/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
stort kørekort
Fra : snaken
Vist : 8127 gange
50 point
Dato : 30-05-06 08:54

I forbindelse med min egen nystartet virksomhed har jeg akut brug for at erhverve mig et stort kørekort. Hvilke muligheder giver systemet Danmark mig for at kunne få det på rekorttid ?
Ud over tilmelding til en kørelærer findes der muligvis AMU-centrene (jeg skal have det undersøgt i dag). Men har jeg mon overset en 3. mulighed?

Min økonomi er meget beskeden, så findes der nogle muligheder for støtte?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 30-05-06 09:05

Jeg tror bestemt ikke at der er støttemuligheder, når du er selvsstændig, men erhvervelsen af kortet er jo nødvendig for, at du kan drive din virksomhed, og derfor kan du trække udgiften fra i skat.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-05-06 10:01

Jeg kan som en del af "Systemet Danmark" (skatteborger) ikke på det foreliggende grundlag se hvorfor i himlens navn jeg skulle deltage i din virksomheds økonomi.

Alene din formulering "Hvilke muligheder giver systemet Danmark" er et udtryk for en ækel og provokerende krævementalitet, at jeg blot kan sige.... Tag dit kørekort og betal det selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-06 11:04

AMUcentret er der som regel op til 1½-2 års ventetid på stort kørekort, og det tager nogen måneder at erhverve sådan et sted, da det er blevet en integreret del af en chaufføruddannelse.

Og ved en kørelærer tager det den tid det tager. nogen ugers teori, køretimer med hvad dertil hører og ventetid på prøverne.

Regn med, at det koster 12-15000 at erhverve "stort kørekort" til bus eller lastvogn, og lige så meget oveni hvis du skal have til "stor anhænger".

Økonomisk tilskud?? Næ, det skal du ikke regne med.

Alternativt, at du ansætter en på timebasis med stort kørekort.

det er da også dumt at starte en virksomhed med akut brug for kørekort, inden man har det

mvh dova

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 50 point
Dato : 30-05-06 17:57

Nu ved jeg ikke hvad du mener med stort kørekort?
Er det lastbil, sættevogn eller bus?
Jeg er selvstændig og fik erhvervskort til bus for ca. 3 år siden på AMU cemter i Åbenrå. Hos en lokal kørelærer skulle jeg regne 20.000-25.000 kr. Da jeg er selvstændig og m,edlem af en A-.kasse fik jeg dagpenge i de 6 uger kurset tager. derudover fik jeg km. penge fra Sønderborg til Åbenrå og retur hver dag. Jeg skaulle selv betale gebyr for aflæggelse af køreprøven, resten var gratis. Jeg mener det koster lidt i dag, men meget billigere end en køreskole og en bedre uddannelse. Jeg havde ikke ret lang ventetyid fra tilmeldingen til jeg kunne starte. Jeg fik fortalt at når jeg havde arbejde kom jeg før til end de arbejdsløse og især da jeg betalte til en A-kasse.
Nu skal jeg have kørtkort til bus med hænger.

Med venlig hilsen
hawaii

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 30-05-06 18:26

Tak for svaret hawaii7.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 30-05-06 20:18

Jeg synes det er helt ok, at systemet, Danmark betaler kørekortet....der er jo tale om en uddannelse. Det kan jo sidestilles med mange andre uddannelser eller kurser i DK som det offentlige betaler.