/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvad er det mine katte har???
Fra : gozimza
Vist : 2377 gange
50 point
Dato : 29-05-06 16:55

Hej, jeg har før haft held med at stille spørgsmål inde på denne geniale side og jeg har derfor endnu et...mine to af tre katte har nu i noget tid haft en masse små sorte "skæl" er nok ikke det rigtige ord, under hagen! de er en lille halv millimeter store og det ser ud til de spreder sig langsomt....er der en derude der har et bud på hvad det kan være?

Med venlig hilsen

Mikkel Dam

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-05-06 16:58

Der er en god mulighed for, at dine katte er angrebet af mider. Du skal en tur omkring dyrlægen og have stillet diagnose og få en god behandling der

Vaxen

Kommentar
Fra : teh_nixc

Dato : 29-05-06 16:59

Det er sikkert lopper det de har fået, eller lus! Ring til en dyrelæge og spørg, det koster GRATIS!! Eller også kan det være at kattens pæls er igang med at ændre sig!! Det kan det godt når de blir ældre, eller os er det måske knorhår der vokser forkert!! Spørg en dyrelæge!!
Håber det hjalp!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-05-06 17:00
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-05-06 17:01

Ja, men jeg kan ikke huske hvad det hedder... Men vi fikser vores med klorhexidin.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-05-06 17:03

Nja, nu vil jeg jo lige sige, som en anden også siger, at det rigtigste er en tur til dyrlægen, da det endnu er svært, at kigge gennem computerskærmen. !!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-06 18:04

Ja, det lyder som noget man kalder Felin Acne, altså en slags "bumser" eller urenheder i huden.
Det viser sig som regel under hagen.

Nogen mener det kan komme hvis man fodrer i plasticskåle, selv om jeg ikke rigtigt kan se sammenhængen.

men du kan få noget hos dyrlægen til at smøre det med.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-05-06 18:26

Mider, lopper, lus, bumser..... Vi er dygtige os her på Kandu

Som du ser, kan det være tusind ting, og kun dyrlægen kan se, røre og undersøge.

Der er ingen vej udenom

Vaxen

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 29-05-06 18:27

Har du skiftet kattefoder på det sidste? For hvis du har, så kan det nemt være at det er derfor de kommer til at se sådan ud...

Kommentar
Fra : teh_nixc

Dato : 29-05-06 20:34

Det var det jeg sagde... PRØV EN DYRELÆGE. Det er den bedste måde, så får du også afvide hvad der er i vejn, det er det mest sikre!!

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 29-05-06 21:08

[B][Dyrlæge........det er det eneste der dur..kun en sådan kan fortælle dig hvad det er ..alt andet er synd for katten og tænk nu, hvis det er oget der smitter...
god sommer...
miss.j.
miauuuuuuuuuuuuuu!!!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-05-06 09:44

Hej!
Det er Acne eller også kaldet Bumser. Dyrlægebesøg er ikke nødvendigt, med mindre du selv er instillet på det.
Køb en plastik Loppekam og brug kammen til at rede de sorte bumser forsigtigt ud. (Muligvis kan det bløde en lille smule). Rens der efter området med Brintoverilte 3 %, (Matas) og gentag behandlingen daglig, til symptomerne er væk. Event. kan du også pudre med desinficerende sårpulver (håndkøb på apotek) efter hver behandling.
Nogle katte er disponible for Acne, men samtidigt kan det også være en suplerende effekt ved dårlig kattevask/-hygiene ved mundpartiet. Acnen kan også opstå ved kattens læber og i mundvigerne, som følge af små madrester.
MVH Akle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-06 10:09

Akle, hvordan hulen kan du være så skråsikker, at du ligefrem anbefaler ikke at gå til dyrlæge?

Fra mit link: http://www.netdyredoktor.dk/sw11570.asp

Citat
Rovmider, også kaldet pelsmider eller "omvandrende skæl", kan leve på hunde, katte, kaniner og mennesker. Den enkelte mide er ca. 0,4 mm stor.

