der gemmer mig, Næ-næ jeg er såmænd ikke muslim ha-ha!!!!
Cirkeline er min nye lille kat.Hvordan kan du høre/læse at jeg ikke er her fra Als, men er fra østdanmark???? Nå, spøg tilside!!!!
Jeg har søgt på Family Search, men det gav ikke "pote" måske et forkert sted?
Min morfar og alle forfædrerne kan jeg jo godt finde der, mærkeligt ikke?
Ja, hvem ved måske er i familie laaangt ude!!!
Hilsen Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-06 20:23

Jo Lis, du kan finde Frederikke på nettet via Family Search:
"
FREDERIKKE VILHELMINE SVINGELBERG
   Christening:    15 JUL 1860    Vor Frelsers Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn,
   Father:    JENS CHRISTIAN SVINGELBERG
   Mother:    MARIE SOPHIE ULSTED
"
Fundet her:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Husk at skrive Svingelberg, ikke bjerg, og vælg Danmark
og du får 37 svar... herunder din oldemor? min grand tante??
God Pinse Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-06-06 20:50

Og ser du i folketællingerne for København efter Svingelberg:
"
kbhv, København (Staden), Øster Kvarter, København Øster Kvarter, , Holmensgade No. 113, 1. bagsal, , FT-1845
Andreas Nielsen Svingelberg, 33 , Gift, , Skrædersvend, Hobroe
Caroline Lassen, 42 , Gift, , Hans Kone, København
Jens Christian Svingelberg, 11 , Ugift, , Deres Børn, København
Constantinus Svingelberg, 5 , Ugift, , Deres Børn, København
Anne Cathrine Jørgensen, 50 , Ugift, , Ved haandarbeide, København

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Store Kongensgade, , Store Kongensgade 32, stuen, 192, FT-1850
Hendrik Peter Emanuel Smith, 33 , Ugift, , kobbersmedemester, København
Josephine Frederikke Elisabet Lausen, 21 , Ugift, , gift med nr. 970, København
Agnes Josephine Henriette Smith, 2 , Ugift, , datter af nr. 969 og 970, København
Jens Christian Svingelberg, 17 , Ugift, , læredreng hos nr. 969, København
"
Er din oldemor Frederikke' s far Jens Christian Svingelberg,
er hans far Andreas Nielsen Svingelbjerg fra Hobro.
Netop den egn i Himmerland hvorfra mine forfædre kommer...

Jeg vil herefter ønske at min "nye kusine" Lis fra Nordals må have en god Pinse
hilsen "fætter" Svend

Kommentar
Fra : CirkelineRap

Dato : 04-06-06 18:38

Hej Svend

Også en god pinse til jer herfra Nordals. Næ, jeg tror ikke at vi er "fætter og "kusine", for min oldemor hed ikke,Svingelberg. Hendes efternavn begynder med L, derefter kan jeg ikke læse de næste bogstaver,det er lidt sjusket skrevet.
Jeg har søgt på den adresse som du skrev til mig, igen uden held,jeg har også søgt på min oldefars navn han hed, Fritz Peder Larsen, om ham ved jeg, at han døde da min mormor (Aurora) var ca. 7 år.
Derimod blev min oldemor (Frederikke) gammel, men hvornår hun døde ved jeg ikke.
Svend ved du hvorfor" Maskinen" skriver at navnene ikke matcher, når jeg har oplysningerne fra min mormors dåbsattest, jeg har tjekket med kirkebogen, der hvor hun blev døbt, der står det samme,som på attesten, der kunne måske være skrevet forkert!!

Hilsen fra CirkelineRap/lis

Hilsen fra CirkelineRap / lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-06 20:12

Men Lis...
Lidt besønderligt at Frederikke Vilhelmine Svingelbjergs far Jens Christian Svingelbjerg i 1850 er i lære hos Kobbersmeden H P E Smith med hustru Josephine Frederikke Elisabet Lausen. Frederikke hed vel ikke Lausen?
Eller Lassen?? Det hed Jens Christian Svingelbjerg mor, og hendes mand fra Hobro er måske for ung til at være hendes far??

