/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Epoxymaling
Fra : skman
Vist : 6452 gange
50 point
Dato : 30-05-06 14:49

Goddag

Mit altangulv har en slags tynd gummioverflade som er ca 1mm tyk. Jeg har lige fået udvidet altanen en smule og støbt gulv, men jeg skal selv male hele gulvet igen. Der hvor der er blevet bygget ud er der selvfølgelig ikke nogen gummioverflade. Jeg har fået at vide at jeg skal bruge epoxymaling da det vil lukke eventuelle ujævnheder, og har været nede hos maleren og bestille det. Den tynde gummioverflade, hvad kan den være lavet af? Er det epoxymaling? Kan det tåle at blive malet med epoxymaling?

Jeg har også hørt at epoxymaling skulle være noget være stas, hvor man skal have beskyttelse på. Er det bare almindelig maling der males på, eller skal det påføres på en bestemt måde?

Håber der er nogen der kan give mig et par hints.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 60 point
Dato : 30-05-06 15:26

Ja, epoxymaling er noget giftigt stads, så du skal helst have fagfolk til at male...

Det er en to-komponent maling, og det er de to enkelte komponenter, der er noget "urare". Men det betyder også, at hvis man blander forkert eller ikke blander grundigt nok, så kan man stå med overskud af de ubehagelige enkeltkomponenter.

Dit altangulv kan godt være malet med epoxymaling... --Er der ikke andre i nærheden, der har fået udvidet altaner så I kan slå jer sammen om at få dem malet af en fagmand?... Jeg synes, det er noget underligt noget, at du "bare lige" skal færdiggøre altanen med en sjat epoxy-maling i kanten.....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-06 17:16

Man bruger noget, der hedder "klorkautsjukmaling" til beskyttelse af udendørs konstruktioner. Din beskrivelse af "gummihinden" kan tyde i den retning. Det er vistnok ikke fremme i fri handel; det er nok for billigt!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 02-06-06 10:00

Epoxy-maling er ikke noget du selv skal kaste dig over - der er MEGET skrappe regler for dets anvendelse (og med god grund). Fagfolk skal bl.a. være certificeret til at anvende det og hvis man får det mindste på tøjet skal alt tøjet skiftes. Du skal absolut ikke have døren åben ind til beboelsen da man vil få gener med svimmelhed mv. -Det samme gælder evt. naboer.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-06 10:42

Prøv hos din farvehandler., om han kan skaffe klorkautchukmaling. Jeg tror, det er det du mangler

Kommentar
Fra : haustrup

Dato : 28-06-06 22:02

Epoxymaling er som nævnt noget giftigt stads, men det har også den lidt gummiagtige overflade du nævner, i hvert fald når dte påføres i et ikke for tyndt lag.
Det er rigtigt at professionelle bruger heldragt med tilførsel af friskluft, men så slemt er det nu heller ikke ved brug i mindre mængder - man kan godt klare det udendørs ved at holde næsen lidt væk - det var det råd Arbejdstilsynet gav mig da jeg på et tidspunkt spurgte.
Jeg har aldrig hørt at man skal smide tøj væk hvis det kommer på tøjet, og jeg har da efterhånden anvendt det flere gange uden problemer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-06-06 14:51

De enkelte komponenter er cancerogene, mutagene og de accumuleres i kroppen..

På godt dansk. De kan fremkalde kræft og give fosterskader, og de ophobes i kroppen.

Så selv om man kun bliver udsat for en ganske lille smule, så BLIVER det i kroppen og virker sammen med det, man modtager næste gang man arbejder med stoffet.

Og kræft og fosterskader ser man jo ikke lige med det samme... Der kan gå adskillige år. Man bliver ikke syg her og nu..

Hvis du ikke er ret gammel skman, -så lad det være...
Men selvfølgelig, hvis man er over 70 og ikke har været udsat for stoffet før, -og man er færdig med at lave børn... Så kan man da godt.

De farlige stoffer er farveløse og uden lugt.

Det lyder helt sindssygt at arbejdstilsynet skulle sige sådan.......

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-06-06 10:11

Haustrup - hvis du ikke har hørt om at tøjet skal smides væk, er det forhåbentlig fordi du ikke er certifikeret til at udføre arbejdet. At Arbejdstilsynet ikke kender til reglerne siger lidt om den enkelte medarbejders uvidenhed - og forhåbentlig ikke AT generelle vejledning. Jeg har selv anmeldt epoxyarbejde til AT - det blev udført i et storcenter uden udluftning eller afskærmning og hvor de udførende bare gik i deres almindelige tøj - selv 2 unge drenge på max 18 år. Bare det at gå forbi forretningen gav svimmelhed.

Skman - hvis du alligevel påtænker at gøre det selv, skal du tænke på at der også er naboer der kan få luftgener, hvis deres vinduer ikke er lukket mv.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : skman

Dato : 03-07-06 16:04

Nu har jeg malet min altan med vandbaseret epoxymaling, og jeg er godt tilfreds med resultatet. Jeg brugte maske, sikkerhedsbriller og en engangsdragt bare for at være på den sikre side.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal fordele de udloddede points.

Godkendelse af svar
Fra : skman

Dato : 01-08-06 14:29

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-08-06 14:57

Tak for accepten af mit svar.