/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
adgangskode og password
Fra : klanger
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 30-05-06 20:09

Er der en der kan hjælpe med hvordan man "bygger" en webside hvor hver person der har lyst til, at få lagt ting ind på ens hjemmeside, kun kan oprette og komme videre på sin "egen" side ved, at benytte brugernavn og password?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-06 08:25

Du spørger om 2 ting:

1.) Hvordan laver man en side med brugernavn og password?

2.) Hvorledes implementere man at klienterne kan uploade filer til din host/server?

Begge dele skal laves i CGI. det vil sige: SHTML, Perl, ASP eller PHP, hvilket igen afhænger af hvad din Internetserver eller din host (=udbyder) tillader af serversidescripts.

Når du har fundet ud af sidstnævnte ting. Kan vi finde nogen løsninger til dig (..der er masser af dem derude ). Det kræver dog at du selv er i stand til at rette scriptene lidt til, så de passer til netop dit formål. Man kan nemlig filtrere inputs fra brugere på utallige måder mht. login kriterier, filformater der må uploades mm.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-06 08:32

I det tilfælde at brugerne KUN må se hvad de har på deres EGEN version af dine sider bliver det imidlertid lidt avanceret.

Du skal enten efter at have verificeret og udpatchet den enkelte klient ved at:

1.) Have en separat side som oprettes for hver bruger.
2.) Benytte HTML kode specifik for hver bruger og indsætte denne på siden vha. include filer.
3.) Implementere siden i AJAX : http://www.w3schools.com/ajax/default.asp

Det er alt ialt en større opgave

Kan du programmere selv?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-06 08:39

Ps. Den fumnktionalitet du efterspørger er faktisk den som findes her på handu på den side, hvor du kan redigere dine profiloplysninger. Den kan kun du selv se

At nogen af tingene så senere gengives for alle brugere, såsom profilbillede, dine oplysninger om dig selv, samt ikon billedet er et valg foretaget af programmørerne. Kandu.dk er implementeret i HTML + C# og ASP.NET (.aspx)

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : klanger

Dato : 31-05-06 14:00

Tak for svaret molokyle. Det ser ud som jeg er i gang med noget jeg ikke er helt sikker på jeg kan overskue. Men kommer tilbage, hvis!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-06 16:28
Kommentar
Fra : stone47

Dato : 31-05-06 16:37

hej klanger
jeg kører en linux i kælderen, her er oprettet users der kun har adgang til deres hjemme side biblotek. det funker fint og er ikke svært. slevfølgelig har jeg kørt linux i nogle år.
du er velkommen hvis du vil vide mere.
du kan se på http:/stoneplace.dk/users/poul/ (svigerfar 83 år)
stoneplace.dk/users/martin/ (barnebarn)
stoneplace.dk/users/camilla/ (2 barnebarn)

hilsen Steen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-06 17:23

stone47 deler filserver og adgangrettigheder til biblioteker med familien. Hvilket jeg ikke tror er spørgerens løsning?

Præcis som med group-policies i AD (Active Directory) under f.eks. Windows 2000 Server.

Næppe det der er spørgsmålet stone47?

Igen noget helt andet at udbyde hjemmesideplads (=hosting), hvilket ikke er det samme som at give offentlig adgang til at manipulere en hjemmeside (forum?) på en specifik domæneadresse.

Som jeg forstod spørgsmålet skulle man på f.eks. : MIN_HJEMMESIDE.dk kunne oprette sig som bruger og remote, når man var logget ind og godkendt; kunne konfigurere/manipulere sin side mht. indhold (billeder, tekst, what ever...?). Dette skulle andre brugere ikke kunne se det, men man kan opfatte det som sin private indgang til internettet, beskyttet af brugernavn og password osv.

Alle registrerede brugere af MIN_HJEMMESIDE.dk har så deres personlige 'profil', som kun de selv kan se

Korrekt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-06 17:25

Ps. Et sådant koncept/projekt kunne være interessant at deltage i ....at udvikle/implementere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-06 17:28

http://stoneplace.dk/cmsimple/ er en hosting side ikke sandt stone47?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-06 17:33

Undskyld jeg tærsker langhalm på det, men jeg ser nu en gang det foreslåede koncept som en slags hjemmeside : TIL MIG SELV ..OG DET RAGER IKKE RESTEN AF VERDEN ! ..for alle brugere af HTTP://MIN_HJEMMESIDE.DK ..som besidder brugernavn og password.

Korrekt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 01-06-06 07:53

Tag lige et kig på www.Typo3.org - det er "dansk" og har nogle extensions der giver mulighed for det du ønsker. Mit eget domæne wilsonweb.dk kører på Typo3 og jeg er meget tilfreds. Og så skal jeg lige nævne at det er Open Source.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 05-06-06 07:07

hej med jer
her ikke set jeres indlæg før nu.
til MOLOKYLE
htaccess laver et adgangs system til enkelte sider.
selvfølgelig her serveren her users med egne sider, jeg har bare givet dem et hjemme biblotek under stoneplace.dk/users/etellerandet
cmsimple er et system jeg fandt når du logger på denne får du rettigheder til at ændre siden med en bild in editor og vupti står tingene på siden.
se lige også stoneplace.dk/gallery, her kandu også logge ind og selv oprette gallerier.
der hele er her i kælderen på min linux server
god pinse hilsen Steen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-06 09:02

stone47 -> Sorry Jeg tænkte slet ikke på man selvfølgelig bare kan benytte en færdigsyet løsning som CMS (Content Management System), men er det ikke sådan at alle der er logget ind i systemet kan se alle sider? ... og ikke kun den bruger som har tilpasset sin side kan se den?

Mine tanker gik i retning af en 'hjemmekodet' løsning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 08-06-06 07:44

I Typo3 er det kun de sider som den enkelte må rette som vedkommende kan se. Kun de brugere som er administratorer kan se alle sider. På www.wilsonweb.dk kan hver bruger kun se og rette deres egne sider. Nogle har dog ansvar for flere sider og kan så selvfølgelig også se disse. Giv lige Typo3 et grundigt kig inden du kaster dig ud i "jeg vil gøre det selv" opgaven.