/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvad er pixel?
Fra : o.v.n.
Vist : 3792 gange
100 point
Dato : 30-05-06 12:22

Her er et spørgsmål som er nem at svare på, for dem som ved det. Mit scanner program har i prøvevisning eksempel på billedets størrelse i pixel, men jeg aner ikke hvor mange pixel der er i et billede på for eksempel 5613X3720, er der en tabel eller lignende som kan "oversætte" pixel til cm. ? I søndags ville jeg scanne et gammelt billede, og for at få en god kvalitet valgte jeg 9600 DPI, men det kvalte min gamle computer, efter ca. en havl time måtte den have førstehjælp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-05-06 12:26

http://www.abmedia.dk/video/teori.htm prøv at se lidt nede på siden

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-06 13:24

Pixels er prikker (dots) og de måles blandt andet i prikker pr. tomme eller cm.
Hvis du har en opløsning på 5613X3720 så er det ikke pr tomme eller cm., men det totale antal prikker i henholdsvis højde og bredde. Det totale antel vil jo så være bredde gange højde, men det er jo ikke specielt interessant.

Når du sætter skanningen til 9600 DPI vil det være 9600 prikker per tomme og det er uhyggeligt mange så der er ikke noget at sige til skidtet fryser.

En alm. skanning er på ca 300 dpi og en fin er på ca 600 dpi

Et billede der anvendes på Internettet vil ofte være på 72 dpi.

Sagde dette dig noget?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-06 13:28

Hvis du vil scanne et billede, er 300 dpi rigeligt

Pixel er "alle de små prikker der tilsammen udgør et billede"

Og et billede der "måler" 5613x3720 fylder 20880360 pixel.

Og når man så omsætter det til hvor meget det fylder i Kilobyte eller Megabyte i computeren, vil
et billede i noget nær "standardstørrelse" for et billede taget med et digitalkamera fylde 1600 x 1200 pixel, eller også et sted mellem 800 Kilobyte og 1,7 megabyte alt efter hvilket motiv/farver o.s.v. der er tale om.

Jeg fandt lige et eksempel på et af mine billeder, som hvis helt ubehandlet har følgende mål:

1600 x 1200 pixel

1 megabyte

180 DPI (standard)

dokumentstørrelse i centimeter (beregnet til print):
22,58 x 16,93

mvh dova

Kommentar
Fra : Katiie

Dato : 30-05-06 14:24

Hvis du kigger helt tæt på skærmen på din computer kan se dem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-06 14:40

Nååh, dova... måske skulle du have et nyt kamera... Mine ubehandlede mål er på 2848x2136.

DPI betyder "dots pr. inch", altså det samme som "pixels pr. tomme". I mange fotoprogrammer kan du vælge at få angivet opløsningen som "pixels pr. cm" som jo er lidt nemmere at forholde sig til på dansk.
Hvis du kun skal bruge billedet på computeren, så behøver opløsningen ikke at være så høj, -du kan faktisk opnå et helt pænt resultat med en opløsning på 38 pixels pr cm. I den opløsning vil mit billede fra før på 2848x2136 pixels få en størrelse på 75 x56 cm. Det kan altså slet ikke være på min skærm..

Men hvis du skal printe billedet ud, så skal din opløsning indstilles efter hvor god din printer er. Jo højere opløsning, jo mere ligner billedet et fotografi. ---MEN jo større opløsning, du vælger, jo MINDRE bliver de fysiske mål på dit billede i det færdige resultat:

Hvis jeg vælger en opløsning på 200 pixels pr. cm, så er billedet lige pludselig kun 14 x 10 cm.
---som regel bruger jeg nu kun en opløsning på 100 pixels pr. cm. til udprintning, og det giver et godtnok resultat...

Men når du vil skanne et billede, så skal du overveje, hvad du skal bruge skanningen til: Skal du printe kopier ud i samme størrelse som det oprindelige billede, så er opløsningen 200-300 dpi fin. Men hvis du er interesseret i at forstørre det oprindelige billede, så skal du op på 600 dpi eller måske mere, -efter hvor stort du vil have slutresultatet.

