/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
velvære el. velstand
Fra : herrig12
Vist : 612 gange
94 point
Dato : 29-05-06 19:33

er der nogen sammenhæng mellem højde og indkomst, og er der noget om at høje mennesker tjener mest.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 19:47

Det er noget vrøvl. Men igennem mange år troede folk at høje mennesker var klogere end lave mennesker. Nu siger jeg godt nok at det er noget vrøvl, men der er alligevel LIDT om det.
Det skal forståes på denne måde:
Mennesker, der er underernærede og må arbejde hårdt, vil blive små. Først og fremmest p.g.a. underernæringen, men også p.g.a. det fysiske slid.
Mennesker, der p.g.a. rigdom kan spise ordentligt og træner (sport m.v.), vil kunne opbygge en bedre krop. Når denne IKKE nedbrydes ved konstant hårdt arbejde, vil der efterhånden blive forskel (Udseende) på de rige og de fattige. Da det tidligere i DK-historien altid var de riges børn der blev højtuddannede, og disse VAR høje (i bedre fodertilstand), mente man at høje mennesker var klogere end lave mennesker.
I dag VED vi at klogskab absolut intet har at gøre med personens højde.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-06 20:10

Nej, det er dem med stor næse der tjener mest.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-05-06 20:54

Som altid - en fantastisk kommentar fra dig Teil - men din kommentar fortæller SÅ meget mere om dig end om spørgeren!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-06 21:03

Så skulle tykke mennesker osse være klogere end tynde...

Men der er da noget om det... Jeg ER høj... og lidt tyk...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-06 21:04

Nååh, jeg er forresten mere klog end rig...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 21:26

Birgitta - > Uanset din "tykkelse" og relative højde, ved vi jo ikke hvor "Rig" du er. Så din kommentar er totalt uden værdi. Den var morsom, men det var også alt.
Din første bem.:
Citat
Så skulle tykke mennesker osse være klogere end tynde...

Er også noget SØDT vrøvl. Dog alligevel noget vrøvl.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-06 21:52

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 21:57

Pyt med det. Læg bare lige mærke til at dette er et spørgsmål i kategorien "Anden videnskab".
Og så skal vi altså helst være bare lidt seriøse.

Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 29-05-06 22:04

tak for den arne/ jeg tror næsten jeg kan li`dig
hvor kommer udtrykket ( at se op til ) fra er det ikke forbundet med en der f.eks har tjent mange penge på en god ide, el. fordi vedkommende er høj og flot.?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 22:24

Hej herrig12. Nej jeg tror ikke at det har noget med det at gøre.

At en person har tjent mange penge, kan udelukkende tilskrives hans/hendes eget talent og eller evner. Hvorvidt vedkommende er høj eller lav er også totalt uden betydning. FLOT? Hvad er det?

Nej i dag har højde og drøjde intet at gøre med et menneskes muligheder for at få succes i erhvervslivet. I dag drejer det sig udelukkende om at kunne eller ikke kunne. To be or not to be.

Det tror jeg på, og i de år jeg har været aktiv i dansk erhvervsliv, er den tro aldrig modbevist.

Det kan vi godt være stolte af i Danmark. I andre lande gælder nemlig stadig nogle ældgamle regler. Bl. a. England , hvor ordene To Be ...... jo blev skrevet.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-05-06 23:46

Jeg tror et eller andet sted at den er på højde med: kig på hans tommelfinger og du kan se hvor stor hans penis er!

...og dog...der er jo lidt om at store mennesker indgyder respekt, siger man! Men den holder ikke vand hele vejen igennem...måske i gamle dage..idag er vi blevet mere opmærksomme på det rent psykiske, end vi var engang.
I "gamle dage" var det nok at puste sig op" og være en helvedes karl, idag holder den ikke rigtig.

Det var lidt kort..men håber meningen forståes?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-06 23:53

Mango -> Hvor er det nu lige du er uenig med mig? Jeg kan ikke se det. Hvis DU kan så fortæl det!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-05-06 23:56

Jeg har da ikke nævnt, at jeg er uenig med dig..jeg skrev bare hvad jeg mente

må jeg ikke det?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-06 00:07

Jo, men det ville nu og da være rart om nogle havde tilstrækkeligt menneskeligt mod til at skrive:

"JA - du/han/hun har ret".

