/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot Boxer blæserstyring?
Fra : Wrongstyler
Vist : 1429 gange
400 point
Dato : 29-05-06 22:03

jeg har en Peugeot Boxer 2.5 TD fra 97

jeg har set at stikket til den ene kølerblæser er taget fra...
når jeg sætter det til starter blæseren med det samme uanset temp. på bilen og om der er tænding eller ej.

det er desuden ikke lykkes mig at få den anden blæser til at køre, da den ikke bliver mere end ca 85-87g varm i tomgang og jeg kan ikke kortslutte den så den kører. (rive stikket af termostaten og lægge en lus)

Og planen var nemlig IKKE at tage til mekaniker...

Kommentar
Fra : geu

Dato : 29-05-06 22:09

Er der A/C på din bil??
Mener der sidder en føler i køler der starter din blæser. ellers holder du den bare gas på. Ca. 3000 omdr. npr du holder stille så skal den nok blive varm.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 29-05-06 22:13

nej den har ikke A/C

og ja der sidder en føler i køleren, men tager jeg stikket af den og kortslutter sker der intet(hvilket normalt får en blæser til at køre på andre biler)

der sidder desuden 2 stik på vandpumpen også.
jeg vil jo helst ikke køre den for varm da jeg så risikerer toppen som er f...king dyr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-06 15:06

Det er din føler på køleren der er defekt, da motor nr 2 godt vil starte nårdu sætter stikke på.

Mortor nr 1 der ikke kører, prøv at sætte strøm til den direkte fra batteriet, og se om den kører, kører den ikke, så er det en ny motor

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 05-06-06 21:11

idag i den dejlige varme begyndte blæser nummer 1 at køre.. da jeg slukkede bilen slukkede den ca 20 sek efter hvilket jo er rigtig gode nyheder. Da jeg så kørte videre startede den først efter jeg havde standset bilen men det var meget on/off.. sådan lidt periodisk - som om den stod og svingede i temp. efter at blæseren havde startet og stoppet en 5-6 gange kørte den permanent i ca 5 min og stoppede og blev ved med at være stoppet.

Ved du evt hvilken føler der styrer motor nr 2? for alle ledninger fra følere går ind i en relæboks bortset fra den til temp. måleren.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 06-06-06 18:42

Du kan prøve at tvangsstyrer relæet, ved at tage den ledning der kommer fra føleren af, sæt strøm på den, der skal den kører, gør den ikke det, er dit relæ defekt. Men undersøg lige om det er minus der kommer fra føleren, for du må ikke sætte plus til, så kan relæet brænde af. Kører motoren perfekt er det din føler der er defekt.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-07-06 20:50

Problemet løst.

I sommer varmen begyndte bilen en dag at køle efter at bilen havde stået i ca 5 min, det tog jeg ikke specielt meget notits af i starten, men lortet stoppede ikke igen.. efter 10 min satte jeg blæser nr 2 til så jeg kunne få kølet bilen hurtigere ned og bruste vand på blokken. og igen 10 min efter kørte begge blæsere.. da jeg satte tænding på viste den ca 30 g.

Der indså jeg at de med stor sandsynlighed ikke ville stoppe igen og dermed hurtigt bruge al strøm, så jeg begyndte at tage følere fra en efter en for at finde den der var problemet, men da alle 3 var af kørte lortet stadig - så kunne det kun være relåboksen der var fucked - så jeg satte alle følere på igen, og fandt ud af at et lille dunk med enden af skruetrækkeren på boksen fik blæserne til at stoppe - midlertidigt.

2 Nye relæer er indkøbt for den nette sum af 352,50 kr. og det virker perfekt.

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-07-06 20:51

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-07-06 20:42

Selv tak, selv om du åbenbart ikke syntes at kunne bruge svaret ??