/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sushi
Fra : anetteogjesper
Vist : 2078 gange
50 point
Dato : 29-05-06 11:36

Hej

Jeg har et par spørgsmål om sushi

Vi laver det gerne selv, men har lidt problemer med rejerne. Vi skal bruge nogle store rejer til tempura reje.

Hvilke rejer er bedst?

Hvordan får jeg rejen til at være "lige" og ikke bøjet som de er når man køber dem?

Hvilken dej er god til temurarejer?

Det sidste spørgsmål er omkring risen... Vi vil gerne lave omvendte sushi dvs. tang med ris uden på, men hvordan laves disse nemmest/bedst? ( Der skal det lige siges vi er gode til at lave risen, men er mere interesseret i metoden)

mvh
Anette

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 29-05-06 16:14

Mit bud på rejerne ville nok være "kæmpe" rejerne, og da de er så store kunne man muligvis halvere dem så de bliver mere lige... rejer er jo bøjet af natur, så måske en halvering ville få dem til at være mere samarbejdsvillige, hvad angår det med at være lige...

tempuradej???....

Her en en opskrift på tempura dej, som jeg plejer at komme hummer i... (tempura-hummer)

4 Personer:
2 æggeblommer
3 1/2 dl isvand
1 tsk Maizena
175 g hvedemel blandet med 1 1/2 tsk bagepulver.

Pisk æggeblommer og isvand sammen og tilsæt maizena, hvedemel og bagepulver, pisk dejen sammen med et par spisepinde (eller en alm. pisker) det gør ikke noget at der er klumper i.
Rør tilsidst dine rejer og de krydderier du vil have i.
Ryst overskydene dej af med en hulske og dyp dem forsigtigt ned i den hede olie...

put ikke allesammen i på en gang, da oliens temperatur vil falde ,og istedet for at stege ,så kommer dine rejer til at koge..

håber jeg var til nogen nytte..

Accepteret svar
Fra : rosekamp

Modtaget 50 point
Dato : 29-05-06 20:31

Hvis man f.eks. bruger store rejer i sushi og vil indgå de krøller, så stikker man en tynd metalpind igennem rejen på langs inden man koger den - så krøller den ikke. Ved ikke om du kan bruge metoden.

M.h.t. at du vil have risen udenpå tangen - her bruger vi flg. fremgangsmåde:

Beklæd rullemåtten med husholdningsfolie og læg en Nori-plade på med den blanke side nedad.

Bred risen ud over (hold stadig et stykke fri i hver ende, som du normalt ville gøre), tryk det let sammen og vend måtten om, så risen ligger på folien.

Derpå lægger du dit fyld på tangen og ruller den sammen. Det smager fantastisk at trille rullerne i ristede sesamfrø bagefter, inden de skæres ud.

Hvis I støder på bogen "Sushi" fra PP Forlag i Føtex - så køb den. Den er rigtig god med mange forskellige slags Sushi, Sashimi m.v.

Håber I kan bruge det - hilsen rosekamp

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 30-05-06 12:41

Tak for svaret rosekamp. PERFEKT

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 30-05-06 13:02

Det var så lidt. Nu tror jeg faktisk jeg vil køre ned på havnen efter noget Blue Marlin, som er helt suverænt i Sushi (marineret i lidt hvidløg/løg-olie)