/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køb af genvex og installering.
Fra : lejski
Vist : 1135 gange
300 point
Dato : 30-05-06 23:12

Jeg er så småt ved at være færdig med mit nye hus.Det er et træhus, jeg har tænkt mig og installere et genvex anlæg.der er gulvvarme i hele huset jeg er tilsluttet fjernvarmen.vil det være en fordel hvis jeg kører genvendingen over det forbrugs vand? eller lader det køre på gulvvarmen?jeg er lidt i tvivl måske er der nogen har prøvet det samme.

mvh.lejski.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-06 08:44

Fordelen ved at genvinde til varmtvand afhænger stærkt af prisen på fjernvarmen. Uden at kende dette kan man ikke komme med nogen beregninger på dette.

Det simpleste og nemmeste, er at lave et simpelt luftskifteanlæg, med en modstrømsveksler. Det er nogenlunde ukritisk, har lang holdbarhed og få vedligeholdelses omkostninger.

Der er bunker af fabrikanter af maskiner, i flæng kan nævnes:

Exhausto, Dantherm, Flexit, Genvex, Nilan, SystemAir. og mange flere af mere eller mindre lødig karakter.

De små Genvex'er ligner noget OK noget, men filtrene er for ringe. Derfor kan en ekstern montering af et lille filterskab fra SystemAir være en bragende god ide. Anlæg lavet af plastik, eller med plasticveksler vil jeg ikke personligt eje.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 31-05-06 18:04

Iøvrigt lidt træls du ikke har fået installeret kanalerne inden du blev færdig. Det er ti gange nemmere (og bedre) at lade kanalerne rende langs spærfoden og så isolere lidt ekstra ovenpå. Hænger du kanalerne op i spærhovedet i stropbånd eller andet, kan du ikke tilnærmelsesvis isolere dem ligeså godt.

Godkendelse af svar
Fra : lejski

Dato : 01-06-06 21:12

Tak for svaret 3773. jeg er i den heldige situation at der ikke er lagt isolering på loftet endnu så det er lige til mange tak for dit svar.3773

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-06-06 11:01

Fint, så er det jo lige til at gå til.

Hvor bygger du henne i landet?