Jeg synes det nærmer sig ret godt den beskrivelse, som Gozimza laver i sit spørgsmål:

Citat
mine to af tre katte har nu i noget tid haft en masse små sorte "skæl" er nok ikke det rigtige ord, under hagen! de er en lille halv millimeter store og det ser ud til de spreder sig langsomt

Katten skal tilses af en dyrlæge før en diagnose kan stilles. Der er ingen grund til eksperimenter.

Vaxen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-05-06 10:42

Til >vaxen<!
Pelsmider eller også Rovmider er ikke sorte, men der i mod hvide, derfor udtrykket "omvandrende skæl". Disse findes overalt på kattens krop/pels og er ikke lokaliseret til hagen.
Jeg anbefaler ikke nul dyrlægebesøg, men bemærker at det ikke er nødvendigt, - hvilket er rigtigt!
Hvordan jeg kan være så hulens sikker? - som du udtrykker det; - Mange års erfaring indenfor katte, - er såmen den enkle grund!!
MVH Akle; -)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-06 10:59

Akle, nok så meget erfaring med katte kan ikke retfærdiggøre at skrive, at et besøg hos en dyrlæge ikke er nødvendigt.

Hvis en erfaren dyrlæge, skrev som du gør under disse betingelser, tager han ikke sit job alvorligt og behandler ikke sine patienter med respekt. Jeg håber ikke, det forekommer. Sådan noget skal efterses for den korrekte behandling.

At en lægmand gør det, hvilket jeg går ud fra, ses desværre ind i mellem, men det gør det ikke mere rigtigt.

Jeg begriber ikke, at der kan være diskussion om det.

Vaxen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 30-05-06 12:45

næhhhhhhhhh.....der er kun dyrlægebesøg tilbage...ingen andre og jeg mener virkelig ingen andre end en dyrlæge, der kan finde ud af hvad det er....han/hun tar en prøve og tjekker..ka det dog være så vanskeligt..
har man dyr og er i tvivl om noget som helst, er man ansvarlig overfor dyret og går til dokteren...det gør vi vel også selv, når vi er i tvivl om noget...afsted med dig......
venligst miss.j
miauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-05-06 12:58

Citat
Hvis en erfaren dyrlæge, skrev som du gør under disse betingelser, tager han ikke sit job alvorligt og behandler ikke sine patienter med respekt. Jeg håber ikke, det forekommer. Sådan noget skal efterses for den korrekte behandling.

Hvis en dyrlæge er ERFAREN, vil han vide hvad han skriver om, og hvilke råd han giver, i hver given situation! I visse tilfælde er der vitterlig ingen grund til at konsultere en dyrlæge, med mindre man selv som dyreejer, trods alt ønsker dette.
Enhver dyrlæge, burde pr. tlf.-konsultation med "problemet" forelagt, kunne fortælle at dette er en banal sag, som selv kan behandles med enkle midler.
Trods dit >vaxen< , skråsikre råd, så læg for øvrigt mærke til:
Citat
Pelsmider eller også Rovmider er [B]ikke sorte[/B], men der i mod hvide, derfor udtrykket "omvandrende skæl". Disse findes [B]overalt[/B] på kattens krop/pels og er [B]ikke[/B] lokaliseret til hagen.

MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-05-06 13:12

Ved ikke hvorfor markeringerne ikke blev korrekt gennemført, - men prøver igen:
Citat:
Pelsmider eller også Rovmider er ikke sorte men der i mod hvide, derfor udtrykket "omvandrende skæl". Disse findes overalt på kattens krop/pels og er ikke lokaliseret til hagen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-05-06 15:23

Akle, at min lægmandsdiagnose sandsynligvis er forkert understreger nødvendigheden af, at det er en uddannet dyrlæge, der foretager undersøgelse og diagnose. Ved at sætte trumf på min fejlbarlighed styrker du mit argument. Tak for det.

En erfaren dyrlæge undersøger - det vil sige, at han er forpligtet til at se det dyr, han laver en diagnose på.
Hvis jeg opdagede, at min dyrlæge - eller en anden - var villig til at lave den slags diagnostisering, som du nævner og også forsøger at udføre her på Kandu, ville jeg melde ham til rette myndigheder og det kunne kun gå for langsomt.

