/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Syge/barselsdagpeng/Feriedagkr
Fra : tinah
Vist : 479 gange
200 point
Dato : 29-05-06 23:01

Kan nogen her svare mig på om syge/barselsdagpenge er det samme som de penge man får på på forældreorlov?
Og kan det passe at man ikke kan få udbetalt disse hvis man ikke har indsendt ansøgningsskemaet senest en måned før feriens start. Altså er pengene tabt?

Kommentar
Fra : tinah

Dato : 29-05-06 23:03

Jeg mener selvfølgelig om man ikke kan få udbetalt feriedagpengene senest en måned før feriens start.
Tinah

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-06 02:12

Nej, feriepenge kan man tidligst få udbetalt en måned før feriens start.

Altså, hvis du f.eks. planlægger ferie fra 1/7, kan du ikke få feriepengene udbetalt før den 1/6.

Men hvorfor holde ferie såfremt du er på barselsdagpenge eller forældreorlov, der er jo ingen der forhindrer dig i at tage på ferie i den tid alligevel.

Så er det da bedre, at vente med at holde ferien indtil den periode er gået.

Og hvis du f.eks er på barsel i hele ferieperioden, og derefter begynder at arbejde igen, tror jeg du kan få feriepengene udbetalt til den tid uden at holde ferien, hvis altså det er feriepenge du har optjent ved en arbejdsgiver og ikke nogen du skal ha' via fagforeningen.

mvh dova

Kommentar
Fra : tinah

Dato : 30-05-06 06:39

Dova
Måske har jeg misforstået noget her.
Der står på feriedagpenge skemaet at man skal indsende ansøgning senest en måned før feriens start, og et andet sted står der at ansægningen skal være modtaget i a-kassen senest d. 31 maj.
Det er ferie dagpenge kort for ferieåret 1.5.2005 til 30.4 2005

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 30-05-06 07:07

Er du på syge/dagepenge eller er du på orlov? Der er nemlig himmelvid forskel bl.a. med hensyn til udbetaling af feriepenge.

Er du på syge/dagpenge, kan du få feriepengene udbetalt - du skal have kortet underskrevet hos socialforvaltningen i din kommune. Beløbet bliver ikke modregnet i dine syge/dagpenge.

Er du på barselsorlov, er det din arbejdsgiver, der skal underskrive, og der vil blive modregnet for de 5 uger.

Men hvorfor skriver du, at ansøgningen skal til a-kassen?

Uanset næsten hvad, så skal du ret hurtigt have gjort noget for ikke at miste dine feriepenge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-06 13:39

Nu mener jeg så altså, at kravet fra A-kassen med en frist der hedder 31/5, er fordi de har en regel der siger, at såfremt man går ledig på dagpenge (arbejdssøgende), så repekteres ferie ikke i tilfælde af man bliver anvist arbejde, medmindre at ferien er anmeldt inden 31/5.

mvh dova

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 30-05-06 14:34

Ja, det er vi så ikke helt enige om. Hvis man er på dagpenge fra fagforeningen, og det er feriepenge, optjent forrige år, skal de afholdes inden udgangen af april 2006.

Men der bliver spurgt til syge/barselsdagpenge, og det dækker ligegodt over noget mere end at være arbejdsløs. Er det sygedagpenge? Er det barselsorlov?

Men stadig mangler der en underskrift senest i morgen.