/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Syn - forurening
Fra : invisible
Vist : 492 gange
50 point
Dato : 30-05-06 11:33

Hvis en dieselbil med 250.000km på uret, med nyt olie/brændstof/luft filtre, ny olie 5W/40, nye dyser tager udgangspunk i at katalysatoren ikke fejler noget.

Viser for høje forureningsværdier ved periodisk syn, hvad stiller man så op ???

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 30-05-06 11:52

Det kommer lidt an på, hvilke stoffer der er for meget af, om det skyldes uforbrændte dieselpartikler.

Nogen har held med, at få justeret brændstofpumpen/brændstofmængden lidt ned inden synet så bilen ikke får så meget brændstof , så kan den justeres tilbage igen senere.

Eller også, at pumpen trænger til en mindre justering fordi indsprøjtningstidspunktet er forkert.

Men det er som regel ikke noget man selv bør rode med, medmindre man ved hvad det drejer sig om.

Og så kan en bil faktisk også "kasseres" til syn grundet unødig røg, selv om målingerne viser OK, det er oftest ved biler der ryger grundet motorolieforbrug.
Og så er det i motoren der skal ledes efter fejl, oftest i topstykke ("paraplyer" og ventiler) eller stempelringe (underkompression)

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 30-05-06 22:36

Tak for svaret dova.