Vaxen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 30-05-06 22:59

undskyld mig, men jeg synes nu det er forkasteligt at diskutere dette, er man i tvivl om hvad ens dyr fejler, så er man forpligtet til at konsultere en dertil uddannet dyrlæge....
hvis jeg i sin tid ikke var gået til læge med min kat der"bare" tissede lidt oftere og drak lidt mere end han plejede, så var det aldrig opdaget at han havde en svær diabetes og måtte leve sine sidste 14 dage på specielkost og insulin, for alligevel at blive aflivet pga vand i lungerne...en forfærdelig dyr udgift, men det er et dyr man har taget til sig og den kan altså ikke selv fortælle hvor det gør ondt eller hvad der generer den....de udgifter blir man altså nødt til at pålægge sig, hvis man vælger at være dyreejer....
ciao og miau...miss.j.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-05-06 09:14

Hvis det var min kat, ville jeg i hvert fald ikke tøve med at tage den til dyrlægen. Dels fordi jeg gerne ville vide, hvad min kat havde raget til sig, dels af hensyn til kattens omgivelser. Der er jo ikke meget ved det, hvis alle andre katte i nabolaget bliver smittet. Eller de børn, der kæler med den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-05-06 11:24

Hej til alle!
På nuværende tidspunkt ville det være interessant at høre lidt fra spørgeren >gozimza< om hvad hun har foretaget sig med sine 2 katte og "Acne-problemet". Hvis hun har været ved dyrlægen, er det fint nok, for så får hun med garanti bekræftet, Bumser eller Acne på sine katte, men deraf bliver hun naturligvis sikker i sin sag mht. diagnosen, - dog kommer hun også af med en slat penge fra ekspert-panelet.
Mange af de forslag der er givet vedr. problemet her i >kandu<, har været skudt langt ved siden af. Lopper, Lus og Mider, vil altid spræde sig til alle husdyr, der lever sammen, og over hele kroppen, (3 katte hvoraf kun 2 er angræbet), og ligeledes nærlæsning fra Netdyredoktor vedr. Rovmider, ville der også fremgå, at spørgerens beskrivelse contra ovennævnte, overhoved ikke nærmer sig hinanden.

To seriøse og erfaringsmæssige rigtige diagnoser kom fra >taliskoko< og >dova>.
At jeg selv vovede at komme med min "skråsikre" mening om det samme, må I altså undskylde - for når det for enkelte her i forumet var så forfærdeligt "at høre", - så kan jeg ikke se hvorfor jeg overhoved prøver at hjælpe til med gode råd , ... og man fristes til at sige; ... mod uvidenhed kæmper sågar guderne forgæves!

Fremdeles mvh. Akle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 11:44

Akle, jeg synes, du er på dybt vand.

Det er muligt, du har megen erfaring med katte, men du har ikke set katten, det drejer sig om. Du kan genkende det på dine egne katte, men alle beskrivelser er subjektive og det er opfattelsen af en beskrivelse også.
Du ved ikke, om det er en begyndende infektion, som skal tages i opløbet, du ved ikke, om spørgeren har beskrevet det præcist - du ved ingenting før du har set på katten. Og havde du det, så var det stadig ikke på sin plads at du stillede nogen form for diagnose. - Du er ikke dyrlæge!!!!

Personligt ved jeg godt hvordan et bændeormeled ser ud. Min dyrlæge kender mig godt, han ved også, at jeg ved det. Derfor ringer jeg til ham, når jeg kan se, mine katte har orm, og han udskriver gerne til mig. Dette er første gang, trådejeren oplever dette, derfor skal han selvfølgelig kontakte sin dyrlæge. Næste gang, er det da muligt at han selv genkender fænomenet og dyrlægen kan så lave en vurdering, om han synes denne katteejer har styr på det eller ej. Og SÅ træffer han sit valg om han skal se katten eller ej.

Her har vi en situation, hvor kattens ejer ikke ved, hvad det er. Han får stillet en diagnose, blandt mange, af et klogt hoved på Kandu. Som katteejer ville det være dybt uansvarligt at stole på denne diagnose, der kommer fra en, der ikke engang har set dyret.

Jeg synes, det begynder at blive lidt pinligt.... Tænk at du, som erfaren katteejer vover dig ud i den slags "internetdyrekvaksalveri"....

