/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gnistfanger
Fra : BjornJ
Vist : 3447 gange
300 point
Dato : 29-05-06 19:31

Er der nogen der har en anvisning på hvordan man laver en gnistfanger?
Ikke sådan en der stilles foran en pejs!
Heller ikke sådan en der sættes på biler!
Og slet ikke sådan en der fanger en gnist, når man slår ild!
Den skal være til at sætte på en skorsten, så der ikke kommer gniste ud ved volsom fyring.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 29-05-06 20:42

Hej Bjørn

Jeg ved du vil sige det kunne jeg selv finde ud af.
Var jeg dig ville jeg ikke fyre så hårdt op, det vil ende galt på en eller anden måde, jeg har selv prøvet det og har haft skorstensbrand, det ikke skide sjovt.
Men vil du endelig have sådan et gitter kan det ikke være så svært at finde et finmasket solidt net hos en smed.
Hilsen Robert

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 29-05-06 21:23

Hvis det er fra en brændeovn, så skal der være frit helt op til toppen af skorstenen.
Et net i toppen der er finmasket nok til at stoppe gnister .............. kan også stoppe til hvis det ligger helt til hullet.
Måske kunne et kuppelnet gøre det, med mindre det er for at beskytte dit stråtag - for kan det gøre ondt værre da gnister så vil falde ned på taget.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-05-06 22:18

Tak til Robert

Mit problem er en havepejs, der står tæt på en markise. Når jeg fyre i den er det tit med affaldstræ, nåletræ. Det sker, når pejsen er meget varm, at der kommer glæde ovenud og jeg er bange for at de kan antænde markisen.
Jeg ved at der findes en form for gnistfang, som man bruger når man har ståtag. Det er ikke et gitter, men en kasse hvor gløderne bliver opfanget.

Hilsen Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-05-06 22:37

Også tak til ec.

Læs mit svar til Robert

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-05-06 22:38

Også tak til ec.

Læs mit svar til Robert

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 28-01-07 22:26

Tak for svaret e.c.