/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
zonealarm kontra sygate
Fra : jeanette18
Vist : 671 gange
50 point
Dato : 30-05-06 22:03

Kort og godt: Hvilken firewall er bedst og hvilke erfaringer har i selv gjort?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-05-06 22:13

sygate bliver ikke opdateret i gratisversion mere - zonealarm ganske glimrende men for nem at omgåes hvis nogen absolut vil ind - sunbelt kerio ganske god gratisversion - zonealarm og kerio er nok de eneste der dur. Kerio smider windows firewall af - det gør zonealarm ikke

Kommentar
Fra : mailname

Dato : 30-05-06 23:13

- men jeg har også lige lært at med Win XP og SP2 installeret skal man ikke benytte zonealarm
der er risiko for at programmerne ikke vil arbejde sammen. F:eks. Har jeg en stationær pc
med WinXP + SP 2, hvor det virker upåklageligt .... indtil videre. - Men jeg har også en bærbar med samme installation hvor zonealarm gik ind og lavede "rav" i det - det var endda ret alvorligt og alligevel skulle jeg lige prøve igen, for jeg forstod det ikke, det gjorde jeg da jeg atter måtte reparerer maskinen og finde en anden firewall.

Tør vist godt påstå det er med livet som indsats, eller nok rettere nerverne som indsats.

Jrg vil da vældig herne høre fra nogle der har anderledes erfaringer, og få at vide hvordan de gjorde, for allerhelst vil jeg benytte zonealarm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-05-06 01:06

Jeg har faktisk læst et sted, at nogen af de der fremstiller/sælger nogen af de der forskellige "anti-en-hel-masse-forskellige-ting" er så tricky, at de selv sørger for at sprede virus, spyware og meget andet, netop for at sælge deres produkter, og på et tidspunkt var jeg ikke langt fra at tro på det.

Jeg har prøvet den der Zonealarm.
En gratis prøveperiode.
Det blev installeret i en ellers problemfri PC, men på et tidspunkt da mange døjede med angreb af det ene og det andet, så man vil jo gerne gardere sig.

Pludselig var der ingen grænser for, hvor mange fæle ting der ville ind i min PC og som Zonealarm var så dygtig at blokere for
Og da prøveperioden var tæt på at udløbe, og man skulle til at betale for at bruge det, kom der en masse advarsler, ja nærmest en timenedtælling til hvornår min computer var helt uden beskyttelse.

Og ganske rigtigt, i samme øjeblik som computeren blev startet op og prøvetiden var udløbet, så tiltede den fuldstændig og måtte formateres og have Windows geninstalleret. Selv om der var andre beskyttelsesforanstaltninger foruden.

Jeg har meget på fornemmelsen, at "Så var man sgu selv ude om det, fordi man ikke ville betale beskyttelsespenge"

mvh dova

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-06 02:21

Jeg bruger sidste nye ZoneAlarm til Windows XP pro service pack 2 det har aldrig givet problemer af nogen art miritdk: ZoneAlarm slukker automatisk for Windows firewall !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-06 02:32

Prøv at læse om test af 7 forskellige firewall her: http://www.pcworld.dk/art/7440?page=2
Det er købe programmer der testes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-06 02:36

Hvis du vælger den gratis udgave af ZoneAlarm, som jeg bruger, kan du hente den her: http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 31-05-06 09:59

Sunbelt Kerio!!!!!! : http://www.sunbelt-software.com/Kerio-Download.cfm

Gratis og hamrene effektiv

ZoneAlarm er en udemærket firewall, men den er så udbredt at selv små 10 årige "for sjov hackere"
kan finde ud af at omgåes den.... det tager ikke mere end 10sec. med google for at finde "opskriften"

Vh fluffy

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-05-06 10:37

fluffyclaus har i mine øjne ret

dog - kerio KAN lave ballade - grunden er vist lidt ud i det blå

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 50 point
Dato : 31-05-06 13:31

Det at Zonealarm er mere kendt af hackere end andre firewalls, er en gammel vandrehistorie, som ikke har noget på sig. ALLE hackere kender sårbarhederne i de mest kendte firewalls. De bliver jo faktisk offentliggjort jænligt, så det er såmænd ikke så svært at finde ud af http://ferruh.mavituna.com/article/?769

Rent faktisk betyder det ikke så meget, da hackere jo ikke angriber den almindelige bruger, ved at gå igennem udefra. Næh, de kan nøjes med at vente pænt på, at man selv kvajer sig, ved at downloade trojanere og skidt møg, som så bare skal sende alle oplysningerne ud af maskinen. De fleste firewalls kan blokere flere af disse "udbrudsforsøg" http://www.firewallleaktester.com/tests.php men langtfra dem alle, da hackerne selvfølgelig tester deres skidt imod de kendte firewalls, inden det bliver sluppet løs på nettet.

Hvad kan man så gøre ? Man kan sørge for, at eens firewall er "stealth", så man ikke kan "ses" udefra, og så sørge for at have en beskyttelse imod malware, i flere "lag". Antivirus, antispyware, antitrojan, osv. En router mener jeg også er en god ide.

Det kan også være en ide, at bruge en firewall som ikke er så kendt og udbredt, som f,eks denne http://www.goldtach.com/ som også findes i en gratis version, iøvrigt med dansk sprogpakke. Jeg tester den i øjeblikket, og indtil videre er jeg positivt overrasket over den.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 31-05-06 13:52

Sammen med den indbyggede firewall i zyxels router (B2000 v2) og zonealarm pro ser det ud til - ud fra jeres kommentarer - at pc`en er godt nok beskyttet. Vi har 3 pc`er i et zyxel netværk hvor routeren i netværket beskytter alle 3 og hver pc`er har zonealarm pro installeret.
Spørgsmålet blev stillet fordi det ikke er sikkert at det er nødvendigt at forny licensens når den tid kommer.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 31-05-06 14:24

ZA PRO er en "application" firewall, som beskytter alle processer på maskinen, og sammen med Outpost, er den en af de bedste af slagsen. Ulempen er en del advarsler, men rent sikkerhedsmæssigt er den fremragende. En lignende "application" beskyttelse kan man dog også få som selvstændige programmer, og bruge dem sammen med en gratis firewall. Der er f,eks disse to:

http://www.novatix.com/cyberhawk/ Beta, men fungerer som regel uden problemer.

http://www.diamondcs.com.au/processguard/ Kan man også få i en gratis version, som spørger hver gang en ny exe fil vil køre.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 04-06-06 11:11

I får tak for jeres indlæg
God pinse.

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 04-06-06 11:12

Tak for svaret stl_s. Jeg selv benytter zonealarm pro og har indtil nu ikke haft problemer.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 04-06-06 12:58

Tak for point, og også god pinse til dig