/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ej længere selvkørende klipper
Fra : pbp_et
Vist : 6902 gange
500 point
Dato : 30-05-06 17:24

Jeg har en STIGA 53 S Combi plæneklipper, som sjældnere og sjældnere kan trække selv. Da jeg ikke er meget for at stikke hoved og hænder ind under skjoldet, mens den kører, ville jeg være glad, hvis nogen kunne pege på den sandsynlige synder: Der er to slags at vælge imellem, nemlig den koblingsbox, der betjenes via koblingskablet og de to friløbstandhjul. der sidder gemt bag hjulene. Remmen har jeg set bort fra, da problemetr tilsyneladende er uafhængigt af, om remmen er stram eller slap og lige drysset med lidt harpiks.

Kommentar
Fra : hamgeniet

Dato : 30-05-06 18:21

hejsa ,
jeg ville nu alligevel kigge lidt nærmere på remmen .
det er ikke usandsynligt at remmen er hoppet af remskiven på motoren, remmen vil være stram nok , men hvis den ikke ligger i sporet på remskiven kan den ikke overføre kraæfter til fremdriften
. mvh Jakobsen

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 30-05-06 18:26

Hej.
Umiddelbart samme svar. Størst er sandsynligheden for at det er remmen der er hoppet af og muligvis endda slidt. Koster under 100 kr og er forholdsvis nem at skifte. Men beskidt, det bliver man jo let.

Peter.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-05-06 19:59

jeps også samme svar fra mig. Måske er den blevet slap med tiden og trænger til udskiftning.
Den laver sig jo ikke selv
Hvis du skal have hænderne under skjoldet tager du da bare tændrørshætten af først

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-06 21:35

Da jeg havde samme problem, bare med en Honda, klarede en justering af kablet den sag

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-06 23:38

Som det burde fremgå af indledningen, HAR jeg styr på remmen og har haft alle "tarmene" under skjoldet ude. Problemet er i sagens natur noget med kørende motor og stillestående klipper, og det er derfor, jeg ikke vil have hoved og hænder under skjoldet. Det der med at stramme og slappe kablet er forsøgt. Det, som driller, er at maskinen en gang imellem godt kan trække sig selv fremad, men det er svært at finde et system i de tilfælde, hvor den gør det. Der er heller ikke noget med at kablet eller armen nede på koblingsboxen hænger fast i noget. Troede ellers løsningen var fundet, da jeg fik renset nogen håndfulde mos, græs, blade og kviste ud fra rummet mellem pladeskjoldet og mellembunden, atså det rum, hvor remmen løber. Og jeg ved ganske udmærket, at remmen skal løbe i de dertil beregnede trisser.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 500 point
Dato : 31-05-06 00:21

Når motoren er startet og trækket slået til kan den så trække lidt i ryk og så ikke ?? Hvis- er det pga at de små tandhjul inde i hjulet på akslen og selve tandkransen i hjulet ikke når hinanden ordentligt enten og oftest pga. slør i hjulet eller delvist nedslidte tandhjul
Mvh Sune
Ps det kan også være inde i den lille trækmotor hvis så koster en ny i nærheden af 600,-

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-05-06 02:02

De små friløbstandhjul på akslen er godt nok i indgreb med hjulene, så jeg skal måske bide i det sure æble og få fat i en ny kobling. Du vil forhåbentlig høre nærmere

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 31-05-06 12:56

Jeg havde samme problem. Det viste sig, at det var kabelholderen, der var gået løs. Da den blev strammet og spændt fast blev det OK igen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-05-06 14:08

>Sunowitch og nollerik: Det er jer, der har gjort jer den ulejlighed at læse spørgsmålet inden I begyndte at missionere, så I står til points. Så skal jeg bare have dissekeret dyret inden den endelige dom falder. Og klipperen står ret langt væk herfra, så det er desværre ikke sikkert, I får svar lige efter pinse.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-06-06 00:25

der sidder også nogle små vinger på tandhjulene der sørger for friløb hvis maskinen trækkes baglæns og tager fat når der er træk på hjulene og de kan også sidde fast så de ikke tager fat og god pinse så venter spændt på din dom
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-06-06 09:50

De små friløbspaler inden i metal-tandhjulene har været ude, er blevet renset og smurt og sat i igen for 5 dage siden

Godkendelse af svar
Fra : pbp_et

Dato : 01-08-06 16:37

Tak for svaret Sunowich. Det var kobling/gearkasse, der var slidt op. Den så ellers ud til at virke, da jeg havde den skilt ad første gang, men da jeg så prøvede at belaste med håndfriktion, svigtede den. En ny er bestilt - og de to friløbspaler ude i hjulene ER checket, renset og smurt.
Ka du holde varmen?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-08-06 22:42

Takker og Bukker jo tak ang varmen nu går det men var i Ungarn for en uges tid siden og der nærmede det sig de 40 grader -----det sku en anelse for meget
Hav en god sommer
Mvh Sune