Hvis der stod Larsen havde du nok kunnet gætte dette meget almindelige sen navn med L?
Er det mon Lausen??
Eller mon Lassen???
Og vi er stadig i famile Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-06 20:54

Prøv at søge på Frederikke Wilhelmine med dobbelt W og du finder hende her:
"
LASSEN, Frederikke Wilhelmine      Birth Date:   2 Dec 1855
   Christening Date:   2 Dec 1855   Recorded in:   Kobenhavn,    Father:   Emil Evald LASSEN
   Mother:   Caroline Emilie CLAUSEN
"
Står der ikke Lassen? Så nok din oldemor??
Og du er alligevel ikke min kusine, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-06 22:30

Når vi ikke finder Fritz Peder Larsen i København; kan han stamme fra Roskilde?
"
FRITZ PEDER LARSEN
Christening:    19 AUG 1853    Domsogn, Roskilde, Kobenhavn, Denmark

Parents:
   Father:    PEDER LARSEN
   Mother:    ANE MARIE FREDERIKSEN
"
Svend

Kommentar
Fra : CirkelineRap

Dato : 05-06-06 15:36

Hej Svend

Fritz Peder Larsen, som du har fundet der er født i Roskilde, kan måske godt være et "lille" spor,hans alder kunne også være ok.Men,hvordan kan jeg vide om det er min oldefar, uden at kunne tjekke med hvem han er gift med osv.

Jeg har forsøgt, igen uden held, at søge på folketællinger, og på Mormonernes side, hvor jeg har prøvet med Larsen, Lassen,Laursen og som du skrev Vilhelmine med W istedet for enkelt V.

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-06 16:18

Ja Lis,
du skal finde ægteskabet mellem Fritz Peder og Frederikke Wilhelmine for at være sikker...
det er for nyt til at være i mit uddrag af FS (Family Search).

Er han født i 1853 og hun i 1855 er de jo nok gift omkring 1880?
Hvis du ved hvornår de er gift, kan du måske finde dem på akvalie online? Kender du det???

Havde Aurora ikke søskende? helst ældre som måske findes på nettet??
Ligner hendes mors utydelige efternavn Lassen???

Fortsat God Pinse, Svend

Kommentar
Fra : CirkelineRap

Dato : 05-06-06 23:30

Hej igen Svend
Nej jeg kender ikke akvalie online,jeg er jo så "ny" som man næsten kan være" udi slægsforskningens" muligheder. Derfor spørger jeg måske "som syv tosser"!!!

Aurora (min mormor) havde en ca. 7-8 år ældre søster der hed, Ludovica, hvad mener du om et navn??? hvilke andre fornavne hun havde ved jeg ikke.
Det er svært at se hvad der står,det begynder med La, ell.Læ, ell. Lü, derpå kan der stå enten et r ell. et s,også igen et r, ell. et s, hvor der er slået en streg ned over.

Hav en god dag imorgen, Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-06 09:45

Nu er jeg forvirret...
Det var da din mormor der havde en storesøster Ludovica?
"
LARSEN, Ludovica Andrea Theodora      Birth Date:   6 Mar 1843
   Christening Date:   16 Jul 1843   Recorded in:   Kobenhavn,       Father:   Christian LARSEN
   Mother:   Ellen Sophie LARSEN
"
Hende her er jo ældre end dine oldeforældre, men ikke mange hedder Ludovica...
Og også Larsen; mon Auroras søster er beslægtet med og opkaldt efter hernde?

Et muligt spor, Svend; nu på 4 dages uge og fri i dag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-06 10:12

Ludovica var mere udbredt en jeg troede...
Her er et par lidt for gamle:
"
LUDOVICA VILHELMINE LASSEN
Christening: 05 MAY 1861 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Father: LUDVIG THEODOR LASSEN Family
Mother: THORA CAMILLA OLIVIA BUSCH

LUDOVICA CHRISTINE LARSEN Birth: 04 AUG 1869
Christening: 07 NOV 1869 Sankt Knud, Odense, Odense, Denmark :
Father: NIELS PEDERSEN LARSEN Family
Mother: KIRSTINE MARIE NIELSEN
"
En Ludovica født 1872 Gift Petersen boede på Amager i 1921,
kan det være storesøsteren? Har du hørt noget om Amager familien??