Som en anden har skrevet - når man anskaffer sig et dyr, anskaffer man sig også en økonomisk udgift. Når dyret er sygt, så må man punge ud og ikke hoppe over, hvor gærdet er lavest. Jeg har set du i andre tråde har rådgivet uden om dyrlægen med det formål at spare penge...
Temmeligt uheldigt set med mine øjne.....

Vaxen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-05-06 15:46

Hør nu her!

>Gozimza< spørger i det her forum, "hvad kan det være" - hvilket jeg giver et reelt bud på, fordi jeg kender fænomenet samt behandling - og samtidigt oplyser jeg om, "det ikke er nødvendigt med dyrlægebesøg med mindre ejer selv ønsker det". Dette holder jeg fremdeles fast på, men som tidligere informeret, - er det op til ejeren selv!!!
Spørgeren oplyser yderligere; "... masse små [U]sorte[/U] "skæl" (er nok ikke det rigtige udtryk) [U]under hagen[/U]". Man må bestemt gå ud fra at spørgeren hverken er farveblind (sorte "skæl") eller har svært ved at stedbedømme arealet (hagen) på kattene, hvor problemet er opstået . Udtrykket "skæl" viser sig heller ikke at være korrekt, (som spørgeren selv er inde på), - da det faktisk drejer sig om PUDS der fremkommer i hver enkelt hårsæk under hagen.

Der ud over, en tæmmelig uhyrlig påstand fra >vaxen<:
Kode
Tænk at du, som erfaren katteejer vover dig ud i den slags "internetdyrekvaksalveri"....

Som ERFAREN kommer man ikke med "kvaksalveri" men der i mod med råd, baseret på sine egne erfaringer. --- Løsningen; kontakt en dyrlæge, kan enhver selv finde ud af! - så dét regner jeg ikke for "et godt råd"! Der i mod de andre "bud" på løsninger er mere interessante, og så må spørgeren selv vurdere og tage stilling. Fremdeles kan vedkommende altid kontakte en dyrlæge, hvis det føles mere påkrævet eller betryggende.

Som en slutkommentar vil jeg atter nævnte, at dyrlæger der kender mig, tit henviser kunder videre til mig, når det drejer sig om almindeligt praktiske spørgsmål indenfor avl, opdræt, fødsel, ammeproblemer, utrivelige killinger mm. Kun én gang med personlig kontakt, alle andre gange pr. tlf., og ikke én gang har det fejlet med et positivt slutresultat. - Détte er for mig den største glæde ved at kunne hjælpe, - modsat her i "kandu" - hvor man fra enkelte kun møder negativ kritik, skepsis og personlige angreb - - - så er det ikke meget værd at hjælpe!

Akle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 16:20

På internettet kan vi alle være, hvad vi gerne vil være. Akle, jeg påstår ikke, at du tager fejl, jeg påstår heller ikke, at du ikke er god til katte eller at det er forkert, at folk ringer til dig....

Men vi sidder på internettet!! Jeg tvivler ærligt talt på, at du ville tage dine egne råd - det er ganske enkelt for usikkert, man kan aldrig hundrede procent vide, om den man kommunikerer med har gode talegaver eller reelt ved, hvad han/hun taler om.
Man kan som lægmand altid komme med en teori om en sygdom, men det eneste råd, der dur, er at gå direkte til dyrlægen. Bemærk, at samtlige, der har skrevet i denne tråd med undtagelse af dig, har netop gjort dette. En teori og en henvisning til dyrlægen.

Jeg er alternativ behandler - hvis jeg gjorde, som du gør her, ville jeg få en over nakken - både her og IRL. Og det med rette. Du er ikke dyrlæge, jeg er ikke læge. Vi kan her komme med hypoteser, men en diagnose og et behandlingsforslag skal en læge stille.

Du antyder, at dette er personligt - det er det ingenlunde. Det er tværtimod rasende principielt. Man skal uddannes til at være en god dyreejer og lur mig, om du ikke selv rendte til dyrlægen for at få afklaret dine spørgsmål indtil du havde opbygget personlig erfaring.

Vaxen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-05-06 16:39

LOL... Jeg studsede også over akle´s promte udmeldning!!!!!

