/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fremleje af bolig
Fra : kkrriissttiiaann
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 29-05-06 16:51

Hej

Min kæreste er lige flyttet til Norge i 2 år. Herhjemme har hun en lejlighed, som jeg gerne vil op og bo i mens hun er i Norge. Vi har forsøgt at få den flyttet over i mit navn gennem udlejer, men det kunne ikke lade sig gøre pga. ventelister mv.

Spørgsmålet er hvordan jeg får lejligheden så det billigst for os?
(dvs. så hun betaler mindst mulig skat og så jeg kan få boligstøtte)

- Hvis jeg fremlejer den til den husleje hun giver - skal hun så betale skat, selv om hun ikke har en fortjeneste?
- Jeg har læst noget med at man kan fremleje skattefrit når lejen er under 2000/mnd, men gælder det også når hun har bopæl i Norge?
- Et andet sted har jeg læst noget med at man kan fremleje et delvsit møbleret værelse og derved slippe for skatten (det er jo ikke helt snyd i og med mange af hendes møbler bliver stående)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-05-06 17:27

Teknisk kan I flytte sammen. Hvad I afregner indbyrdes kommer ikke umiddelbart nogen ind. Dog vil hendes indkomst også påvirke boligstøtten.

Alternativt kan hun udleje en del af sin bolig med køkken (der skal være køkken for, at du kan få boligsikring), jeg tor dog det kan give problemer med boligsikring.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : kkrriissttiiaann

Dato : 29-05-06 17:40

Hun får jo bopæl i Norge, eftersom hun jo gerne sku betale Norske skat af hendes løn

... Men når hun så udlejer bolig i Danmark bliver der sikkert ballade med at hun bliver dansk-beskattiget af lønnen.

det er noget værre rod det her

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 29-05-06 22:17

I dit indlæg blander du to ting sammen, nemlig at fremleje og udleje en del af sin bolig. Det er to vidt forskellige ting.

Hvis hun fremlejer sin bolig, det kan hun gøre i to år, skal hun have tilladelse af sin udlejer. Jeg mener ikke hun kommer til at betale skat af indtægten, men det vil være en god ide at spørge skattevæsenet om det. Hvis hendes ophold i Norge er af længere varighed, er det ikke den bedste løsning.

Jeg mener, det er løsningen med at "flytte sammen" der er den rette løsning for jer. Her kan du bo så længe det paser jer i boligen, hun må godt have en dansk adresse. Men hvorledes det påvirker boligsikringen, at hun ikke har indtægt i landet, det skal jeg ikke kunne sige, men prøv dog at spørge dem.
Når du har boet i lejeligheden i to år har du også ret til at overtage den.

mvh
qfha