kbhv, Sokkelund, Store Magleby, Store Magleby, 104, , 39, FT-1921
Frederik M Petersen, 25/5 1873, Gift, Husfader, Købmand, Kirkeværløse
Ludovica F Petersen, 23/3 1872, Gift, Husmoder, , København
Børge C Petersen, 21/5 1905, Ugift, Barn, Købmandslærling, St. Magleby
Johanne M Lange, 6/1 1848, Enke, Svigermoder, , København
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : CirkelineRap

Dato : 06-06-06 14:34

Hej igen Svend

Tak for din søgning, men alle de Ludovicaer, du har fundet er for gamle. Min mormors søster er født i 1877, jeg har fundet et gammelt foto af hende fra 1957, fra hendes 80-års fødselsdag.
Men vi kommer jo desværre ikke det "pokkers" efternavn tættere på.
Jeg har tænkt på om det kunne være en god ide, at prøve at søge via arkivet i Åbenrå???? har de mon flere opls. end man kan få via "nettet". Har du prøvet det.da du ledte efter dine aner?????
Jeg undrer mig over at,jeg heller ikke kan finde min oldefar, altså Fritz Peder Larsen.
Fam. må have boet på Vesterbro i KBH.da min mormor blev døbt (1887)der ligger Sankt Matthæus kirke, Sokkelund Herred Kbh. Amt.
Kan disse opls. hjælpe mig nærmere?????

Dejligt at være på 4-dages uge, særligt når vejret er som idag, jeg har "fri" a l l e ugens dage!!!!!

Mange hilsner Lis og god dag

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-06-06 15:16

Jeg tror ikke de i Åbenrå har hovedstaden stående, måske på microfilm?

Lettere er at prøve her: http://www.arkivalieronline.dk/

Du skal tilmelde dig, men det koster ikke noget, og der går nok et par dage...
Svend

Kommentar
Fra : CirkelineRap

Dato : 06-06-06 15:27

Hej-hej

Er tilmeldt til arkivalieronline. dk,
Hvor jeg netop lige har siddet og søgt, uden at finde noget, jeg kunne bruge.

Nu vil jeg "gå" mig en tur med støvsugeren, kan hvist lige nå det inden "overkomandoen" kommer hjem ha-ha.

lis

Accepteret svar
Fra : steenvin

Modtaget 160 point
Dato : 13-12-06 11:15

Hej Lis

Jeg ved ikke om du har fundet det du søgte, men spørgsmålet er jo stadig åbent. Så jeg har siddet og rodet lidt i kirkebøgerne, her er hvad jeg har fundet.

Sct. Matthæus kirkebog

født den 24. november 1886
døbt den 6. februar 1887 i kirken
Aurora Vilhelma Johanne Larsen

Murer Fritz Peder Larsen og hustru Frederikke Vilhelmine født Larsen, Matthæusgade 23,1.

Faddere Tømrer J.P. Larsen Oehenschlagersgade 31, jmf. Thora Larsen Matthæusgade 23og forældrene. (tyder på familie til Fritz)
NB! viede i Vor Frue Kirke 31. december 1876.

Vor Frue kirkebog viede 31. december 1876

Larsen, Fritz Peder ungkarl 23 1/4 år gl, murer, Blågårdsgade 6 og
jfr. Frederikkke Vilhelmine Lassen, 21 år gl. Vestergade 12

Forlovere: Tømrer J.P. Larsen, Gartnergade 6 og ??? Carl Nielsen, Studiestræde 3

Håber du kan bruge oplysningerne til din videre søgen. Pudsigt min oldemor hed også Aurora og hendes søster Ludovica - men Sørensen.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : CirkelineRap

Dato : 13-12-06 17:53

Hej Steenvin

Godkendelse af svar
Fra : CirkelineRap

Dato : 13-12-06 18:08

Hej Steenvin

Mange tak for din søgen, der har hjulpet mig meget, idet jeg "fuldstændig var gået i sort" kunne ikke komme videre. Jeg kunne ikke ud fra min mormors dåbsattest læse hvad hun hed som pigenavn.Jeg syntes også det stod udtydeligt i kirkebogen, godt du kunne tyde det.

Hvordan har du kunne finde opls. vedr. vielsen ??

Ja, det er da pudsigt at der både er en Aurora og en Ludovica i din slægt, gad vide hvor alnindelige disse navne var dengang.

Med venlig hilsen CirkelineRap / Lis