/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vild fan
Fra : Runeldo
Vist : 463 gange
50 point
Dato : 29-05-06 15:22

Jeg har en bærbar pc, hvis fan hele tiden står og blæser helt vildt. Den gjorde det ikke da jeg fik den og det virker mærkeligt at der er brug for den store udluftning bare fordi man spiller musik. Kan man få noget software, som kan kontrollere fanen, så den ikke bare står og blæser helt umotiveret?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-05-06 16:30

Du kunne prøve at rense maskinen, den er sikker fyldt med støv.
Det kan ikke tilrådes, at sætte hastigheden ned, da din processor risikerer at brænde af.
Men mener du kan gøre det i BIOS, tryk F3 under opstart.
hvor du også kan se temperaturen

Du kan købe luftdåser i store byggemarkeder/biltema

Kommentar
Fra : macau

Dato : 29-05-06 17:15

der er et lille proggram der hedder fanspeed,iøvrigt gratis det skulle kunne løse dine problemer.det sætter hastigheden ned på din blæser og hvis den bliver for varm sætter den hastigheden op til maximum igen,og sænker den når temp er faldet osv.

hilsen macau.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-05-06 20:36

Jeg er enig med sofus.dk i at det er støv og skidt der er problemet. Prøv at blæse den godt igennem og se om ikke det hjælper. Der er jo sådan at fanspeeden selv bestemmer farten iht. temperaturen i pcen og derfor kører den helt vildt.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 29-05-06 20:41

det er nu ik helt rigtig hvad du siger,,,den kører med samme hastighed hele tiden,uanset om den lige er renset eller ej,om computeren bliver brugt eller bare står standby så er blæserhastigheden den samme.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-05-06 20:44

Ja men jeg er sikker på at det er fordi den ikike kan komme af med varmen. Ellers skulle det da være censoren på bundkortet der er defekt.
Har du prøvet at rense siger du. Hvordan. Prøv bare med trykluft og med en støvsuger i udblæsningen for at fange skidtet. Og er det ikke nok må du skille den lidt af. Det er som regel køleribberne der er blokket til.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-05-06 20:45

Det må komme an på hvilken model og år.
Mange blæsere indretter sig efter temperaturen, og kan slukke helt.

Kommentar
Fra : metropol

Dato : 18-06-06 13:31

har hørt om problemet på en bærbar HP der er to blæsere hvor den ene kører hele tiden og den anden kører en gang imellem den blev sent ind og repareret