Men der er altså en årsag til der er lov-sat omkring det at stille diagnoser og udøve (dyr)læge gerningen.!!! Det kan godt være du som katte-erfaren har en idé om hvad det er. men at sige det ÈR det, også uden at have set katten; Det er sku´lige vovet nok efter min mening.
Nu er det FORMENTLIG ikke noget katten dør af, men tænk nu hvis......... pga. et kandu råd.

Kommentar
Fra : teh_nixc

Dato : 31-05-06 17:24

HEY MAKKER!
Få dem til en dyrelæge som jeg allerede har sagt + en masse andre her inde! OG accepter nu en af vores svar!! Min mail bliver spammet med den her tråd... "Der er ankommet en ny tråd i; hvad er det mine katte har???"

Come on mainnn!!!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-05-06 17:27

Jeg er ikke ude på "at være noget" - hverken på internettet eller på anden måde!
Jeg er ikke ude på at gå dyrlæger i bedene!
Jeg mener forumet "kandu" er til for at folk kan få hjælp og gode råd fra andre, der ved noget eller har erfaringer "på egen krop", - så hvis den eneste løsning hver gang var: gå til dyrlæge, henvend dig til en pc-ekspert, gå til læge, spørg din advokat osv., så var et internet-forum totalt unødvendigt.
Alle og enhver ved, at internetforummer er til for gratis råd og hjælp, men dog på eget ansvar!

De pågældende to katte vedr. spørgsmålet er bestemt ikke syge! De har kun nogle banale symptomer - nemlig sort "puds" på hagen! Hvori ligger så uansvarligheden hen, ved at undlade dyrlægebesøg???

Personligt angreb kalder jeg dette:

Citat
Jeg synes, det begynder at blive lidt pinligt.... Tænk at du, som erfaren katteejer vover dig ud i den slags "internetdyrekvaksalveri"....

Der ud over har jeg fra starten henvendt mig til spørgeren for at bistå med min hjælp, men overvejer nu at holde mig væk, --- da formålsløse diskutioner med andre kandu-bedre-vidende, synes både nytteløse, urimelige og tidskrævende.

Akle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-05-06 17:40

Your choise.....

Ingen tvinger dig til at diskutere

Vaxen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 31-05-06 20:28

ja, er det ikke underligt at vedkommende ikke er smuttet afsted til den dyrlæge endnu...hvis det er noget der smitter, så har det da formeret sig gevaldigt siden han/hun oprettede tråden her....utroligt at vedkommende vil være det bekendt overfor sine katte...det skulle ikke være tilladt at ha' dyr, når ikke man kan eller vil tage det ansvar det nu engang er..alle levende væsner blir nu af og til syge....og så må man altså konsultere en dertil uddannet...selv hvis ens blomster blir syge finder man råd et sted fra, hvis man ikke har kendskab til sygdommen..
ufatteligt at dikutionen fortsætter på denne måde...imponerende.....
miauuuuuuuuuuu fra miss.j.
på dine kattes vegne...............

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-06-06 09:25

Utroligt, så nemt én fjer bliver til fem høns!
MVH Akle

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 31-08-06 19:42

Dova og Akle har ret!! Men Hvorfor lukker du ikke dit spørgsmål?????

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 31-08-06 19:42

Dova og Akle har ret!! Men Hvorfor lukker du ikke dit spørgsmål?????

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 31-08-06 19:51

vi har jo ikke rigtigt fået at vide, hvad egentlig mis fejledeom missemoren-/faren overhovedet har været ved dyrlægen eller hvad der ellers er foretaget med dyret..
det vile da være dejligt at vide, når nu man har ulejliget sig med at prøve på at hjælpe spørgeren...er det ikke????
ciao fra min missers mor, miss.j.

Kommentar
Fra : metteogmichael

Dato : 15-09-06 19:44

Det er helt klart loppeæg...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-09-06 14:36

Det er helt klart IKKE loppeæg! For øvrigt er katte-ejeren åbenbart ikke interesseret længere!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-09-06 15:01

Jeg tror det er hønseæg... Og deraf fjerene... Kandu ér kanon.

Kommentar
Fra : akle