Det kan være aktuelt, hvis man har nogle gamle bittesmå fotografier. Tit er billederne skarpe nok, men detaljerne er alt for små. Så skanner man det lillebitte billede ind med en opløsning på f.eks. 1200 dpi, og efter indskanningen kan man så mageligt forstørre billedet en hel masse ved at ændre på opløsningen uden at det går ud over billedkvaliteten.

For at skanneren ikke skal gå helt i coma over arbejdet, -som du vist har oplevet det, o.v.n. så skal man sørge for efter "præskanningen" at vælge kun lige det lille område med billedet.. Du har sikkert en "selectfunktion". Nogle skannere vælger selv det rigtige område...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 30-05-06 14:54

http://da.wikipedia.org/wiki/Pixel
wikipedia er god til mange af de ting

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-06 15:16

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-06 01:52

Hej jeg er lige kommet hjem fra arbejde, og læser med interesse jeres svar, Tak for indlæg til alle katie: http://www.kandu.dk/spg88955.aspx#968255 som jeg har forstået, er pixel=dot pr inch altså det samme som DPI og når jeg markerer et billede i billed mappen og der står 1800X1200 er det pixel der menes og ikke billedets fysiske mål i cm. eller tommer? Nu kan jeg godt se at mine scanninger er vildt overdrevne men vil jeg få et tydelig billede uden streger eller mystiske tegn, med en scanning på 600DPI når det færdige resultat skal være ca. 20X15 cm. ?
Billederne jeg arbejder med for tiden er små meget gamle, de fleste af dem, de skal bruges forstørrede, i et hæfte jeg er i gang med, hæftet skal bruges til en grov gennemgang af historien og en orientering om ruten på en bustur, og skal printes til alle deltagerne i et familie træf, i anledning af at min familie har boet på gården hvor jeg bor i 400 år

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-05-06 10:55

Nej, Pixel er ikke det samme som DPI, DPI er bare en målskala for hvor mange pixel der er pr tomme som billedet fylder. Men rigtig, 1800x1200 er antal pixel i bredde og højde (altid bredden først)

300 DPI er udmærket.

Jeg har for ikke så længe siden scannet billeder ind, hvoraf det ældste var et brudebillede af mine bedsteforældre, og det er fra 1890.

Originalbilledet måler ca 10 x 15 cm, og indscannet i A4 størrelse gav fin kvalitet med 300 DPI.

Og hvis du er interesseret o.v.n. så er min mail i min profil, så kan du sende en mail og så vil jeg prøve at sende et par billedfiler så du kan se hvordan gamle billeder der måler ca 4 x7 cm ser ud når de er scannet ind med 300 dpi.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-05-06 11:06

Jeg vælger 600 dpi til fotos der evt. skal bearbejdes.

Pixel er det samme som DOT, men DPI er en måleenhed for hvor mange dots (pixels) der er pr. tomme.

Nogen bruger PPI Pixels Per Inch.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-05-06 14:48

Nåjah, jeg har selv forstørret gamle sort-hvide fotos. De er netop blevet indskannet med 600 dpi. som BjarneD også foreslår.

Selv om du måske ikke har brug for så høj opløsning lige nu, fordi du kun vil lave billederne i størrelsen 20x15, -så kunne det jo være, at du på et andet tidspunkt fik brug for at lave et større billede..... -eller at forstørre en lille udsnit af et billede... Og så er det rart nok, at du allerede har billedet indskannet i høj opløsning, f.eks. 600 dpi.

Men det er rigtig sjovt at arbejde med sådan nogle gamle billeder. Tit er der detaljer, som man ikke har tænkt over på originalbilledet. Og man har mulighed for at reparere revner og slid, så slutresultatet bliver meget kønnere end det oprindelige billede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-06-06 02:00

Hej igen, og mange tak for alle indlæggene jeg læser dem igennem engang i morgen, er rimelig træt lige nu

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-06 01:55

Tak for svaret BjarneD. Ja det sagde mig meget nu har jeg prøvet med 600dpi og fået nogle gode billedet, som jeg kan arbejde videre med
Der var mange gode indlæg, så jeg vil lige oprette et par pointspørgsmål til Dova og Birgitta

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-06-06 11:16

Held og lykke med de gamle billeder. Det er rigtigt sjovt.