/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Indtørret pudsemiddel
Fra : vaxen
Vist : 1834 gange
200 point
Dato : 31-05-06 10:15

Jeg har et problem - jeg skal, som nogen ved, giftes på fredag, og i går hentede vi vores ringe hos guldsmeden. Ringene er sådan nogle fine små elefanter med en masse krummelurer. Problemet er, at inden i de krummelurer, gemmer der sig indtørret pudsemiddel, som jeg ikke kan få ud.
Jeg vil rasende gerne have at de ringe er perfekte på fredag - er der nogen, der har et godt råd?

Ringene er af sølv.

Guldsmeden har lukket indtil på mandag, så ham kan jeg desværre ikke få fat i....

Bring mig hjem fra Herrens mark .....

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-06 10:18

Hej Vaxen... prøv at se dette link

http://www.vindmedlotus.dk/guld_soelvtoej/cat152.html håber det kan hjælpe dig hjem fra marken

Stort tillykke med brylluppet på fredag

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 10:29

Taaark, Nordsted

Desværre umiddelbart ingen mirakelkure hos Lotus ... Æv bæv...

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-05-06 10:31

æuw - det problem kender jeg med en enkelt ring - jeg lægger blot ringen i godt varmt vand - og bruger en gl tandbørste hvis det er for meget

held og lykke med fredagen og tillykke hvis vi ikke ser noget til dig inden

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 10:45

Hmmm... Ringene har ligget i vand hele natten - og de er blevet skrubbet med en tandbørste, jeg har forsøgt at fjerne pudsemidlet mekanisk med en tandstikker, de har ligget i citron - der er tilsyneladende intet, der kan opløse det møg.

Øøøøøv

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-06 10:47

Jeg ville prøve, som i det ene link, at komme salt i vandet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 10:52

Nordsted, det er et godt tip til at fjerne oxydering af sølv. Det virker ved at små ioner på sølvets overflade transporteres til det staniol, der også skal være i karret med vand.

Desværre virker det ikke på andet end oxyderingen.... Og derfor heller ikke på pudsemiddel.

Jeg skal finde noget, som kan opløse det det skidthas...

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-06 10:58

Hvis du kommer mere pudsemiddel ovenpå, mon det så ikke kan opløse det der sidder på i forvejen??

Ellers ville jeg så spørge en anden guld/sølvsmed

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 31-05-06 11:05

Prøv noget meget varmt vand med bagepulver i - luk tæt med staniol om ringene

og samt held & lykke

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 31-05-06 11:06

Plan B : ovenstående, men udskift bagepulver med natron

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 11:21

Jeg har lige snakket med 3 forskellige guldsmede, der anbefaler lidt forskelligt.

Hvad de alle har til fælles er, at de i sidste ende, synes, at jeg skal komme til dem og få det fjernet

Jeg sidder lige nu og prøver med sprit i forskellige former - meget pudsemiddel er lavet på glycerol, så måske, det kan lykkes...

Ellers videre til bagepulver og natron

Jeg takker for .......

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-05-06 11:29

i noget pudsemiddel er der kalk - det kan vel så fjernes med tynd kalkopløser ??? (det må de noget så hjælpsomme guldsmede da vide noget om.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 31-05-06 11:34

Hvis ikke du har flere dagsrejser til én af ovennævnte, så lad dog dem klare det. Brug tiden til at glæde dig i stedet for

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 12:09

Du har ret Balcanard.....

Ville ellers gerne have, at de bare lige var i orden i et smuttag.... Jeg ved i øvrigt ikke, om guldsmeden kan nå at ordne det på så kort tid..... Jeg kan desværre ikke komme ned til ham i dag, så der er kun i morgen tilbage.....

Hulk....

Vaxen

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 31-05-06 12:27

Fortvivl ikke. Slår plan B ikke til, så er der jo plan C & D. Prøv med noget eddike (ikke noget vand), det var plan C. Du´r det ikke, så ren citronsaft - noget må da kunne fjerne det "snask" uden at lave ulykker

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 31-05-06 12:34

Har lige talt med Bedste. Hun spurgte, om nogen har foreslået kærnemælk. Det kune måske være en mulighed.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 13:32

Så længe man har planer, så længe er der håb

Citronsaft blev afprøvet i aftes - det var ikke specielt virksomt. Jeg formoder, at eddike har nogenlunde samme effekt. (Mon ikke det er syren, der skal have sin virkning - ligesom med Bedstes råd om kærnemælk?)

Jeg har nu forsøgt mig med et par forskellige typer sprit, og jeg har prøvet med tandpasta, der samtidig polerer sølvet lidt.

Lige nu ser det ud som om, det ihvertfald er blevet bedre, men det er muligt, det kan ses, når det tørrer igen. Jeg ser tiden lidt an og fortsætter ud af alfabetet, hvis resultatet ikke er godt nok.

Og så til allersidst må jeg have fat i sådan en polerklud, for det trænger alvorligt til en pudser nu, gør det

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-05-06 18:38

DET kan guldsmeden da ikke være bekendt!!!!!! Har I fået ringene udleveret med rester af pudsemiddel?? Hvor RINGE!!!

Der er jo ingen andre end guldsmeden, der kan sige, hvad det pudsemiddel består af. Og alle forsøg kan bare forværre resultatet..

Hvis det er en slags wienerkalk, der er brugt, så kan resterne MÅSKE fjernes med tandbørste og sprit... og knofedt. --Jeg har selv brugt wienerkalk til mine havemøbler... Det har jeg grumme fortrudt. For kalken og spritten går i en uopløselig forbindelse, som nu ligger som klatter og prikker over hele min terrasse... --Jeg TROR som sagt, at det kan opløses igen med rigelige mængder af sprit og en skrubbe, men det er svært at prøve på fliser udendørs... -Men på et par små ringe skulle det virke...

Men det kan jo være hvadsomhelst at guldsmeden bruger. Der er jo rigtig mange ting, der kan bruges til at pudse sølvtøj med.

Håber for dig, at det lykkes.... Det ville da være synd at skulle udsætte brylluppet...