/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
2 offentlige IP - netværk
Fra : Busken
Vist : 804 gange
300 point
Dato : 30-05-06 17:21

Vi har tre pc'ere. 2 offentlige IP-adresser. Vi vil gerne have den tredje pc på nettet via den ene af de to andre og de to skal samtidig dele printer, filer mv.

Som det er nu, er de to pc'ere koblet op via en hub og et modem (kabelnet - tv).

Der er trukket netkabler over loft og gennem karme fra hub'en til de to pc-ere.

Kan jeg lave trådløst netværk fra PC 2 til 3 uden at lave om på kabelføringen. Det er ok, hvis jeg skal skifte huben ud med router eller switch, bare jeg slipper for at ændre på kablerne.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-05-06 18:36

Det nemmeste og bedste er at købe en billig router med indbygget switch, og sætte lige før modemet ud af huset.
Routeren skal kun bruge én IP ud af huset, men kan selv generere 255 adresser inde i huset (DHCP).
Der skal ikke ændres på kabelføring m.m. Modemet sættes til routerens WAN port og alle tre pc'er i routerens switch på LAN siden. En simpel konfiguration af routeren via din browser på én af pc'erne er nok. Forklaring medfølger ved køb af routeren.
Jeg bruger selv en Zyxel 340, men der er også andre gode som f.eks. Linksys og D-Link. Du kan også få Routere, der herudover har indbygget trådløst net, hvis det var noget.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-05-06 20:08

myg har ret.
og mht det trådløse så er en trådløs router m 4 porte switch ikke dyr idag og du slipper for at trække kabel til den sidste pc. Det kræver selvfølgelig at den har et trådløst netkort
De 2 "gamle" pcer kan så stadig køre kabelbaseret netværk. Sådan fungerer det her hos mig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-05-06 20:10
Kommentar
Fra : Busken

Dato : 30-05-06 21:39

Det lyder godt, men jeg vil nok gerne udnytte de to offentlige ip-adresser, da det f.eks. betyder at man kan spille mod hinanden på nettet, kan man det i den løsning I beskriver?

Og jo, jeg synes det lyder fint med trådløs til den tredje (som i øvrigt er en bærbar) og kabel til de andre.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 24-06-06 10:47

Tak for svarene indtil videre.

Jeg har læst jeres svar og også lidt i et par biblo-bøger, og jeg tror nu, jeg har forstået, hvordan en router fungerer.

Er det korrekt forstået, at routeren bliver tildelt den ene offentlige IP og kun en, således at hvis jeg vil bruge den anden offentlige IP, skal jeg køre en computer fra INDEN routeren (denne computer bliver så udenfor netværket).

Grunden er, at nogle spil på nettet kræver hver sin IP for at spille mod hinanden, og det kan sommetider være sjovt at spille to fra samme bopæl, man kunne også forestille sig, at jeg ville hoste min egen hjemmeside fra den "ensomme" computer (selv om det nok ikke kan betale sig, tænk bare på elregningen!)

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 300 point
Dato : 24-06-06 11:08

Har aldrig prøvet det setup, som du beskriver, men jeg ville gøre følgende:

Tænk udefra og ind i huset.

Først sættes en switch med forbindelse til den ene computer og forbindelse til en router (evt. med trådløs), hvori du har sat de to andre pc'ere. Routeren kan så køre DHCP adresser til de to ( eller adskilligt flere) PC'er.
Ude i verden har du så én IP til de maskiner, der er sat på routeren og én IP til den maskine, der går direkte i switchen.

Du kan herefter forøge dit net lige så mange gange som der er porte i switchen med enten en solo maskine eller endnu en router, der giver 266 nye lokale adresser. Det kræver blot, at du tilkøber det samme antal IP'er mere hos din udbyder.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-06-06 11:10

PS: Husk blot lige at firewall'en i routeren IKKE besytter den forbindelse, der går direkte ud via switchen ! Der må du have beskyttelse i PC'en.

Godkendelse af svar
Fra : Busken

Dato : 24-06-06 18:50

Tak for svaret myg.

Jeg har en gammel hub, som vi brugte til tre pc'ere på nettet før (ikke internt netværk), det var da vi havde dynamisk IP, den tror jeg kan bruges som linjefordeler inden router og stand-alone PC i stedet for switch, den har da virket fint til nu, ellers må jeg jo ud og købe switch også, og jeg tror altså, jeg holder mig til de 2 offentlige IP'ere