Det kniber det bare med. Og det er noget SNOT. Hvis man mener noget, må man fandme også give udtryk for sine meninger og holdninger. Alt andet er bare en omgang "Snakken efter hovedet".
D.v.s.: Tale og skrive som man TROR flertallet gerne vil se/høre.
Så er man ikke noget værd, kun et sørgeligt eksempel på en "Røvrender". Undskyld mit Franske.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-05-06 00:20

jamen..du har ret...roooolig nu..for en gang skyld er vi enige

Hvorfor er det så vigtigt for dig?....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-06 00:36

Mango - Vi er ikke "for en gang skyld" enige. Vi har været enige mange gange. Men det er vigtigt for mig at folk M/K der deler mine synspunkter, også viser det ved handling og ord.

De skal altså ikke ændre holdning/mening, hver gang vinden skifter.

I Vestjylland har vi et navn for den slags personer:

Windbøjtel

Det er en person, der den ene dag mener det ene, og den anden dag pludseligt har en helt anden mening.

Som du sikkert kan læse udfra ordet, har det noget med vinden at gøre.

Og så lader en Windbøjtel sig bøje som vinden blæser.

En Vestjyde kan ikke lide Windbøjtler.

Sørg for at jeg aldrig kan kalde dig "Windbøjtel"

Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-06 00:43

Svend Erik - Håber du fik dit svar. Jeg og mango kom lige til at bruge den til lidt personlig snak. Sorry. KH. Arne

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 47 point
Dato : 30-05-06 07:43

Der er lavet "masser" af undersøgelser der påviser en sammenhæng mellem folks (mænds) højde og deres indkomst. Høje mennesker tjener statistisk signifikant mere. Uden at jeg nogensinde har set disse undersøgelser selv, har jeg dog egenhændigt læst om dem i adskillige tilfælde igennem tiden. Konklusionen på en af dem var dog at kurven knækkede ved en højde omkring lidt over 190 cm. Om indkomsten rent faktisk faldt igen med højden derefter, eller om den bare ikke længere var proportional med højden, kan jeg desværre ikke huske.

Smukke mennesker tjener også mere end gennemsnittet. Ikke særligt retfærdigt, men "just a fact of life". Og ja, der findes temmeligt objektive måder at bedømme folks udseende på. I bund og grund må man nok indse at hvis 99 ud af 100 mennesker synes jeg er grim; thaeeh så er det jo desværre sandt. Smukke mennesker skiller sig ud ved jobsamtaler (og kæreste-jagter) og efterlader lettere et godt, sympatisk indtryk. Høje mennesker giver ubevidst folk et indtryk af autoritet, og får lettere lederstillinger end "småfolk". At det så ikke gælder for de helt højeste, skyldes måske at de virker groteske og fysisk truende på folks underbevidsthed. Det sidste her er bare mit gæt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-05-06 07:49

ja

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 30-05-06 13:29

mangorossa og arne.

jeg har faktisk nydt jeres lille diskus.:

birgitta aner jeg en smule rødmen,? men pyt, tak for det humoristiske indslag.

Tillykke Rubion, det var et seriøst bud.

iøvrigt tak til alle der slog dette op.

hilsen herrig12

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-06 14:49

men man kan da godt føle velvære uden velstand... Uanset højde og drøjde...
Er overskriften blankt misvisende, eller er vi bare ikke nået dertil endnu???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-06 16:12

Hmm? Hvor høj er Bill Gates egentlig? Og er han smuk? Og hvad med Tom Cruise? Og Silvester Stalione?
På denne side http://yokoheight.multiply.com/ skulle det være muligt at massere sig til større højde og rigdom. Virker godt nok ikke hos mig, men jeg bruger osse Microsoft Internet Explorer, så det er nok Bill der har hugget fidusen så pengene ( og højden ) går til ham istedet for!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-05-06 21:26

Selv tak..

tedd tjah..lidt at tænke over!

Godkendelse af svar
Fra : herrig12

Dato : 31-05-06 16:51

Tak for svaret rubion.