/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vores ældre radiatorer varmer ikke rigti~
Fra : punto
Vist : 2105 gange
20 point
Dato : 12-12-02 18:14

Vi har købt et hus fra 1974, hvor der er et ældre oliefyr.
Det var et dødsbo med ansvarsfraskrivelse.

Her i vinter virker vores radiatorer, som også er ældre, vidt forskellige. Vi har 10 radiatorer ialt i huset, uden moderne termostater. Enkelte er kun lunkne, når de er tændt på fuld damp. Vi har luftet dem ud, og efterfyldt vores varmtvandsbeholder. Det hjalp lidt.

På en god aften kan vi få temperaturen op på 19 grader i vores stue.

Hvad er der galt med radiatorerne ?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 12-12-02 18:20

Ja, det var ikke for varmt. Hvad med cirkulationspumpen? Selv om huset er fra 74 skulle radiatorene vel ikke være helt kalket til. Vores hus er også årgang 74 og ingen problemer.
mvh
summer

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-12-02 20:06

i skal ikke kun lufte dem ud, kør en masse vand ud igennem dem, jeg ved godt det er træls at stå og fylde spande ved radiatoren, men det at de ikke varmer, kan også skyldes skidt, det kan i få ud på denne måde....

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 12-12-02 20:16

Har oplevet det samme, har i taget luften af "expansion tanken" ?
Den er "måske" placeret i tagetagen ?
Efter vi havde taget trykket af "expansion tanken", stillet "shunt" længere op og efterfyldt vandbeholder, var problemet løst.

Accepteret svar
Fra : svendsvend

Modtaget 20 point
Dato : 12-12-02 21:08

Du skriver at huset er fra 1974. Det er så bygget lige efter energikrisen i '73, og så burde der sidde en termostat på hver radiator. Sådan en rund tingest, der kan drejes ? F.eks. af fabrikat Danfoss ?

Vi har selv haft hus fra '71 med oliefyr og radiatorer med termostater. Ved fyrinssæsonens start blev nogle af radiatorerne kun lunkne, mens andre blev varme nok. Problemet var hver gang, at termostatens ventil sætter sig, når termostaten ikke arbejder - f.eks. hvis den har været lukket i nogle måneder. Problemet løses således:
1) Afmonter termostaten (den runde tingest), kan sidde fast med en bøjle holdt sammen med en skrue
2) Den lille stift, der nu kommer til syne, skal motioneres lidt. Den sidder fast inde i termostatens ventil
3) Vent lidt, til radiatoren bliver varm. Så er du sikker på at ventilen er helt åben
4) Monter termostaten igen (den runde tingest), og husk at skrue den fast med skruen

Til kommentarerne om "lunkne radiatorer" er at tilføje:
- Cirkulationspumper kan holde helt op med at virke og så kommer der nul varme
- Snavs/tilstopninger/tilkalkninger er meget sjældent årsagen til lunkne radiatorer

De hyppigste andre årsager havde du jo fikset: Vandmangel og luft i radiatorerne.

Held & lykke med at få varmen

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 12-12-02 23:33

hej Punto
Det kunne tyde på et cirkulations problem.Du checker pumpen ved atsætte en skruetrækker på den og holde dit øre ned på skruetrækkeren,ligesom jordmoderen når hun lytter på barnets hjerteslag.
Tænd og sluk så for pumpen og lyt efter om du kan høre om den kører.Kan du ikke det sidder der en stor skrue lige i midten af pumpen (sluk for pumpen, der kan komme enkelte dråber vand) den skruer du løs og stikker en stor skruetrækker ind og finder den kærv der sidder i pumpens aksel og så drejer du indtil du syntes at pumpen kører frit igen spænd skruen på igen og tænd for pumpen. Nu skulle du gerne kunne mærke varmen. Hvis ikke, lukker du for alle radiatorene undtaget1 derved tvinger du vandet igennem denne ene radiator,Luk når varmen er kommet til radiatoren og fortsæt med den næste .Gå alle 10 radiatorer igennem og du har forhåbentlig varme på alle steder.
Hvis der sidder en shuntventil på anlægget kunne denne også være årsag til problemet,den kan sidde fast,prøv at køre håndtaget forsigtigt frem og tilbage og check at akslen følger med ,hvis ikke må der forsigtigt en tang på akslen og tvinge denne.

mvh mcloud blikkenslager